به گزارش عصر توریسم دبیر جشنواره ملی عکس ویرا ضمن اشاره به آخر مهلت ارسال آثار به جشنواره ۱۷ آذر، اظهار داشت: با همکاری گالری هنرهای ملی ایران سعدآباد (هماسا) آثار برگزیده جشنواره عکس ویرا در تهران و پاریس به معرض نمایش گذاشته می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، دومین جشنواره ملی عکس ویرا با موضوع «صنایع دستی ایران زمین» درحال برگزاری و مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره با یک دوره تمدید، ۱۷ آذر تمام می شود. این جشنواره تلاش دارد با نگاه اثرگذاری تعاملی گردشگری و صنایع دستی بر یکدیگر، علاوه بر گسترش آگاهی عمومی و جلب توجه جوامع مختلف نسبت به میراث ملموس و ناملموس ایران، برای تولیدکنندگان و کارآفرینان صنایع دستی ایجاد انگیزه کند.

نمایش آثار برگزیده جشنواره ویرا در ایران و فرانسه
مدیرعامل خانه نگرش آگاهانه ویرا (خانه گردشگری ویرا) و دبیر جشنواره ملی عکس ویرا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این جشنواره با هدف تلنگر زدن به جامعه گردشگریست که به ظرفیت های آشکار و نهان برای جذب توریست واقف شوند، این دوره به موضوع صنایع دستی پرداختیم و دوره قبل در سال قبل روی لباس اقوام ایرانی تمرکز داشتیم.
مدیحه جمالی اضافه کرد: سال قبل محتوای ارزشمندی در حوزه لباس اقوام ایرانی تدوین و مستندسازی شد و سعی کردیم لباس اقوام ایرانی بعنوان یک جاذبه فرهنگی و گردشگری معرفی و حفظ شود.
دبیر جشنواره ملی عکس ویرا بیان کرد: در دوره دوم کاملا روی صنایع دستی و هنرهای سنتی تمرکز و محتوای خوبی هم تولید و منتشر کردیم. همین طور در گفت و گو با کارشناسان و متخصصان این حوزه ظرفیت ها و چالش ها پیش روی توسعه و تولید محصولات صنایع دستی را بررسی کردیم.
صنایع دستی ایران از ظرفت بالایی برای جذب توریست برخوردار است، زیبایی و کیفیت و رنگ و لعاب متنوع آثار صنایع دستی و حتی کاربردی بودن آن در زندگی سبب جذب بیشتر علاقه مندان و گردشگران می شود. بازاریابی و تبلیغ هدفمند می تواند علاوه بر توریستهای داخلی، توریستهای خارجی را به این ظرفیت اصیل ایرانی جذب نماید.

جمالی اضافه کرد: در دومین دوره، فعالیت را گسترش دادیم در حین جشنواره گالری هنرهای ملی ایران سعدآباد (هماسا) هم به جشنواره ملحق و قرار شد پس از معرفی برگزیدگان، اوایل دی ۳۰ اثر برگزیده جشنواره در این گالری به معرض نمایش گذاشته شود و از جانب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گواهینامه اعطا می شود.
دبیر جشنواره ملی عکس ویرا اظهار داشت: در این دو دوره مخاطبان جشنواره ویرا هنرمندان داخلی هستند، اما در نظر داریم سال آینده بخش بین الملل جشنواره را برای ایرانیان خارج از کشور و خارجی های مشتاق ایران و یا توریستهایی که تجربه سفر به ایران داشته اند، راه اندازی نماییم.
در این دوره نمایش تصاویر برگزیده در گالری های خارج از کشور را برنامه ریزی کردیم که با همکاری گالری هماسا قسمتی از آثار برگزیده جشنواره ویرا پس از نمایش در تهران، در پاریس به معرض نمایش گذاشته می شود.
مدیرعامل خانه گردشگری ویرا توضیح داد: برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور بهانه ای خواهد شد که از سال آینده جشنواره را بصورت بین المللی برگزار نماییم و عکس با مطالبی در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از هنرمندان خارجی دریافت نماییم.

تاکید بر تولید محتوا برای صنایع دستی/ ۱۷ آذر؛ آخرین مهلت ارسال آثار
جمالی درباره اعطای جوایز جشنواره اظهار داشت: به افراد اول تا سوم بخش بزرگسالان، تندیس مسابقه، لوح افتخار، کتاب جشنواره و جوایز نقدی (۵ میلیون تومان) و به افراد اول تا سوم بخش کودک و نوجوان (دانش آموزی) تندیس مسابقه، لوح افتخار، کتاب جشنواره و جوایز نقدی اهدا می شود. با توجه به این که برخی هنرمندان صنایع دستی از آثار تولید خود عکس فرستادند، اما این تصاویر حرفه ای عکاسی نشده، به پاس جایگاه هنری آنها هدایایی هم برای این افراد در نظر گرفته شده است.
دبیر جشنواره ملی عکس ویرا بر ضرورت تولید محتوا در زمینه صنایع دستی اصرار کرد و اظهار داشت: به اندازه ای که عکس از آثار تاریخی باستانی و جاذبه های طبیعی ایران وجود دارد عکس با کیفیت و حرفه ای از آثار فاخر، هنرمندان و اصل هنر ومهارت حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی وجود ندارد، جشنواره ویرا تلاش می کند با تولید محتوا و به اشتراک گذاری تصاویر ارسالی، به غنی سازی گنجینه محتوایی در فضای مجازی، شبکه جهانی اینترنت و موتورهای جستجوگر کمک نماید تا هر فردی بتواند به جستجوی نام ایران، در کنار همه تصاویر، تصاویر زیبا از هنر اصیل ایرانی را هم ببیند.
دبیر جشنواره ملی عکس ویرا با اشاره به آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه در ۱۷ آذر، اظهار داشت: آثار ارسالی به جشنواره تا اختتام آذر توسط سعید محمودی ازناوه، ابراهیم سیسان و مسعود زنده روح کرمانی داوری می شود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، دبیرخانه دائم جشنواره ملی عکس ویرا با انتشار فراخوان اعلام نموده بود: ثبت نام و ارسال عکس از ۱۷ مهر شروع شده و تا ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ادامه دارد و پذیرفته شدگان اولیه جشنواره هفته اول آذر ماه اعلام می شوند. همین طور آیین اختتام و اعلام نتایج نهایی در آخر آذرماه ۱۴۰۰ برگزار و همزمان کتاب نمایشگاه منتشر می شود.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان امور عشایر ایران، شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، معاونت اجتماعی شهرداری تهران و شهرداری های کلان شهرهای کشور در برگزاری دومین دوره جشنواره ملی عکس ویرا با خانه نگرش آگاهانه ویرا (خانه گردشگری ویرا) و شورای سیاست گذاری جشنواره همکاری و مشارکت دارند.
معرفی جاذبه ها و ظرفیت های طبیعی و فرهنگی ایران، معرفی هنرمندان عکاس فعال در رابطه با حوزه میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و محیط زیست، تشویق و آموزش تخصصی بمنظور افزایش سطح کمی و کیفی عکاسی در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی و محیط زیست، از اهداف اصلی دومین جشنواره ملی عکس ویرا عنوان شده است.
علاقه مندان برای آگاهی از شرایط و قوانین جشنواره، آشنایی با هیات داوران، ثبت نام و ارسال آثار و جوایز جشنواره می توانند به سایت خانه گردشگری ویرا مراجعه کنند.
دبیرخانه دومین جشنواره عکس ویرا اعلام نموده برگزاری نمایشگاه آثار جشنواره باتوجه به وضعیت عمومی کرونا و با دریافت مجوزهای لازم از ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت کامل دستور العمل های بهداشتی برگزار می گردد.

منبع: