به گزارش عصر توریسم سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ضمن اشاره به این که کرونا تابحال ۶۷ میلیارد تومان به حوزه گردشگری استان خسارت وارد کرده است، اظهار داشت: یک هزار و ۱۳۰ شغل حوزه گردشگری هم از بین رفت که به مرور این آمار بیکاری به نصف کاسته شده است.
«جبار گوهری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شروع واکسیناسیون و عادی شدن شرایط را باعث رونق گردشگری و احیا شغل های از بین رفته دانست و اضافه کرد: در این زمان ۱۹ میلیارد تومان درخواست تسهیلات در حوزه گردشگری به ثبت رسید که ۹ میلیارد تومان آن پرداخت گردید و مابقی در شعب بانک معطل مانده است.
وی ضمن اشاره به این که کرونا بیشترین خسارت را به حوزه گردشگری وارد کرد و فعالیت بخش های مختلف را به پنج درصد پیش از کرونا کم کرد، اظهار داشت: خیلی از هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی به صورت کامل تعطیل شد و خیلی از آنها هم نیروهای خویش را تعدیل کردند و صدمه های جدی دیدند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ثبت جهانی اورامانات را نقطه عطفی در رونق گردشگری استان دانست و عنوان کرد: همه بخش های استان باید درگیر این مورد باشند تا بتوانیم علاوه بر حفاظت و صیانت از این میراث گرانبها، با برنامه ریزی دقیق و عملیاتی رونق گردشگری پایدار را در منطقه ایجاد نماییم.
گوهری از تعیین دبیرخانه متمرکز اورامانات و شورای سیاستگذاری برای این منظر اطلاع داد و اظهار داشت: برای ارتقا سطح معیشت مردم و تاثیرگذاری برندسازی این ثبت جهانی، یک مشاور اقتصادی در کنار دبیرخانه اضافه کردیم تا مسایل مربوطه مانند استعلامات دستگاههای اجرایی و مخاطرات زیست محیطی را به صورت علمی و تخصصی بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ نماییم.
وی توسعه پایدار منطقه را در گرو خرید علم دانست و اظهار داشت: یک مشاور بین المللی هم به مجموعه اضافه می نماییم که وزارت خانه این مشاور را انتخاب می کند و الان هم در شرف عقد قرارداد هستند.
گوهری ابراز امیدواری کرد با توجه به این که مردم مدت زیادی است خانه نشین بوده اند و از نظر روحی به مسافرت نیاز دارند و این که واکسیناسیون در ایران و جهان درحال تکمیل است، با حجم بالای توریستهای خارجی و داخلی مواجه شویم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ منظر فرهنگی هورامان» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، بعنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استانهای کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی گیرد که در کردستان، بخش هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می شود.
بر اساس بررسی های صورت گرفته هورامان بیشتر از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می شود و شواهد دیرینه شناسی بدست آمده نشان داده است که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در لیست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.
منبع: