به گزارش عصر توریسم شرکت فضایی خصوصی ˮاسپیس ایکسˮ ۴۷ ماهواره اینترنتی ˮاستارلینکˮ را به فضا پرتاب کرد و با یازدهمین فرود پیشران اصلی این موشک، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، روز گذشته یک موشک دو مرحله ای “فالکون ۹” حامل ۴۷ ماهواره اینترنتی “استارلینک”(Starlink) از مرکز فضایی “کندی” در فلوریدا به فضا پرتاب شد و حدود ۹ دقیقه بعد، مرحله اصلی این موشک با فرودی عمودی بر روی قایق بدون سرنشین شرکت “اسپیس ایکس” به نام “فقط درستورالعمل ها را بخوان”(Just Read the Instructions) در اقیانوس اطلس و در فاصله چند صد کیلومتری سواحل فلوریدا به زمین بازگشت.
این فرود موفقیت آمیز، یازدهمین فرود تقویت کننده موشک “فالکون ۹” بود که رکورد استفاده مجدد از این موشک توسط “اسپیس ایکس” را شکست.
“اسپیس ایکس” می گوید این تقویت کننده تا پیش از این در مأموریت های “GPS III SV03 ” در ژوئن ۲۰۲۰، “Turksat 5A” در ژانویه ۲۰۲۱، “Transporter 2” در ژوئن ۲۰۲۱ و هفت مأموریت پرتاب ماهواره های “استارلینک” استفاده شده بود.
پروازهای گسترده و پرتعداد، یک اولویت برای “اسپیس ایکس” و بنیان گذار و مدیر عامل آن “ایلان ماسک” است، که اغلب گفته است استفاده مجدد و بازیابی کامل و سریع سخت افزارهای فضایی، پیشرفت کلیدی مورد نیاز جهت کمک به بشریت برای استعمار مریخ و دستیابی به اهداف بلندپروازانه اکتشافات فضایی است.
“استارلینک” سرویس اینترنت ماهواره ای “اسپیس ایکس” است که نخستین زیرساخت آن در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد. این شبکه اخیرا به دنبال حمله روسیه به اوکراین در اختیار شهروندان این کشور قرار گرفته است و “ایلان ماسک” ۵۰ پایانه “استارلینک” را به اوکراین فرستاده است، چون که تهاجم روسیه در دسترسی به اینترنت در اوکراین اختلال بوجود آورده است.
پرتاب روز گذشته، ششمین مأموریت “استارلینک” در سال ۲۰۲۲ میلادی بود. همه این پرتاب ها تابحال موفقیت آمیز بوده اند، اما مأموریت سوم که در تاریخ ۳ فوریه انجام شد، تحت تاثیر یک طوفان خورشیدی قرار گرفت. “اسپیس ایکس” در آن زمان اعلام نمود که طغیان خورشید سبب ایجاد طوفان ژئومغناطیسی در زمین شد که چگالی جو زمین را به اندازه ای افزایش داد که ۴۰ ماهواره از ۴۹ ماهواره “استارلینک” را که هنوز به ارتفاع عملیاتی خود صعود نکرده بودند، پایین آورد.
در هفته ها و ماههای آینده پرتاب های بیشتری از “استارلینک” در راه خواهد بود. این شرکت پیش از این بیشتر از ۲۰۰۰ ماهواره “استارلینک” را به مدار نزدیک زمین تحویل داده است، اما مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره را در اختیار دارد و درخواست کرده است تا حداکثر ۳۰ هزار ماهواره دیگر را به مدار زمین ارسال نماید.

منبع:

دسته‌ها: توریسم