به گزارش عصر توریسم جستجوهای «شهر سوخته» ادامه دارد. این نوزدهمین فصل از کاوش ها در دولت شهر پنج هزارساله است. باستان شناسان تا کنون موفق شده اند به اطلاعاتی از دوره های نخست استقرار در این شهر باستانی پیشرفته دست یابند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، پایگاه میراث جهانی شهر سوخته در جریان جستجوهای فصل نوزدهم تصاویری را در صفحه رسمی این پایگاه به اشتراک گذاشته است. سیدمنصور سیدسجادی ـ سرپرست هیأت دیرینه شناسی شهر سوخته که معتقد به انتشار نتایج جستجوهای دیرینه شناسی است، قبلا اظهار داشته بود: ما حق نداریم اطلاعاتی را که به دست می آوریم زندانی کرده و در بایگانی ها بگذاریم. تلاش ما براین است که همیشه اطلاعاتی را که در نتیجه جستجوهای صورت گرفته به دست می آید منتشر کنیم؛ چونکه اطلاعات هرچه بیشتر در اختیار عموم قرار بگیرد بهتر پیش خواهیم رفت.
شهر سوخته با پنج هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی، از مهم ترین مناطق شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در حدود ۶۰ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و سال ۱۳۹۳ بعنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد.
تا کنون آثار مهمی از شهر سوخته کشف شده که همچون آنها به جمجمه جراحی شده یک دختر ۱۳ ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا ۲۸ تا ۳۲ ساله که جنس آن تلفیقی از قیر طبیعی و نوعی چربی جانوری و سیم های ریز طلایی شبیه مویرگ های چشم است، خط کشی ساخته شده از چوب آبنوس به طول ۱۰ سانتیمتر که تا دقت یک میلیمتر را اندازه گیری می کند، تخته نردی از چوب آبنوس با ۶۰ مهره و جامی سفالین با طراحی یک بز در حال حرکت که قدیمی ترین انیمیشن جهان لقب دارد، میتوان اشاره نمود. برخی از این آثار را در موزه شهر سوخته میتوان مشاهده کرد.

جستجوهای فصل نوزدهم شهر سوخته که از اول آذرماه ۱۴۰۰ شروع شده است تا حدود یک ماه دیگر ادامه دارد. جستجوهای این فصل به علت کمبود بودجه به سه کارگاه محدود شده است، کارگاه نخست در منطقه مسکونی شرقی واقع شده که فعالیتهای دیرینه شناسی در آن با هدف دستیابی به لایه های قدیمی تر صورت می گیرد. در کارگاه شماره ۳۳ که دومین کارگاه است، ادامه فعالیتهای سه فصل گذشته دنبال می شود. کارگاه شماره ۳۹ هم در منطقه مسکونی واقع شده که فعالیت هیأت دیرینه شناسی در آن با هدف یافتن ساختمان ها و معماری جدید در حال انجام می باشد.

در نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته فعالیتهای میان رشته ای مثل مطالعات گیاه باستان شناسی، استخوان شناسی باستانی جانوران و انسان شناسی هم دنبال می شود، از همین رو از محققان و باستان شناسان ایتالیا و صربستان هم دعوت شده است.
جستجوهای دیرینه شناسی در این محوطه از سال ۱۳۷۴ به سرپرستی سجادی شروع شده است.

باستان شناسان تا کنون دریافته اند که شهر سوخته ۱۹۰۰ سال قبل بدون جنگ و درگیری و در آرامش تخلیه شده است. یافته های آنها از حفاری های بخش مرکزی شهر نشان داده است اهالی، اسباب و اثاثیه شان را جمع کرده و رفته اند. هنوز دقیقا مشخص نشده شهر سوخته چگونه و بر اثر چه عاملی متروک شده است. باستان شناسان این شهر را که در حدود پنج هزار سال پیش ابزار کاملی از زندگی را داشته، از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا می دانند.