به گزارش عصر توریسم یزد رییس فراکسیون زیرساخت مجلس که قول پیگیری اعتبار خاصی برای طرح بزرگ نمایشگاه یزد بعنوان یک زیرساخت مهم برای این شهر جهانی را می دهد، در وصف یزد می گوید: نکته جالب در مورد یزدی ها انصاف فروشندگانش با وجود شرایط تورمی حاکم بر کشور است.

نمایشگاه ها یکی از با اهمیت ترین زیرساخت های توسعه استانها به شمار می روند که درگاهی برای معرفی، تبلیغات و عرضه داشته ها و تولیدات هر استان در گستره ملی و بین المللی هستند.

یزد یکی از استانهای کشور با جایگاهی بالا در زمینه های صنعت و معدن و تولید خصوصا در مباحث کشت های گلخانه ای و همین طور عرصه صنایع دستی و گردشگریست که قابلیت های گسترده این استان در بستر نبود و تکمیل نشدن زیرساخت نمایشگاه ها بطور شایسته ای معرفی نشده است.

البته بخش خصوصی قوی و متخصص یزد در عرصه نمایشگاهی نیز ورود کرده و امروز ابرطرح هایی مانند ایجاد نمایشگاه های بزرگ بین المللی نیازمند حمایت و سرمایه قابل توجهی خصوصا از طرف دولت هاست.

خبر تشکیل فراکسیون زیرساخت های فرهنگی، سیاحتی، گردشگری و نمایشگاهی در مجلس شورای اسلامی که حوالی اسفند سال قبل اعلام گردید که در آن موضوع شناسایی کارهای نمایشگاهی بعنوان صنعت و «لزوم حمایت قاطع از صنعت نمایشگاهی کشور» یکی از ادله ایجاد این فراکسیون به شمار می رفت.

با «هاجر چنارانی» مسئول این فراکسیون که روز گذشته در یزد حاضر و دیدارهایی را به همراه اعضای هیات مدیره فراکسیون با بخش های فرهنگی، گردشگری، شهری و نمایشگاهی تدارک دیده بودند، به گفت و گو نشستیم.

– طرح هایی که توسط فراکسیون اعلام و منجر به تصویب ایجاد آن در مجلس شده چیست؟

فراکسیون هنوز جزو فراکسیون هایی است که نمی توان آنرا نوپا دانست چونکه حدود یک سال و نیم از تشکیل آن می گذرد اما فراکسیون نیازمند تعاملی بین صنتعگران و بانیان نمایشگاه ها و فعالان عرصه های گردشگریست تا بتواند مشکلات را احصا کرده و در برنامه هفتم اقداماتی را انجام دهد و همین طور ما بتوانیم در قالب طرحی کارشناسی شده به مجلس ارائه دهیم.

– از اولویت ها و برنامه های فراکسیون و اهداف فراکسیون چیست؟

هدف اصلی که برای فراکسیون زیرساخت تعریف شده مربوط به پس از ارتقای وزارت گردشگری از سازمان به وزارت در مجلس دهم است چونکه ما باید امروز از نفت گذر نماییم.

ما کشوری هستیم که اقتصاد تک بعدی داشته و باید از آن گذر کند و به همه مقیاس های گردشگری مانند گردشگری مذهبی، درمانی و… بپردازد از طرفی در دنیا اقتصادهای بسیاری وجود دارد و ما باید نسبت به بقیه اقتصادها به این مسئله دقت کنیم که اگر به مقدار کمی سرمایه گذاری نماییم درآمد پایدار بیشتری خواهیم داشت.

ما برای حفظ داشته های فرهنگی خود از گذشته تا حالا به دنبال دروازه هایی می گشتیم که این موارد را به دنیا انتقال دهیم و متوجه شدیم که نمایشگاه ها در این عرصه حرف زیادی برای گفتن دارد و تنها حوزه ای است که در مجلس به آن توجهی نشده است.

لذا در امتداد توسعه فرهنگی و حفظ ماحصل فرهنگ روز گذشته و امروز خود و عرضه آن به دنیا در امتداد زیرساخت ها باید ببینیم که قانون جدیدی برای تدوین نیاز هست یا نه البته قوانین گذشته را نیز در صورت نیاز هب اصلاح و تجدید نظر بررسی می نماییم.

موازی کاری در این عرصه زیاد است و خیلی از نهادها و وزارت خانه ها در زمینه گردشگری و نمایشگاه های کشور اعتباراتی دارند که باید بر این اعتبارات نظارت نماییم که کجا می رود و چه می‎شود در همین راستا مجلس یازدهم در قالب این فراکسیون فعالیتش را آغاز نموده است و امیدواریم بتوانیم در امتداد توسعه این زیرساخت ها اقدام نماییم و در برنامه هفتم که پیشرو است را مد نظر قرار داده و برای رفع مشکلات به سراغ آن برویم.

-یزد مشکل بودجه درباب طرح های کلان دارد، چقدر می توانیم به فراکسیون خصوصا در مورد اعتباراتی برای نمایشگاه یزد امیدوار باشیم؟

در همین جلسه ای که داشتیم تلاشمان را می نماییم که با صنعتگران یزد ارتباط بگیریم و نمایشگاهی منحصرا توسط صنعتگران ایجاد شود که هم اکنون نیز انحصار این مقوله برای یزد است پس بصورت پایلوت در امتداد چگونگی عمل به قانون های نمایشگاهی این مقوله را باید در یزد پیاده نماییم.

یکی از موارد دیگر نیز که مورد توجه قرار دارد بحث صنعت نساجی یزد است که در کنار صنعت بلوچ دوزی که قبلا در کشور معرفی شده اهمیت زیادی دارد و باید آنرا جدی گرفته و در این راستا اقدام نماییم چونکه صنایع دستی اهمیت زیادی دارد.

-در خصوص بافت تاریخی یزد و تخصیص ردیف بودجه ای خاص چقدر می توانیم به کمک فراکسیون امیدوار باشیم؟

گویا درباب اقدامات عمرانی کشور اعتباراتی بوده که تخصیص نیافته و این خصوص نیز اعتبارات ضعیف بوده است اما بافت تاریخی یزد تنها درگاه ورودی ما به دنیاست و ارز اوری ناشی از آن نیز فقط برای یزد نیست و برای تمام ایران محسوب می‎شود و ما هر کجا باشیم دلمان برای این خاک می سوزد و برای آن تلاش نماییم پس این مقوله را نیز در کنار اعتباری برای نمایشگاه یزد، اساسا پیگیری می نماییم.

«قبلا هم یکبار دیگر به یزد آمده ام و از نزدیک با این مردمان آشنا شده ام…» این ها جملاتی است که رئیس این فراکسیون در تعریف یزد در بعضی از جلساتش در این استان مطرح می‎کند، او که اینبار نیز تجربه سفر به یزد را دارد شاید بتواند نه در قالب یک فرد حقوقی، بلکه در قالب یک فرد حقیقی از یزد و جالب توجه ترین چیزهایی که در این سفر دیده است، حرف بزند، پس درباب تجربه هایش از یزد پرسیدیم.

– شما در صحبت هایتان به سفری قبلا به یزد اشاره کردید، فکر می‎کنید تفاوت های یزد امروز با یزدی که قبلا آمدید چه بوده است؟

کارشناسان میراث و افرادی که بتوانند فرهنگ گذشته ما را عرضه کنند محدود هستند و من اینبار با مدیران و دغدغه مندان این شهر همراه بودم که داشته های یزد را به خوبی می‎شناسند.

این اطلاعاتی که امروز در مورد یزد گرفتم منجر شده که به مردم یزد احسنت بگویم خصوصا شورای شهر یزد که از نظر بار علمی و تجربی بسیار بالا بودند.

-اگر بخواهید یزد را معرفی کنید چه می گوید؟

آنچه جالب بود آن بود که باتوجه به تورمی که داریم انصاف در فروشندگی یزدی ها وجود داشت بطوریکه پس از این انصاف، تخفیف هم ندادند ولی براورد قیمت ها را داشتم بطوریکه می دانستم دسترنج مردم دیار خودم را به قیمتی منصفانه می خرم.

این منطقه گرم است و مردمانی خونگرمتر دارد و ما بطور معمول آپارتمان ها و خانه هایی داریم که مانند قوطی های کبریت هستند اما اینجا شهر نفس می کشد و من اینبار خاصتر دیدم نکات جالب دیگر که توجهم را جلب کرد تلاش و زحمت برای فضای سبز بود تا هر ساله این درختان سرسبز و تازه بمانند پس باید برای مسائلی مانند آب آشامیدنی پایدار یزد و… تلاش نماییم و ما نیز در کنار شورا و نمایندگان محترم یزد پیگیری خواهیم کرد.

من هم اکنون نیز عضو کمیسیون قضایی هستم و تعدادی از مسائلی که عنوان شد و مربوط به آنست را نیز در کمیسیون خودم نیز پیگیری خواهم کرد.

منبع: