به گزارش عصر توریسم عزت الله ضرغامی اظهار داشت: یک عده به دوقطبی سازی عادت کرده اند و فکر می کنند منافع مردم در تعارض با میراث فرهنگی است. ان شاءالله این مساله را حل می کنم. باید زیر میز زد و یک سری از تفکرات را عوض کرد و با همه قدرت میراث فرهنگی را حفظ کرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاح موزه خودرو های تاریخی، راه اندازی این موزه را کاری عالمانه و باارزش دانست و اضافه کرد: کارهای زیادی روی وزیر آوار می شود و اگر وزیر بخواهد کار کند شب و روزش گرفتاری و کار است، نمی گردد کاهش داد، ولی برای من راه اندازی این موزه آن قدر اهمیت داشت که جلسه شورای معاونان را تعطیل کردم تا در افتتاح این مجموعه شرکت کنم.
او ضمن اشاره به وضعیت خودرو های تاریخی در کشور، اظهار نمود: تا کنون ۲۷۴ پلاک خودرو تاریخی صادر گردیده است. از نظر ما خودرویی که بالای ۵۰ سال باشد و مداخلاتی نداشته باشد، خودرو تاریخی به حساب می آید و می تواند پلاک بگیرد. در حال حاضر نیز حدود ۱۸۰۰ خودرو در نوبت بررسی هستند. در لیست اولیه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار خودرو تاریخی وجود دارد که تصورم این است از بین آنها حدود سه تا چهارهزار خودرو از آئین نامه های وزارت خانه عبور می کنند و پلاک خودرو تاریخی دریافت می کنند.
او اضافه کرد: برخی از این خودرو ها در اختیار مردم است. مشکلی که من هر جا می روم و باید برای آن راهکار پیدا کنم این است که وقتی شیء یا اثری در اختیار مردم است حداقل استفاده ای می کنند و بمحض اینکه تاریخی و صاحب شناسنامه می شود، صاحبان آن اثر تاریخی گرفتار می شوند. بعضی جاها بدبخت می شوند. باید به این مورد فکر نماییم.
ضرغامی اظهار داشت: تاسف می خورم وقتی می خواهیم به مردم فکر نماییم، در کنار حفظ همه ارزش ها، میراث فرهنگی و صیانت از آنها، یک عده به دوقطبی سازی عادت کرده اند و فکر می کنند منافع مردم در تعارض با میراث فرهنگی است. ان شاء الله این مساله را حل می کنم. به فضل خدا یکی از جاهایی که باید زیر میز زد و یک سری از تفکرات را عوض کرد و با همه قدرت میراث فرهنگی را حفظ کرد و در عین حال مردم هم جایگاه خودرا پیدا کنند و به آنها توجه گردد، همین جا است و شروع هم شده است.
او در ادامه بیان نمود: بعضی ها دایه های دلسوزتر از مادر هستند، ممکنست جیغ بنفش بکشند، اصلا اهمیت ندارد. مهم این است بدانیم وقتی تصمیمی می گیریم چقدر به نفع مردم است. ما ابنیه شاهان را نشان می دهیم پس باید رفتار شاهان را هم نقد نماییم، به علت اینکه فردا ما گرفتار آن نشونیم. اگر این کار در موزه صورت گیرد، مقداری سلیقه می خواهد، بطورمثال اگر به کاخ سعدآباد بروید در عین حالی که آثار هنری معماران ایرانی را می بینید، ممکنست اتاقی را هم ببینید که شاهد پیمان ننگین سعدآباد بوده است.
ضرغامی به یکی از خودرو های به معرض نمایش گذاشته شده در موزه خودرو های تاریخی اشاره نمود که مخصوص رضا پهلوی ساخته شده و اظهار داشت: سه کارخانه بزرگ دنیا جمع شدند که برای رضا پهلوی یک خودرو بسازند تا آموزش رانندگی ببیند و بعد هم با افتخار بگویند شما پراید دارید، ما این ها را داشتیم. این ها که برای شما نبود، پول ملت را به خودروسازان بزرگ دادید که برای تان خودرو بسازند و برای این کارهایی که برای شما انجام دادند، امتیازهایی گرفتند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار نمود: دیده ام برخی از دوستان وقتی می خواهند رفتار شاهان در زمینه های میراث فرهنگی را نقد کنند صدای شان می لرزد. خجالت دارد. در نقد شاهان صدای کسی نباید بلزرد. می گویند اگر ما نقد نماییم، یعنی مقابل میراث فرهنگی صحبت کرده ایم، چه کسی گفته است؟ میراث فرهنگی تمدن ما است، افتخار پدران ما است. آنرا تکریم می نماییم و روی چشم می گذاریم، اما اگر کسی رفتار شاهانه داشت، آن جای خود دارد و باید آنرا نقد کرد.
او در ادامه به مجموعه خودرو های گردآوری شده در این موزه اشاره نمود و اضافه کرد: کاری که جسته و گریخته توسط کلکسیونرها در کشور انجام می شد، حالا متمرکز شده است؛ بنیاد مستضفعان این خودرو ها را که در سوله و انبار خاک می خورد و از بین می رفت، در یک جا جمع کرده و به معرض نمایش گذاشته است. البته یک عده هم می ترسند اگر این آثار را نشان دهند، چه می شود، اما سفارش قرآن است که چنین آثاری را نشان دهیم تا دیگران عبرت بگیرند. امروز در دنیا بحث جنگ روایت ها است، روایت درست، وگرنه از تمام افتخارات شما تاریخ ذلت بار می سازند. پس نگران نشان دادن آنها نباشید. این خودرو ها تاریخ یک صنعت است و از برخی از آنها یک نمونه ساخته شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس از مدیرکل موزه های بنیاد مستضعفان درخواست نمود کارشناسان مستقر در این موزه مطالعات دقیقی داشته باشند تا به سوال های متخصصان بتوانند پاسخ دهند و اطلاعات ر ا غنی کنند. مطمئنم این موزه در بعد جهانی جایگاه خوبی پیدا می کند. سازه و رمپ های خیلی خوبی دارد. هنگام راه رفتن در این موزه متوجه طبقات نمی شوید. مطمئنم ورودی آن جهانی خواهد شد.
ضرغامی همین طور از پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان درخواست نمود این راه را ادامه دهد و از راهبردهای میراث فرهنگی و از ظرفیت بخش خصوصی و متخصصان برای حفظ و احیا، مرمت و مدیریت میراث فرهنگی تحت آئین نامه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استفاده نماید.
موزه خودرو های تاریخی (بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج، انتهای کوچه ۲۵) با نمایش ۶۱ وسلیقه نقلیه با حضور رییس بنیاد مستضعفان و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از روز شنبه اول آبان ماه راه اندازی شد و از روز یکشنبه، دوم آبان ماه به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد. ساعت بازدید از ۹ تا ۱۴ تعیین شده و هزینه بلیت ورودی برای هر نفر ۲۵هزار تومان درنظر گرفته شده است.

منبع: