به گزارش عصر توریسم با معرفی «کرمانشاه» بعنوان شهر خلاق خوراک، تعداد شهرهای ایران در شبکه شهرهای خلاق جهان به اتفاق «اصفهان، رشت، بندرعباس و سنندج» به پنج شهر رسید؛ شهرهایی که علاوه بر جاذبه های فرهنگی، هنری، تاریخی و طبیعی که دارند حالا مقاصد جدید بین المللی «گردشگری خلاق» هم محسوب می شوند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو از سال ۲۰۰۴ طرحی را با عنوان شبکه شهرهای خلاق و با هدف ترویج همکاری میان شهرهایی که از خلاقیت برای پیشرفت خود بهره برده اند، راه اندازی نمود، این شبکه هفت حوزه خلاقیت، شامل صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای چندرسانه ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می دهد.
مفهوم شهر خلاق را میتوان نگاهی جایگزین برای بازآفرینی شهری و تفکری نوین در همگرایی زیست سنتی و مدرن در شهر دانست؛ فرهنگ، آموزش و فضای خلاقیت نقطه کانونی شهر خلاق را تشکیل می دهد که نقش مهمی در احیا و توسعه مجدد شهری ایفا می کند.
امروزه شهرها با همه ظاهر مدرنی که دارند بعنوان بزرگترین کانون فرهنگی و شکل دهنده ارکان اجتماعی شدن محسوب می شوند و در کنار شلوغی و پویایی ذاتی، نیازمند پرورش و حفاظت از ظرفیت های متنوع آداب، رسوم و فرهنگ اقوام مختلف ساکنان خود هستند. این رویکرد، بروز و ظهور خلاقیت همه اعضای جامعه شهری از شهروندان تا مسؤلان و مدیریت شهری و همکاری جدی و فعالانه عمومی را می طلبد، چونکه شهر خلاق بیش و قبل از همه چیز به شهروند خلاق و مدیر خلاق نیاز دارد.
شهر خلاق به مجموعه ای از ایده پردازی ها و فعالیتهای نوآورانه و خلاقانه با خصوصیت های فرهنگی اقلیمی و بافت سرزمینی با تکیه بر طراحی و بهره برداری از صنایع فرهنگی گفته می شود که شهر را مسئولانه به سمت توسعه متوازن هدایت می کند؛ این حس مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری شهرهای عضو شبکه خلاق را متعهد کرده است فعالیتهای خود در زمینه های مختلف بخصوص در همان خصوصیت اختصاصی ثبت شده را با هم به اشتراک گذارند و روح همکاری را در بخش های مختلف جامعه شهری خود و همینطور شهروندان عضو شبکه ترویج کنند.
آفرینش، تولید و توزیع فعالیت ها برای تقویت محصولات و خدمات فرهنگی، توسعه کانون های خلاقیت، نوآوری و گسترش فرصت ها برای افراد آفریننده و حرفه ای در بخش فرهنگی، بهبود دسترسی به زندگی فرهنگی و شرکت در آن بخصوص برای گروه ها و افراد به حاشیه رانده شده و صدمه پذیر و همینطور ادغام کامل فرهنگ و خلاقیت در طرح های پیشرفت پایدار، از اهداف اصلی یونسکو در ایجاد شبکه شهرهای خلاق است.

نگاهی به شهرهای خلاق ایران
با معرفی کرمانشاه بعنوان شهر خلاق گردشگری خوراک، تعداد شهرهای ایران در شبکه شهرهای خلاق جهان به اتفاق اصفهان، رشت، بندرعباس و سنندج به پنج شهر رسید شهرهایی که علاوه بر همه جاذبه هایی فرهنگی، تاریخی، هنری و طبیعی که دارند حالا مقاصد جدید گردشگری خلاق هستند.
اصفهان به عنوان نخستین نماینده ایران در سال ۱۳۹۴ بعنوان شهر خلاق صنایع دستی و سال بعد آن هم رشت نماینده دیگر ایران بعنوان شهر خلاق در تنوع و سلیقه غذایی (خوراک) ، و دو شهر بندرعباس و سنندج در سال ۱۳۹۷ دو نماینده دیگر ایران به ترتیب بعنوان شهر خلاق صنایع دستی و شهر خلاق موسیقی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شدند.

کرمانشاه پنجمین شهر خلاق ایران
دفتر یونسکو در پاریس روز دوشنبه ۹ نوامبر (۱۷ آبان۱۴۰۰)، ۴۹ شهر جهان را بعنوان شهر خلاق خوراک برگزید که کرمانشاه هم بعنوان تنها شهر ایران در این لیست قرار داشت.
پیش از این هم ۳۶ شهر خلاق خوراک از ۲۸ کشور جهان انتخاب شده بودند و الان کرمانشاه پس از رشت بعنوان دومین شهر خلاق خوراک ایران و در کنار شهرهای اصفهان و بندرعباس بعنوان شهر خلاق صنایع دستی، و شهر سنندج بعنوان شهر خلاق موسیقی بعنوان پنجمین شهر ایران در شبکه شهرهای خلاق عضو شد.
استان کرمانشاه با حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان وعده های مختص خود ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خوراک دارد. خوراکی هایی مانند روغن کرماشانی، نان برنجی، کاک، خورشت خلال و دنده کباب همچون خوراکی های کرمانشاه بعنوان سی وهفتمین شهر خلاق خوارک جهان و دوازدهمین شهر خلاق خوراک در آسیا است.
کرمانشاه؛ مقصد گردشگری خوراک / راه اندازی خانه خلاق خوراک
امیر رحیمی سرپرست شهرداری کرمانشاه اعتقاد دارد «خوراک جزو جدایی ناپذیر گردشگری می باشد و هر گردشگری به هرجایی که سفر کند ناخودآگاه از خوراک آن شهر استفاده خواهد کرد، ازاین رو این انتخاب و معرفی که یونسکو از کرمانشاه در شهرهای عضو خواهد داشت باعث معرفی هرچه بهتر و رونق گردشگری کرمانشاه و حتی همه استان خواهد شد».
سرپرست شهرداری کرمانشاه ضمن اشاره به تلاشهای چندین ماهه برای عضویت این شهر در شبکه شهرهای خلاق جهان بر ضرورت برنامه ریزی برگزاری رویدادهای جدید برای خوراک تصریح کرد و اظهار داشت: انتخاب کرمانشاه بعنوان شهر خلاق خوراک اتفاق بزرگی در رونق گردشگری کرمانشاه است که تنها با پای کار آمدن همه دستگاههای مربوطه و بخصوص حضور پررنگ بخش خصوصی در این حوزه میتوان از آن بهره برد در همین چارچوب پیگیر راه اندازی خانه خلاق خوراک هستیم که کارهای آن هم تا حدود زیادی انجام شده است.

شهرهای خلاق نظام یکپارچه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
اساس شهر خلاق را میتوان در سه بخش اقتصاد، فرهنگ و جغرافیا در نظر گرفت، در چنین شهرهایی با این مختصات مدیران باید فضاهای متنوع، امن و قابل اطمینان را برای فعالیت و کسب و کار، آموزش، فراغت و برنامه های فرهنگی مورد نیاز شهروندان فراهم نموده و بر پایه تلاش و برنامه ریزی راهبردی برای جذب و حفظ ایده ها و طرح های خلاق شهروندان و گروههای خلاق غیربومی، زمینه تولید و توزیع ثروت را هم برای آنها ایجاد کنند.
شهرهای خلاق باید بعنوان نظام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یکپارچه درک و تبیین شوند؛ میراث انسانی، طبیعی، علمی و فرهنگی یک شهر در کنار همه مظاهر مدرن آن باید پاسداری شود. چونکه شهر و مدنیت محصول همه ارزش ها و عقاید شهروندان با همه تکثرهای دیدگاهی است که در این فرایند صنعت توریسم با عنایت به ماهیت چندوجهی خود می تواند بستر این نظام هماهنگ و توسعه محور را مهیا کند.
بی تردید شهرهایی که در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر قرار می گیرند، مقاصد بین المللی جدید برای گردشگران خواهند شد و برنامه ریزان و عرضه کنندگان خدمات گردشگری بزودی تبلیغات و بازاریابی با عنوان تجربه متفاوت در مسافرت به شهرهای خلاق را آغاز می کنند، بنابراین ایجاد و تقویت زیرساخت های سفر، گردشگرپذیری، میهمان نوازی و پذیرایی از گردشگران حرفه ای و محققان و پژوهشگران حوزه های خلاقانه ای که آن مقاصد ثبت و معرفی شده اند باید در اولویت برنامه های مدیریت شهری و فعالان صنعت توریسم قرار گیرد.

۱۳۵۲
منبع: