عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، اصفهان «برادرزاده اسحاق ساسون یعنی سلیمان ساسون با دایی من دوست بود، دایی من تار و سه تار می ساخت و بعدها به امریکا رفت. ما ساکن تهران بودیم تا این که پس از جدایی پدر و مادرم، همراه با مادرم به اصفهان آمدیم، البته قرار نبود این همه سال اصفهان بمانیم. آقای سلیمان ساسون به دایی من اظهار داشت که یک خانه باغ دارد و ما می توانیم مدتی آنجا ساکن شویم…».

این بخشی از روایت جاوید قدیرزاده، هنرمند قلم زنی است که مدت ۱۲ سال همراه با خانواده اش در خانه ساسون اقامت داشت و پس از آن هم مدت هفت سال در یکی از اتاق های این خانه به قلم زنی پرداخته و به شکلی از خانه هم محافظت می کرد.

خانه ای که این جوان هنرمند از آن حرف می زند بر مبنای آنچه در پرونده ثبتی آن آمده در خیابان شمس آبادی، کوچه عالم آرا (بازار آزادی)، پلاک ۵۹ با کد پستی ۵۹۹۱۳-۸۱۳۴۶ الی ۵۹۹۱۱-۸۱۳۴۶ قرار دارد.

او ماجرای سکونت خود و خانواده اش در خانه ساسون را این طور توضیح می دهد: «خانه ساسون در کوچه باغی قرار دارد که در آن فقط چهار خانه وجود داشت. یکی از خانه ها به فروش رسید و سه خانه هزارمتری باقی ماند، صاحبِ خانه دوم هم در امریکا بود و خانه او مصادره شد و تنها دوخانه متعلق به اسحاق ساسون باقی ماند که ما در یکی از خانه ها ساکن بودیم و در خانه کناریِ این خانه هم که آن هم متعلق به اسحاق ساسون بود یک خانواده منصور رحمانیان و همسرش احترام خانم ساکن بودند که از فرخ خانم (همسر اسحاق ساسون) یعنی زن عموی سلیمان ساسون نگهداری می کردند، خودشان هم در پاساژ آزادی مغازه لباس فروشی داشتند.

خانه ساسون متعلق به دوره پهلوی اول و مالک آن اسحاق ساسون (عموی سلیمان ساسون) است. البته این اواخر آقای سلیمان ساسون شخصی را برای دیدن خانه آورد که می گفت پنجره های خانه متعلق به دوره قاجار است؛ این هم قابل توجه است که آقای اسحاق ساسون نجار حرفه ای بودند و ضمن آن، در اصفهان و بعدها در پاریس یک عتیقه فروشی داشت. این خانه دوطبقه بود و مشخص بود که مالک آن، خانه را برای دل خودشان ساخته است. راه پله آن چوبی بود و سقف ها تیر چوبی داشت.»
خانه ساسون در روزگار آبادانی و در زمان سکونت خانواده قدیرزاده در این خانه؛ عکس از جاوید قدیرزاده

منبع:

دسته‌ها: توریسم