مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، نمایشگاه فیتور 2022 را فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت های گردشگری ایران دانست و اظهار داشت: رونق صنعت گردشگری در پساکرونا نیازمند همبستگی جهانی، تلاش و همکاری همه فعالان و ذی نفعان این حوزه است.
محمدحسین صوفی که در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ در مادرید حضور دارد در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: چهل و دومین نمایشگاه گردشگری فیتور (FITUR) اسپانیا روز چهارشنبه –۲۹ دی ماه – در مادرید اسپانیا با حضور پادشاه و برخی از مقامات و مسئولان اسپانیا افتتاح شد.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانی اظهار داشت: این نمایشگاه به سبب شیوع سویه امیکرون نسبت به سالهای قبل از شیوع کرونا، محدودتر برگزار می شود، کشورهای مختلف و موسسات و شرکت های در رابطه با صنعت گردشگری در این نمایشگاه حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران هم به سبب اهمیتی که برای توسعه صنعت گردشگری قائل است، در این رویداد حضور فعالی دارد.
صوفی اضافه کرد: در پاویون ایران ۱۴ شرکت از بخش خصوصی حوزه صنعت توریسم، شامل هتلداران، تورگردانان و دفاتر و موسسات خدمات سفر در فیتور ۲۰۲۲ حضور دارند که به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و تمدنی و زیرساخت ها و توانمندی های صنعت گردشگری ایران می پردازند.

مذاکرات B۲B فعالان گردشگری از همان ساعت اولیه فیتور شروع شد
صوفی اظهار داشت: در دو روز اول مذاکرات خوبی میان مدیران شرکتها و موسسات ایرانی حاضر در نمایشگاه با همتایان و همکاران خارجی آنها برای معرفی ایران و جذب توریست و تسهیل اعزام توریست ایرانی به مقاصد گردشگری مختلف صورت گرفت.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانی به گفت وگوهای خود با مدیران ایرانی حاضر در نمایشگاه فیتور اشاره نمود و اضافه کرد: فعالان صنعت گردشگری ابراز امیدواری می کنند که بعد از دوسال همه گیری جهانی کرونا سال آینده سال رونق گردشگری باشد، که البته احیا و رونق صنعت گردشگری بعد از بحران کرونا، مستلزم همبستگی جهانی و تلاش و همکاری همه فعالان و ذی نفعان این حوزه است، که این همبستگی از این رویداد شروع شد.
در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ به سبب محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا برنامه های جانبی مانند نشست ها گروهی و سمینار تخصصی، برنامه های اجرائی فرهنگی و هنری مانند موسیقی و نمایش برگزار نمی گردد، بلکه بیشتر مذاکرات دو جانبه B۲B تخصصی درحال برگزاری است، که فعالان صنعت گردشگری ایران در این بخش حضور پر رنگی دارند و این جلسات از همان ساعت اولیه نمایشگاه شروع شده است.
صوفی اشاره کرد: نمایشگاه فیتور فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های صنعت گردشگری ایران است و بخش خصوصی فعال در این عرصه، نقش مهمی در این راه دارد، البته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم وظیفه خود می داند و تلاش می کند شرایط لازم برای ورود توریست به کشور آسان شود و امیدوار هستم سال خوبی برای رونق صنعت گردشگری هم برای جذب گردشگری و هم برای تسهیل اعزام توریست به خارج، پیش رو داشته باشیم.

به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، چهل و دومین نمایشگاه فیتور (FITUR) به عنوان یکی از با اهمیت ترین رویدادهای تخصصی صنعت توریسم، عصر چهارشنبه -۲۹ دی ۱۴۰۰- در محل برگزاری نمایشگاه های (IFEMA) در مرکز شهر مادرید در اسپانیا راه اندازی شد.
در این نمایشگاه که در سایه شیوع سویه اُمیکرون و تحت تدابیر شدید بهداشتی و دستورالعمل های جهانی برگزار می گردد بیش از ۱۰۰ پاویون کشورهای مختلف و در مجموع حدود ۶۰۰ غرفه دار و ۷هزار شرکت از فعالان صنعت گردشگری (هتل داران، تورگردانان، دفاتر خدمات سفر) حضور دارند.
نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ تا ۳ بهمن ۱۴۰۰ ادامه دارد و برگزارکنندگان این رویداد انتظار دارند در طول دوره پنج روزه این نمایشگاه، حدود ۹۰ هزار نفر از این رویداد بازدید کنند که ۶۰ هزار نفر از آنها متخصص صنعت گردشگری هستند. دو روز پایانی این نمایشگاه پذیرای عموم علاقه مندان به گردشگری از سراسر دنیا خواهد بود.
ارقام نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ هنوز با آمار ثبت شده در سال ۲۰۲۰ (که پیش از شروع همه گیری برگزار شد) فاصله بسیاری دارد. در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰، بیش از ۹۰۰ غرفه دار، ۱۱ هزار شرکت، ۱۶۵ کشور و ۲۵۰ هزار بازدیدکننده شرکت کرده بودند.
در پاویون ایران که به مساحت ۱۲۰ مترمربع با نماهایی از معماری ایرانی-اسلامی و دوران صفوی طراحی شده و در بخش اروپایی نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ قرار دارد، ۱۴ شرکت تخصصی فعال صنعت گردشگری حضور دارند تا ضمن معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری ایران، راه های توسعه همکاری با همتایان خود در سایر کشورهای جهان برای احیا و رونق گردشگری در پساکرونا را بررسی نمایند.
هماهنگی، برنامه ریزی حضور و مدیریت پاویون ایران در فیتور ۲۰۲۲ را کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است.