عصر توریسم: درویش محمود مداح اولین حاملِ زنده میراث ناملموس آیین سنتی نقالی، پرده خوانی و روضه خوانی استان اصفهان بر اثر بیماری قلبی از دنیا رفت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی کشور ـ با تایید درگذشت این استاد پرده خوانی، اظهار داشت: استاد درویش محمود مداح و برادرشان استاد درویش علی از اولین حاملان زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان بودند که در اسفندماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملی هنر پرده خوانی و روضه خوانی در شهر تاریخی وزوان از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه در لیست آثار ناملموس، لیست حاملان زنده میراث ناملموس مزین به ثبت نام آنها شد.
او اضافه کرد: شادروان استاد درویش محمود مداح و برادرشان با تلمذ در مکتب پدر و اجداد خویش، همچون درویش خدابخش، درویش حسینعلی و درویش یدالله، عمر پربار خودرا با بیانی رسا و آهنگین در حفاظت و صیانت از هنر نقالی و روایت پرده خوانی واقعه های مذهبی به ویژه واقعه عاشورا گذراندند.
طالبیان در پیامی تسلیت درویش محمود مداح را تسلیت گفت و تصریح کرد: حاملان میراث فرهنگی ناملموس، هنرمندان و دارندگان زنده دانش های سنتی و میراث فرهنگی و معنوی هستند و حفاظت و صیانت از این گنجینه های زنده بشری، گامی برای ماندگاری فرهنگ و دانش سنتی آن هایی است که در راه پرپیچ و خم تاریخ این سرزمین کهن در انتقال آن از نسلی به نسل بعد کوشیده اند.
گنجینه های کهنسالی که با تجارب به ارث برده از پیشینیان و افزودن اندوخته های خود هنر، فرهنگ و دانش های سنتی را با خود حمل می کنند، در حقیقت حاملان میراث ناملموس و میراث زنده بشری اند.

منبع: