به گزارش عصر توریسم خراسان رضوی حیرت انگیز نیست که شرکتهای مسافرتی برای نخستین بار امسال شاهد کاهش فروش باشند و مسافران درباره مقصد و زمان سفر مردد شوند. هم اکنون میزان صدمه به مشاغل مسافرتی در عید پاک و زمان به اوج رسیدن سفرهای تابستانی مشخص شده است.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل(UNWTO) به یورونیوز اعلام نمود این درگیری می تواند فشار زیادی را به محیط اقتصادی چالش برانگیز وارد کند و بر تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲ تأثیر بگذارد. افزایش اخیر قیمت نفت و تأثیر نامطلوب آن بر اقتصادها می تواند به افزایش قیمت های حمل و نقل و مسکن، کمبود عرضه و تهدید تقاضای مصرف کننده و همینطور برنامه های سرمایه گذاری تبدیل گردد.

تعطیلات از دست رفته بدترین مسئله در این بحران است اما برای کشورهایی که گردشگری یکی از ستون های اصلی اقتصادی آن هاست، تأثیر آن بر معیشت مردم یک دلیل واقعی برای نگرانی به حساب می آید و این مورد در سومین تابستان همه گیری اهمیت بیشتری خواهد داشت.

بسیاری از کسانی که سفرهای طولانی مدت را طی این بیماری همه گیر به حالت تعلیق درآورده اند، بدون شک تمایل دارند با هواپیما، قطار و قایق سفر داشته باشند اما درگیری بین روسیه و اوکراین بر برنامه های سفر آنان تأثیر خواهد داشت.

سازمان جهانی گردشگری اظهار نمود: امکان دارد بازارهای ایالات متحده و آسیا که حالا درحال بازگشایی است، تحت تأثیر این درگیری قرار گیرد.

در واقع سفر بین اروپا و آسیا هم تحت تأثیر خیلی از خطوط هوایی اروپایی قرار خواهد گرفت که مجبورند مسیر خویش را در اطراف حریم هوایی روسیه تغییر دهند.

نهاد گردشگری سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۲۱ کدی بین المللی برای پشتیبانی از گردشگران را تصویب کرد که حداقل استانداردهایی را برای حفاظت و حقوق آنها در شرایط اضطراری تعیین می کند.