به گزارش عصر توریسم در دره کشمیر هند، مساجد بعد از دو سال تعطیلی به سبب همه گیری ویروس کرونا باردیگر باز شدند و خیل عظیمی از مردم برای نمازهای روزانه به مساجد می آیند، آنها می گویند: از اینکه باردیگر در مساجد نماز می خوانند خوشحال اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در ماه رمضان بیشتر مسلمانان در مساجد نمازهای روزانه را می خوانند و در ماه رمضان معمولاً دعاهای خاصی اقامه می شود. صدها مسلمان را میتوان در هر مسجد از دره کشمیر، همچون مسجد «جامع و حضرت بال» درحال اقامه نماز دید و سال جاری با بازگشایی مساجد بعد از دو سال، تجمع ها بزرگتر شده است.
غلام احمد، از اهالی دره کشمیر در اینباره می گوید: کلمه ای برای بیان احساساتم ندارم، دیدن این همه عجله در حرم حضرت بال، مرا به شدت شاد می کند. ما آمدیم نماز بخوانیم و هزاران نفر دیگر برای نماز اینجا جمع شده اند. دلمان مشتاق آمدن به اینجا بود تا دعا نماییم، خدا را شکر توانستیم این کار را انجام دهیم. دیگر هیچ محدودیتی برای شادی من وجود ندارد.
در کشمیر سنت دیرینه ای وجود دارد که مردم را برای وعده های غذایی پیش از سحر بیدار می کنند که به آن «سحور» می گویند. شخصی به نام «سحرخان» در تمام ماه رمضان هر شب با استفاده از طبل و نواها مردم را برای سحری بیدار می کند.

در این ماه غذاهای مختلفی وجود دارد که فروش آنها بیشتر می شود. خرما در ماه رمضان به کرور روپیه در کشمیر فروخته می شود. انواع خرما در اینجا فروخته می شود که از کشورهای مختلف برای ماه رمضان وارد می شود. آجوا، مابروم، کلمی، سودایی، سوخری، عنبر و مرجول از انواعی هستند که در بازار به فروش می رسند.
در ماه رمضان مردم در مراسم «خاتم القرآن» در مساجد شرکت می کنند. «خاتم القرآن» مراسمی است که معمولاً مسلمانان در اواخر ماه رمضان برگزار می کنند.
دره کِشمیر منطقه ای واقع در شمال شبه قاره هند در دامنه کوه های هیمالیا است که تا قبل از استقلال پاکستان، امیرنشینی تحت حمایت بریتانیا بود. در ۱۹۴۷ میلادی پس از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت کشمیر به درگیری های دامنه داری بین دولت هند و پاکستان انجامید، درنتیجه بخش هایی از شمال کشمیر تحت حمایت پاکستان و مناطقی دیگر در کنترل دولت هند است. سابقه حضور شیعیان در این منطقه به زمان صفویان می رسد.

عکس از فردوس پری

منبع:

دسته‌ها: توریسم