نحوه تعمیر سرویس کولرگازی نیاز به تخصص دارد. اگر مواردی که در این مقاله آورده شده را بررسی کردید و همچنان کولرگازی شما کار نکرد می توانید برای تعمیر کولر گازی با تکنیک سرویس پارس ارتباط برقرار کنید.

در اینجا آنچه باید عیب یابی کنید آورده شده است. کارشناسان ما نحوه تعمیر شایع ترین علل خرابی سرویس کولرگازی مرکزی را توضیح می دهند. نحوه تعمیر سرویس کولرگازی نیاز به تخصص دارد. اگر مواردی که در این مقاله آورده شده را بررسی کردید و همچنان کولرگازی شما کار نکرد می توانید برای تعمیر کولر گازی با تکنیک سرویس پارس ارتباط برقرار کنید.

 کارشناسان ما راه حل های ساده DIY را برای رایج ترین تعمیرات کولر گازی به شما نشان می دهند. شما زودتر فعال می شوید و هزینه تماس خدمات را ذخیره می کنید.

ابزار مورد نیاز

  • آچار قابل تنظیم
  • دریل
  • پیچ گوشتی عایق
  • مالتی متر
  • دم باریک
  • راننده مهره
  • مجموعه سوکت/چوب دستی
  • دستگاه تست ولتاژ

 

مواد مورد نیاز

 

  • خازن
  • هوای فشرده
  • موتور فن کندانسور
  • کنتاکتور
  • فیوزها

 

تعمیرات کولرگازی

هنگامی که سرویس کولرگازی در طول یک دوره گرمایی از کار می افتد ، ممکن است مجبور باشید روزها منتظر بمانید تا یک تکنسین تعمیرات کولرگازی یا یک پیمانکار AC ظاهر شود و احتمالاً حداقل چند میلیون تومان هزینه تعمیر را بپردازید. اما اگر مهارت مختصری در کار برق دارید و مایل به صرف 200 هزار تومان برای قطعات هستید، احتمالاً می توانید سرویس کولرگازی خود را در حدود دو ساعت تعمیر کنید و در مارک گذاری و کار قطعات حدود 2میلیون و 500 هزار تومان صرفه جویی کنید.

 

ما در مرکز تعمیرات تکنیک سرویس پارس بهترین تکنسین های تعمیرات کولرگازی را داریم و ساعت ها با آنها صحبت کردیم تا بهترین نکات مربوط به تعمیر و نگهداری فن AC را که خودتان بتوانید انجام دهید دریافت کنید. این نکات به شما کمک می کند تا رایج ترین مشکلات کولرگازی  یعنی"کم خنک شدن" و "عدم تولید سرما" را برطرف کنید. شما به یک مالتی متر ارزان ، یک دستگاه ولتاژ سنج ، مجموعه ای از پیچ گوشتی های عایق و یک مجموعه پریز احتیاج دارید.

اگر با به کار بردن این نکات در تعمیرات کولرگازی موثر واقع نشد، حداقل شایع ترین خرابی ها را برطرف کرده اید و اقدامات شما می تواند بر یافتن مشکل مبهم تر تمرکز کند. به علاوه ، با قطعات جدید ، به احتمال زیاد سالها کولرگازی شما بدون خرابی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

چرا کولر گازی من خانه را خنک نمی کند؟

مطمئن شوید که مشکل کوره نیست

ترموستات خود را روی حالت AC قرار دهید و تنظیم دما را پایین بیاورید. اگر فن کوره شروع به کار کرد، مشکل در کوره نیست. اگر فن کار نمی کند، قطع کننده مدار کوره را مجدداً تنظیم کنید. اگر هنوز فن شروع به کار نمی کند، با یک متخصص تماس بگیرید. ایراد موجود توسط یک فرد غیر متخصص قابل برطرف شدن نیست.

 

در مرحله بعد، واحد تراکم خارجی را بررسی کنید. کمپرسور (که شبیه یخچال به نظر می رسد) و فن باید کار کنند. در غیر این صورت، مراحل عیب یابی و تعمیر نشان داده شده در اینجا را دنبال کنید.

احتیاط: برق را خاموش کنید

قبل از کشیدن جدا کننده خارج از منزل یا برداشتن پنل دسترسی واحد تراکم، کولرگازی و کوره شکن ها را در صفحه اصلی برق خاموش کنید. سپس از یک ولت سنج روی سیم هایی که وارد کنتاکتور می شوند استفاده کنید تا مطمئن شوید که برق واقعاً خاموش است.

کولرگازی کار نمی کند؟ خرید قطعات

کنتاکتور (رله کولرگازی ) و خازن راه اندازی (تصویر زیر را ببینید) بیشتر اوقات خراب می شوند و ارزان هستند. بنابراین خرید و نصب آن قطعات بلافاصله راه مطمئنی است، به خصوص اگر عمر کولر گازی شما از پنج سال بیشتر باشد. موتور فن کندانسور نیز می تواند خراب شود، اما حدود 4 میلیون تومان قیمت دارد. از خرید آن بپرهیزید مگر اینکه مطمئن باشید واقعا مشکل از این بخش است.

برای خرید قطعات جایگزین ، پلاک را روی واحد چگالش (نه کوره خود) بیابید. مدل ، مدل و شماره سریال را یادداشت کنید (یا عکس بگیرید). قطعات را از فروشگاه لوازم خانگی، فروشنده کوره یا به صورت آنلاین تهیه کنید.

پروژه گام به گام تعمیرات کولر گازی در 8 مرحله:

مرحله 1

ساختار یک کولر گازی خانگی را بیاموزید

سیستم های اصلی کولر گازی خانگی از دو جزء اصلی تشکیل شده است: یک واحد چگالش که در خارج از خانه شما قرار دارد و یک سیم پیچ اواپراتور (که اغلب به آن کویل A نیز گفته می شود) که در پلنوم کوره یا هواساز شما قرار دارد. مبرد موجود در سیم پیچ A گرمای خانه شما را گرفته و آن را به واحد تراکم بیرونی منتقل می کند. فن واحد تراکم هوا را از طریق سیم پیچ تراکم خارج می کند تا حرارت را از بین ببرد. واحد متراکم سه قسمت قابل تعویض توسط DIYer را در خود جای داده است: کنتاکتور AC ، خازن (های) راه اندازی/راه اندازی و موتور فن کندانسور. واحد تراکم نیز کمپرسور را در خود جای داده است، اما فقط یک متخصص می تواند آن را جایگزین کند. A-coil هیچ قطعه ای ندارد که بتواند توسط DIYer سرویس شود.

 

نمودار کولر گازی مرکزی خانه

گام 2

برق را خاموش کنید

    جعبه برقی را در کنار واحد چگالش قرار دارد باز کرده و بلوک قطع را مستقیماً بیرون بکشید.

    داخل جعبه را با یک دستگاه ولتاژ چک کنید تا مطمئن شوید که برق واقعاً خاموش است.

سرویس کولر گازی برق را قطع می کند

مرحله 3

سیم پیچ های کندانسور را تمیز کنید

    آب پاش خود را به سمت بالا در کویل کندانسور قرار دهید تا رسوب خام زیر درب را از بین ببرد.

دور تا دور سیم پیچ را کار کنید. سپس آبپاش را به سمت پایین بکشید و زباله ها را از باله های سیم پیچ خارج کنید.

 

    آبپاش را روی جریان ملایم تری تنظیم کنید و مستقیماً آب را به داخل کویل ها شلیک کنید تا باقی مانده پسماندها از آن خارج شود.

کویل های کندانسور روی کولر گازی را تمیز کنید

مرحله 4

فیوزها را تست کنید

بسیاری از بلوک های جدا کننده دارای دو فیوز کارتریج هستند. قبل از انجام تعمیرات ، آنها را بررسی کنید. فیوز سوخته نشانه خرابی قطعه در داخل واحد چگالش است. بنابراین فقط آن را جایگزین نکنید و فکر کنید مشکل را حل کرده اید. در عوض ، قطعات را تعویض کنید ، فیوزهای جدید نصب کنید و دستگاه را روشن کنید. اگر دوباره وزید ، با یک متخصص تماس بگیرید – مشکلات جدی تری دارید.

نحوه بررسی فیوزها در بلوک قطع اتصال

 

    مالتی متر خود را روی کمترین مقیاس اهم تنظیم کنید و سرهای قرمز و سیاه را به انتهای مخالف هر فیوز لمس کنید.

    اگر عددی خواندید، فیوز سالم است.

    صفر، نماد منها یا نماد بی نهایت (∞) نشان دهنده فیوز منفجر شده است.

 

مرحله 5

قسمت داخلی پنل دسترسی را بررسی کنید

لوله برق را از خانه دنبال کنید – در آنجا پنل دسترسی را خواهید یافت. با خاموش شدن، پیچ های نگهدارنده پنل دسترسی را برداشته و در جایی قرار دهید که گم نشوند و سپس پنل را بردارید. قبل از تعویض قطعات، لانه جوندگان یا شواهدی مبنی بر جویدن سیم و اتصالات الکتریکی را بررسی کنید.

اگر سیم های شکسته یا عایق جویده شده یافتید و می توانید با خیال راحت تعمیرات برق را انجام دهید، ابتدا خازن را تخلیه کنید. سپس سیم ها را تعمیر کرده و داخل پنل را از وود لانه حشرات تمیز کنید. در غیر این صورت، با یک متخصص تماس بگیرید.

 

    خازن را از براکت نگهدارنده خارج کنید.

    سپس یک پیچ گوشتی عایق بین پایانه  (HERM)یا "H" و پایانه  (COMMON) یا C" " قرار دهید.

    همین کار را بین پایانه (FAN)  یا  "F" و پایانه  "C" انجام دهید.

    در مورد خازن های تک حالته ، فقط یک فاصله کوتاه بین دو پایانه ایجاد کنید.

پانل دسترسی در کولر را بررسی کنید

 

مرحله 6

خازن Start/Run را جایگزین کنید

 

همه واحدهای خدمات کولر گازی حداقل یک خازن دارند. خازن برق را ذخیره می کند و در هنگام راه اندازی فن کمپرسور و کندانسور آن را رها می کند تا به هر دو موتور قدرت بیشتری بخورد. و نوسانات ولتاژ را هموار می کند تا موتور کمپرسور و فن کندانسور را از آسیب محافظت کند.

خازن ها می توانند به آرامی تخریب شوند و قدرت راه اندازی کمتری را در طول زمان فراهم می کنند. یا ممکن است در یک لحظه از بین بروند. خرابی تدریجی خازن می تواند تا مدت ها نادیده گرفته شود و سیم پیچ کمپرسور و فن کندانسور را تحت فشار قرار داده و منجر به خرابی زود هنگام آنها شود. از آنجایی که خازن ها ارزان هستند، باید هر پنج سال یکبار به صورت فعال اقدام به تعویض خازن کنید.

 

    قبل از قطع هر چیزی از سیم ها عکس بگیرید (ممکن است بعداً به مرجع نیاز داشته باشید).

    انرژی ذخیره شده را در خازن قدیمی را تخلیه کنید.

    از دم باریک برای جدا کردن یک سیم از خازن قدیمی استفاده کرده و آن را روی زبانه مربوطه خازن جدید بچسبانید. اتصالات باید محکم روی زبانه های خازن محکم شوند.

    هر کانکتور را تکان دهید تا ببینید محکم است یا خیر. اگر اینطور نیست، کانکتور را بردارید و لبه های گرد آن را خم کنید تا محکم تر روی زبانه قرار گیرد.

    وقتی همه سیم ها را عوض کردید ، خازن جدید را محکم کنید.

هشدار: قبل از قطع سیم یا خارج کردن آن از براکت، خازن را تخلیه کنید.

خازن جدید کولر گازی را نصب کنید

مرحله 7

کنتاکتور AC را تعویض کنید

یک کنتاکتور AC یک رله مکانیکی 25 دلاری است که با استفاده از توان ولتاژ پایین ترموستات جریان 220 ولت آمپر بالا را به کمپرسور و فن کندانسور منتقل می کند. کنتاکتورهای AC می توانند فرسوده شوند و در بالای لیست خرابی های رایج تهویه مطبوع قرار دارند. حتی اگر کنتاکتور AC شما کار می کند، هر پنج سال یکبار باید آن را تعویض کنید. قبل از جدا کردن سیم ها ، کنتاکتور AC قدیمی را باز کنید. سپس سیم ها را به واحد جدید منتقل کنید (عکس 6).

    یک کانکتور را از روی کنتاکتور قدیمی جدا کرده و آن را به همان قسمت جدید منتقل کنید.

    در صورت نیاز کانکتورها را محکم کنید.

    کنتاکتور جدید را در واحد تراکم محکم کنید.

کنتاکتور AC را تعویض کنید

مرحله 8

چگونه می توان تعمیرات خود را آزمایش کرد

 

    پنل دسترسی را دوباره نصب کرده و بلاک را قطع کنید.

    قطع کننده مدار و کلید کوره را روشن کنید، سپس ترموستات را روی دمای پایین تنظیم کنید و منتظر بمانید تا AC شروع به کار کند.

    کمپرسور باید کار کند و فن کندانسور باید بچرخد.

    اگر کمپرسور روشن شود اما فن آن روشن نشود، به احتمال زیاد موتور فن شلیک شده است.

        برق را خاموش کرده و پیچ های اطراف درب کندانسور را جدا کنید.

        درپوش را بلند کرده و تیغه و موتور فن را بردارید.

        تیغه را دوباره نصب کرده و درپوش را محکم کنید.

        سپس دستگاه را دوباره برق رسانی کنید و ببینید آیا فن روشن می شود.

        اگر چنین نشد، شما بهترین عملکرد خود را انجام داده اید – وقت آن است که با یک متخصص تماس بگیرید.