به گزارش عصر توریسم بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داده است که واکسینه کردن مردم در مقابل کووید-۱۹، به بهبود سلامت روانی جوامع کمک کرده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، بررسی جدید پژوهشگران “دانشگاه نیوهمپشایر”(University of New Hampshire) آمریکا نشان داده است که دریافت دست کم یک دوز واکسن کووید-۱۹، به صورت قابل توجهی به بهبود آسایش روانی کمک کرده است. واکسیناسیون با کاهش پریشانی در مورد خطر ابتلا، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر همراه بوده است.
این پژوهش، پرسش های بدون پاسخ پیشین را در مورد این که آیا واکسینه شدن، خطرات در رابطه با کووید-۱۹ را می کاهد و آیا کاهش این ترس ها به بهبود سلامت روانی و کیفیت زندگی می انجامد، پاسخ می دهد.
“جاناتان کولتای”(Jonathan Koltai)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: پژوهش ما، مزایای روانشناختی مهم واکسیناسیون را فراتر از کاهش خطر بیماری شدید و مرگ و میر در رابطه با کووید-۱۹ نشان داده است.
پریشانی و اضطراب روانشناختی بعد از آغاز همه گیری کووید-۱۹ به شدت در میان جمعیت افزایش پیدا کرد. عوامل گوناگونی مانند از دست دادن گسترده شغل و درآمد، ناامنی غذایی، انزوای اجتماعی، بارهای مراقبتی، سوء مصرف مواد و تبعیض نژادی، در این امر دخیل بودند. نشانه های افسردگی برای کسانی که قرار گرفتن در معرض استرس را تجربه می کردند، ادامه یافت و تا سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. جای تعجب نیست که خیلی از افراد، ترس هایی را هم تجربه می کنند که به افزایش مشکلات سلامت روان منجر می شوند.
داده های پژوهشی که روی ۸۰۹۰ بزرگسال بین مارس ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد، کاهش خطرات در رابطه با کووید-۱۹ و کاهش پریشانی روانی بعد از واکسیناسیون را نشان داد. بزرگسالانی که حداقل یک دوز از واکسن کووید-۱۹ را بین دسامبر ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۱ دریافت کرده بودند، کاهش هفت درصدی در ناراحتی روانی را گزارش دادند.
کاهش در پریشانی تا حدی با کاهش ادراک خطر بعد از واکسیناسیون همراه بود. واکسینه شدن، به کاهش ۷/۷۷ درصدی خطر ابتلا، کاهش ۶/۹۱ درصدی خطر بستری در بیمارستان و کاهش ۴/۶۸ درصدی خطر مرگ همراه بود. آماده شدن برای ادراک خطر، پریشانی در مورد واکسیناسیون را تا ۲۵ درصد کم کرد.
این اثرات تا حداقل هشت هفته بعد از واکسیناسیون ادامه یافت و قوی تر شد. باآنکه واکنش های شرکت کنندگان واکسینه شده و هیچگاه واکسینه نشده از روندهای مشابه قبل از واکسیناسیون پیروی می کردند اما آنها به صورت قابل توجهی بعد از واکسیناسیون، با یکدیگر تفاوت داشتند. واکسینه شدن سبب شد که مردم علاوه بر داشتن ایمنی، بیشتر احساس امنیت کنند.
با افزایش سریع سویه اُمیکرون در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲، اقدامات فوری برای افزایش میزان واکسیناسیون و دستیابی به برابری واکسن، هم در سطح محلی و هم در سطح جهانی مورد نیاز است. این تلاش ها می توانند با فواید جسمی و روحی در رابطه با واکسیناسیون همراه شوند.
این پژوهش، در “American Journal of Preventive Medicine” به چاپ رسید.

دسته‌ها: توریسم