به گزارش عصر توریسم مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: بزرگترین معماری دستکند ایران در استان مرکزی، ثبت ملی می شود.
مصطفی مرزبان در جلسه روز گذشته ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ که با حضور فرماندار شهرستان تفرش و شهردار برگزار شد، اظهار داشت: ارزش و خصوصیت خاص این مجموعه در بکر و دست نخورده بودن آن است که با عنایت به عظمت و معماری خاص، قابلیت معرفی برای ثبت جهانی شدن را هم دارد و در همین راستا پرونده آن درحال تکمیل و ارسال به وزارت خانه و در مرحله اول برای ثبت ملی و بعد از آن اقدام برای ثبت جهانی است.
وی ضمن اشاره به این که تصاویر، پلان، نقشه، عکس، نقشه برداری محوطه، سه بعدی این دستکند زیر زمینی تکمیل شده است، اظهار داشت: در محوطه باستانی ترخوران دو مرحله کاوش و دیرینه شناسی انجام شد و در نهایت این دستکند تاریخی هفته گذشته برای بازدید عموم گشوده شد.
مرزبان خاطرنشان کرد: محوطه باستانی زیر زمینی در زیر بافت امروزی شهر تفرش با حدود ۲۰۰ هکتار وسعت یکی از وسیع ترین محوطه های زیرزمینی در ایران به حساب می آید. این دستکند زیرزمینی با استناد به داده های دیرینه شناسی در دوره سلجوقی ساخته شده و تا دوره صفوی مورد استفاده قرار گرفته است.
مرزبان با اشاره به اینکه این اثر بزودی در لیست آثار تاریخی ملی ثبت خواهد شد، اضافه کرد: مطالعه این مجموعه بشری به علت دارا بودن ظرفیت های استثنایی همچون معماری پیچیده، ارتباط با قنات و داشتن فضاهایی در چارچوب پایاب و تنوع و چند طبقه بودن فضاها بسیار اهمیت دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ضمن اشاره به این که مجموعه دستکند زیرزمینی ترخوران تفرش سه تا هشت متر در زیر زمین عمق دارد، اضافه کرد: این مجموعه در سال ۹۶ به صورت اتفاقی کشف و در همان زمان برنامه پاک سازی و شناسایی آن انجام شد و تا کنون دو فصل کاوش در آن صورت گرفته است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، به نقل از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی در رابطه با این یافته، معتقدند که معماری این مجموعه عظیم تنها بخشی کوچکی از این شهر زیرزمینی بوده که بسیار عظیم است و این مساله فوریت و لزوم ادامه کاوش در نقاط باقیمانده برای نمایان شدن بخش های دیگر این مجموعه را می رساند.

منبع: