خراسان رضوی عبارت «عادی جدید» طی 18 ماه گذشته اندکی کلیشه ای شده و موارد عادی امروز ممکنست هفته آتی یا حتی فردا عادی نباشد برای اینکه جهان به آرامی رو به بهبودی از بیماری همه گیر کووید 19 پیش می رود و صنعت سفر و گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نیوز نوشت در صورتیکه عدم قطعیت جهانی پیش بینی ها را دشوار می کند، تعدادی از روندها مطمئنا بر شرکت های گردشگری در سال ۲۰۲۲ تاثیر خواهد گذاشت و فرصت هایی برای این شرکتها فراهم می شود تا با نیازها و تقاضاهای درحال تغییر مسافران، مقررات، دستورالعمل های بهداشتی و اثرات دیگر همه گیری بر صنعت سفر جهانی سازگار شوند.

در ذیل تعدادی از این موارد ارائه شده است.

فاصله گذاری فیزیکی هنگام سفر

شیوع بیماری کووید در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت و نرخ واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود. خیلی از مسافران قصد دارند این اطمینان را داشته باشند که می توانند ضمن لذت بردن از مناظر در مقصد انتخابی خود از دیگران فاصله بگیرند و این مورد برای ارائه کنندگان گردشگری به این معناست که کاربران چگونه در مقصد رفت وآمد خواهند کرد؛ در حقیقت آنان سفر با خودروی شخصی یا حمل و نقل عمومی را انتخاب خواهند کرد.

از طرفی جاذبه های موجود در برنامه سفر نیز حیاتی است؛ بعنوان مثال آیا می توان روی جاذبه های فضای آزاد تمرکز کرد که در آن انتقال ویروس خطر کمتری دارد؟

تمایل مداوم به سفر در حباب

در سال ۲۰۲۲ افراد ریسک ناپذیر ممکنست بخواهند حین سفر از ارتباط زیاد با اشخاص دیگر اجتناب کنند. آنان ممکنست بخواهند در حباب مخصوص به خود سفر کنند و تماس با افراد خارج از حباب را کاهش دهند یا حتی از بین ببرند تا خطر انتقال بیماری کووید ۱۹ کمتر شود.

با کاهش محدودیت های کرونائی سفر به مقاصد دورتر و کم جمعیت تر برای مسافرانی که ایمنی بیشتری طلب می کنند، جذابیت بیشتری خواهد داشت.

در عین حال جاذبه های عظیم و پرطرفداری که به سبب جمعیت شلوغ خود معروف است، ممکنست بازگشت سریعی به محبوبیت پیش از کووید خود نداشته باشند. همین طور تقاضای بیشتری برای اقامتگاه های مستقل مانند خانه ها و آپارتمان های اجاره ای بجای هتل ها وجود خواهد داشت.

ارتباط قبل و طی سفر

اکنون که همه می دانند در یک بیماری همه گیر چه اتفاقی می افتد و چقدر سریع همه چیز می تواند بدون اطلاع تغییر کند، مسافران نسبت به غافلگیر شدن محتاط خواهند بود.

البته برای ارائه کنندگان گردشگری مهمست همچنان مشتریان را در جریان هر گونه تغییر یا تغییرات احتمالی در برنامه های خود قرار دهند. جلب اعتماد مجدد برای مساعدت با شروع صنعت گردشگری حیاتیست.

بازگشت سفرهای کاری

در حالی که در ابتدا بهبودی آرام برای سفرهای شرکتی در نظر گرفته شده بود اما توسعه سریع واکسن و افزایش نرخ واکسیناسیون احتمال بازگشت سریع تر به شرایط عادی را افزایش داده است.

نوع جدیدی از مسافران

مسافران جدید مسافرانی هستند که سفرهای طولانی را با هم ترکیب می کنند؛ یعنی کار و تفریح را در کنار هم قرار می دهند یا دورکار هستند. رشد ابزارهای آنلاین، رایانش ابری، کنفرانس ویدیویی و سایر نوآوری های دیجیتال افراد بیشتری را قادر می سازد از هر مکانی کار کنند و این مورد فرصتی برای ایجاد تجربیات محل کار برای افرادی است که ابزار و توانایی کار ازراه دور دارند.

بازنگری در مقاصد

علاوه بر ایجاد تور برای مقاصد نوظهور که می تواند انواع جدیدی از مسافران را در خود جای دهد، کشورهایی که بیماری همه گیر را به خوبی مدیریت کرده اند و نرخ واکسیناسیون بالایی دارند، مورد تقاضای مسافران خواهند بود. بعنوان مثال نیوزلند به سبب مدیریت این بیماری همه گیر مورد تحسین قرار گرفت و کانادا و بریتانیا با اجرای موفق برنامه های واکسیناسیون معرفی گردید. این مقاصد می تواند نسبت به سایر مقاصدی که همه گیری را کنترل نکرده اند، برای مسافران حس ایمن تری بوجود آورد.

تغییر در نحوه سفر

علاوه بر این که مردم به کجا می خواهند سفر کنند، نحوه رسیدن به آنجا می تواند در ذهن مسافران نقش ببندد.

بسیاری از افراد ممکنست به سفرهای هوایی علاقه نداشته باشند؛ بدین سبب باید به دنبال سفرهای جاده ای و ریلی بود برای اینکه افراد می توانند فاصله فیزیکی را بهتر رعایت نمایند و در طول سفر پنجره ها را باز کنند.

چگونگی رزرو سفر

تقاضای زیاد برای سفر، یکی از پیشرفت های سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ خواهد بود و این افزایش تقاضا برای افرادی است که مدت طولانی سفر نکرده اند و ارائه دهندگان گردشگری به سیستم ها و فرایندهای قوی رزرو نیاز دارند تا با حجم بالایی از رزرو کنار بیایند و مسافران را منتظر نگذارند. پس رزرو آنلاین از همیشه مهم تر است.