عصر توریسم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مذاکره و رایزنی با وزیر کشور درباره مدیریت اربعین آگاهی داد و از ضرورت ارزان سازی سفرهای زیارتی و تشکیل شورای عالی حج و زیارت بعد از چند سال تعطیلی به دنبال پیگیری رئیس جمهور سخن گفت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم معارفه و تودیع رئیس سازمان حج و زیارت که یکشنبه ۲۴ بهمن ماه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به موضوع و مدیریت حج اظهار داشت: این توفیق بزرگ را باید مغتنم بشماریم. حج از آرزوهای هر فرد مسلمان است و خیلی ها ممکنست استطاعت آنرا پیدا نکنند. در سازمان حج و زیارت بعنوان دستگاه حاکمیتی در طول این دوران خدمات خوبی را شاهد بودیم و هر کسی در این سازمان قرار گرفته بواسطه جو معنوی و روحیه ای که حضور در این سازمان می طلبد، تلاش نموده و خدماتی داشته است. حتما آقای رشیدیان (رییس پیشین سازمان حج و زیارت) خدمات و کارهای مهمی را در این دوره ماموریتی انجام دادند. آقای رشیدیان تا آخرین لحظه حتی زمانی که حکم آقای حسینی رسانه ای شد، مشغول به فعالیت بود.
او افزود: دو سالی است ویروس منحوس کرونا همه را متأثر کرده و همه فعالیت ها را گرفتار اشکال کرده است، حوزه حج از این مساله بی نصیب نمانده، بطوریکه ما اعزام به حج واجب را از دست دادیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب رئیس سازمان حج و زیارت را همچون کارهای مهم خود برشمرد و اظهار داشت: از ابتدا که مسؤولیت در این وزارتخانه را شروع کردم به این مساله فکر می کردم و با رئیس جمهور و نماینده ولی فقیه هم صحبت داشتم. ما بعثه را ستون اصلی سازمان حج و زیارت می دانیم و خودرا ملزم می دانیم این محوریت را مبنا قرار دهیم. دکتر حسینی (رییس جدید سازمان حج و زیارت) برای دوستان انقلابی شخصیت شناخته ای دارند، ملاحظاتی در معرفی بیشتر ایشان وجود دارد، اما از حوزه کاری ما کاملا باخبر بودند و سال ها فعالیت داشتند. علاوه بر اطلاعات و سوابق کاری که از ایشان سراغ داریم، شخصیت روحانی دارند و نویسنده و استاد دانشگاه هستند و در مراکز مهم کشور منشأ کارهای مؤثری بوده اند، منطقه را کاملا می شناسند و احاطه دارند. دلایلی بود که ما را بر آن داشت تا زحمت اداره این سازمان را به او پیشنهاد دهیم و از آقای نواب (نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت) تشکر می کنم که در این انتخاب ما را همراهی کردند. سوابق آقای حسینی نشان میدهد از عهده این کار به خوبی برخواهند آمد و با استعانت از مددهای غیبی و توسل این کار را انجام خواهند داد.
اسماعیلی سپس به تعطیلی چند سالن شورای عالی حج و زیارت اشاره نمود و اضافه کرد: سال هاست این شورا تشکیل جلسه نداده و رئیس جمهور چندبار گفتند این شورا را به سرعت تشکیل دهید. امیدوار هستم این سازمان شرایط را فراهم آورد تا سیاست های کاری را در این شورا که رئیس جمهور ریاست آنرا به عهده دارد، جلو ببریم.
او همین طور زیارت عتبات عالیات را موضوع مهمی برای این وزارتخانه و کشور دانست و با اشاره به مشکلات آن، اظهار داشت: دکتر حسینی باید به سرعت رفع مشکلات این سفرها را در دستور قرار دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به مدیریت اربعین که از سال ۹۴ از سازمان حج و زیارت گرفته و به وزارت کشور سپرده شد، پرداخت و اظهار نمود: مذاکراتی با وزیر کشور داشتم که این کار در جای خود محکم تر صورت گیرد و به زودی جلسه ای برگزار می نماییم که سازمان حج و زیارت نقش مهم خودرا در اربعین داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به مذاکراتی که با سوریه برای ازسرگیری سفرهای زیارتی بین دو کشور صورت گرفت، اظهار داشت: مشکلی در اعزام این سفرها داریم که آن هزینه بالا است. باید به ارزان سازی کمک نماییم. نباید مشتاقان زیارت بواسطه مسائل مالی از سفرهای زیارتی دور بمانند. در حج و زیارت با مناسک فردی روبه رو نیستیم؛ زیارت فضای معنوی جامعه ما را زنده نگه می دارد، باید راهکار پیدا نماییم. حتما باید فضای زیارتی با مشکلات کمتری روبه رو شود.

او اضافه کرد: در اربعینی که پشت سر گذاشتیم، در محافل عمومی و خصوصی مدام مورد سوال بودیم که سفر به فلان کشور همسایه چرا این قدر راحت است و سفر اربعین این قدر دشوار، حتما اشکالات و توجیهاتی دارد، اما سازمان حج باید نقش آفرینی کند و پیشنهاد اجرائی داشته باشد. این مسأله مهمی برای ما است که زیارت عتبات عراق و سوریه تسهیل شود.
اسماعیلی افزود: در حوزه حج پیش بینی موجود باتوجه به گسترش سویه جدید در کشور و کشورهای منطقه که به شدت وخیم است و در ستاد کرونا نیز بررسی کردیم که وضعیت منطقه بمراتب بدتر از کشور ما است، بدین سبب نمی توان پیش بینی دقیقی برای حج داشت. اگر امکان اعزام داشته باشیم در فضای سبک و با تعداد اندک اتفاق خواهد افتاد، نیازمندیم سناریوهای مختلف را دنبال نماییم تا اگر لازم باشد این کار باشکوه اتفاق افتد آنرا انجام دهیم. ما هم در دولت در خدمت سازمان حج و زیارت هستیم.
او اضافه کرد: در سایر حوزه ها مثل عمره تلاش شود و موانع با حفظ شأن برداشته شود. مردمی که در نوبت عمره هستند استطاعت جسمی و مالی خودرا از دست می دهند، عمره سازماندهی خوبی را می طلبد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به تشکیل کارگروه ملی زیارت ایران با حضور رئیس جمهور اشاره نمود و اظهار داشت: باید نسبت روشنی بین این کارگروه و شورای عالی حج برقرار شود.
اسماعیلی همین طور به رئیس سازمان حج و زیارت سفارش کرد حتما حفظ بدنه کارشناسی را در دستور قرار دهد و در عین حال اظهار داشت: هر سازمانی به تغییر نیاز دارد. موانع باید با مدیریت و هماهنگی با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برطرف شود و کارها با محوریت نماینده ولی فقیه پیش رود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر هفته گذشته با صدور حکمی سیدصادق حسینی را به ریاست سازمان حج و زیارت منصوب نمود و به ماموریت علی رضا رشیدیان در این سازمان تمام کرد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم