به گزارش عصر توریسم معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با تبریک ثبت «منظر فرهنگی اورامانات/هورامان» در لیست میراث جهانی یونسکو، اظهار داشت: این رویداد تاییدی بر ارزش ­های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این منطقه در آینده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، محمدحسن طالبیان عصر سه شنبه (۵ مرداد ماه ۱۴۰۰) در پیامی با تبریک ثبت جهانی منظرفرهنگی اورامانات/هورامان به عنوان بیست و ششمین اثر تاریخی فرهنگی ایران در لیست میراث جهانی در چهل وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، عنوان کرد: اورامانات/ هورامان سرزمین مهربانی ­ها در قلب رشته کوه های زاگرس است، سرزمینی اهورایی، برافراشته و آرام نشسته بر بلندای کوهستان که مردمانش به دانایی، آداب زیستن در طبیعت سخت آنرا یافته و با ابداع و بکارگیری شیوه­ های خاص مدیریت خاک و آب و سنت­ های ویژه کشاورزی، دامداری و ساخت مسکن در بسترهای پر شیب کوهستانی به زیبایی در طول تاریخ در آن می­ زیند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: اورامانات/هورامان که به تعبیر ادبیات میراث جهانی، منظری فرهنگی به شمار می­ رود، سرزمینی پهناور و خاص از ایران عزیز است با عناصر فرهنگی و طبیعی ویژه که پایداری و پویایی حیات کالبدی ­اش در پیوستگی تام با میراث فرهنگی ناملموس مردمان این منطقه تعریف می­ شود.

وی اضافه کرد: ثبت منظر فرهنگی هورامان/اورامانات در لیست میراث جهانی یونسکو تاییدی بر ارزش ­های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این سرزمین در آینده است و البته افتخاری دیگر برای ملت شریف ایران بخصوص مردم عزیز استان­ های کردستان و کرمانشاه به شمار می ­رود.

طالبیان خاطرنشان کرد: بر خود لازم می­ دانم ضمن تشکر از مردم پرکار این مناطق و جوامع محلی که در جهت رفع موانع ثبت جهانی این اثر همکاری موثر مبذول داشتند، از تمامی همکارانی که در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان/اورامانات طی پنج سال قبل به صورت شبانه روزی اهتمام لازم معمول داشتند هم سپاسگزاری کنم و ثبت جهانی این اثر بی نظیر فرهنگی را به ملت شریف ایران و بخصوص جامعه میراث فرهنگی کشور تبریک و تهنیت عرض می کنم.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: امیدوارم همچون گذشته مردم و مسؤلان این مناطق در حفظ تمام ویژگی­ های میراث ملموس، ناملموس و تنوع­ های زیست ­محیطی و فرهنگی این منظر بیشتر از پیش کوشا بوده و آینده سرزمین هورامان/اورامانات بسان تاریخ با شکوهش، فرازمند و از هر گزندی در امان باشد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، در نشست عصر امروز سه شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰(۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، اورامات/ هورامان بعنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استانهای کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن در ارتباط با عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار هم جزو حریم است. این پرونده سال قبل به یونسکو ارسال شد.

هورامان یا اورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات شامل دره های ژاوه رود، اورامان تخت، لهون است.

حدود ۷۰۰ روستا در منطقه اورامانات/ هورامان قرار دارد. در سال ۱۳۹۹ ارزیابی میدانی منظر فرهنگی اورامانات / هورامان بوسیله ی یک ارزیاب ایکوموس جهانی انجام شده است.

منطقه هورامان/اورامانات منطقه ای فرهنگی در غرب کشور بین دو استان کردستان و کرمانشاه واقع شده که دارای کوه های سربه فلک کشیده و رودهای خروشان است. وجود این عوامل طبیعی دره هایی را شکل داده که ساکنان هورامان/ اورامانات، هزاران سال در تعامل با طبیعت زندگی کرده و این تعامل را میتوان در باغ های پلکانی، معماری پلکانی زندگی هوار نشینی(کوچ گاه های موقت)، جشن ها و آیین های اصیل، صنایع دستی منحصر بفرد منطقه و… مشاهده کرد.

منطقه هورامان دارای قدمت تاریخی با پیشینه ای کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه ای است که هر کدام از این نمادها روشنگر گوشه هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می کند. پیشینه سکونت در این منطقه به قبل از تاریخ بر می گردد که کشف قباله های هورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده است.

کهن ترین آثار سکونت انسان در بررسی ها و جستجوهای دیرینه شناسی در اطراف روستای هجیج یافت شده و در ارتباط با دوران پارینه سنگی است که بر اساس گزارش باستان شناسان بیشتر از ۴۰ هزار سال تا حدود ۱۲ هزار سال قدمت دارند.

معماری پلکانی اورامان تخت و خانه های دیدنی آن، روستا را به شکل هرم گونه درآورده است که در راس این هرم قلعه ای باستانی قرار دارد.

پیش از اجلاس چهل و چهارم کمیته میراث جهانی یونسکو، ۲۲ اثر فرهنگی -تاریخی و ۲ اثر طبیعی ایران بعنوان آثار فرهنگی ملموس و ۱۶ اثر و عنصر پرارزش ایران بعنوان آثار فرهنگی ناملموس در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود که در این دور از اجلاس راه آهن سراسری ایران بعنوان اولین میراث صنعتی کشورمان همینطور منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان به ترتیب بعنوان بیست و پنجمین و بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس در این لیست قرار گرفتند.

اکنون با ثبت جهانی راه آهن سراسری ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) و منظر فرهنگی اورامانات/هورامان ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) حفاظت و حراست بیشتر و دقیق تر از این ۲۶ میراث فرهنگی ملموس جهانی، رسالت همه ایرانی ها شامل مردم و دولت می باشد و باید بعد از مهار کرونا، برای حضور و بازدید از همه گردشگران جهان دعوت شود تا شکوه و عظمت فرهنگ و تمدن ایرانی را در مقابل چشمان جهانیان به زیبایی به معرض نمایش گذاشته شود.

منبع: