به گزارش عصر توریسم وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: با عنایت به اینکه ساری به موزه ای مناسب و بزرگ تر برای به نمایش در آمدن اشیا تاریخی نیاز دارد، حمایت لازم به منظور تجهیز و ایجاد یک موزه با کیفیت در ساری را انجام می دهیم.
سید عزت الله ضرغامی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از موزه تاریخ ساری و رونمایی از بشقاب تاریخی دوران ساسانی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موزه کنونی ساری که بشقاب سیمین دوران ساسانی در آن بطور موقت به نمایش در آمد، در یک بنای تاریخی قرار گرفته که گنجایش محدودی برای نمایش دادن آثار تاریخی دارد.
وی اضافه کرد: البته دست اندرکاران میراث فرهنگی در ساری جهت راه اندازی موزه در همین بنای تاریخی و مرمت آن به منظور نشان دادن اشیا تاریخی سلیقه به خرج دادند، اما با عنایت به اهمیت مازندران و ساری و اینکه لازم است اشیا تاریخی بیشتری را در مرکز مازندران به نمایش بگذاریم؛ این موزه ظرفیت ندارد و به موزه بزرگتری نیاز است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تصریح کرد: با عنایت به نیاز موجود، موافقت شد که ساختمان های مناسب واگذار شده از جانب شهرداری برای ایجاد موزه تجهیز شود و برخی اشیاء پرارزش تاریخی نگهداری شده در موزه های ملی را به ساری بیاوریم تا موزه ای مناسب و باکیفیت در این شهر موجود باشد.
ساختمان های چهارگانه موزه بوستان ولایت ساری حدود یک سال پیش و در روز سوم خرداد ۱۴۰۰ با حضور وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جانب شهرداری ساری برای تجهیز و ایجاد موزه به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار شدند.
این چهار ساختمان بخشی از زیرساخت های موجود در بوستان ولایت ساری هستند که تا قبل از ساخت این بوستان و در زمان استقرار پادگان نیروی زمینی ارتش در این محوطه، بعنوان بخشی از زیرساخت های نظامی استفاده می شدند، اما بعد از واگذاری ۶ هکتار از ۱۰ هکتار زمین پادگان به شهرداری برای ساخت پارک، این نهاد شهری با مرمت این ساختمان ها فضایی جهت راه اندازی موزه های شهری ایجاد کرد.
تعیین تکلیف بافت تاریخی ساری
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از بازدید از موزه تاریخ ساری و رونمایی از بشقاب تاریخی دوران ساسانی، از بافت تاریخی مرکز مازندران و محله آب انبارنو هم بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت ساختمان های تاریخی موجود در این بافت قرار گرفت.

در این بازدید که با حضور استاندار مازندران، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان، نماینده ساری و میاندورود در مجلس، فرماندار ساری و برخی از مسؤلان شهرستان و فعالان حوزه میراث فرهنگی انجام شد، ضرغامی بعد از شنیدن اظهارات کارشناسان حوزه میراث فرهنگی مازندران درباره بلاتکلیفی اجرای طرح احیاء بافت تاریخی این شهر و رها شدن برخی بناهای در تملک شرکت بازآفرینی شهری، قول پیگیری های لازم برای به سرانجام رسیدن احیاء این بناهای تاریخی را بیان کرد.
مسعود نیکوبیان کارشناس میراث فرهنگی مازندران در این بازدید آخرین وضعیت احیاء محله آب انبارنو و بناهای تاریخی آنرا برای وزیر میراث فرهنگی شرح داد و اظهار داشت: نکته مهم درباره این بافت این است که شرکت بازآفرینی شهری خیلی از این بناها را خریداری کرد و حتی کاربری شان هم در طرح اولیه مشخص شده است. حتی برخی آپارتمان ها و ساختمان های اطراف این ساختمان ها هم خریداری شد تا بعد از مرمت بناها با تخریب ساختمان های جدید، زمین آنها به محوطه بناهای میراثی اضافه شود. اما متأسفانه این بناها از جانب شرکت بازآفرینی شهری رها شده اند و توجهی به آنها نمی گردد.
وی اضافه کرد: انتظار و درخواست ما این است که وزارت میراث فرهنگی از راه رایزنی با شرکت بازآفرینی شهری کمک نماید این بناها طبق ضوابط و مقررات و تحت نظر میراث فرهنگی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند.
مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این بازدید وضعیت بعضی از خانه ها را شرح داد و ضمن اشاره به خانه تاریخی فاضلی اظهار داشت: این بنای تاریخی که در اختیار راه و شهرسازی است با گذشت چند سال از مرمت هنوز مورد استفاده بخش گردشگری قرار نگرفته و هیچ گونه کاربری برای آن تعریف نشده است.
وی هم خواهان مساعدت وزیر میراث فرهنگی برای حل مشکل موجود در راه احیاء بافت تاریخی ساری شد و اظهار نمود: طرح احیاء معابر محله قدیمی آب انبارنو سال گذشته به شهرداری ساری تحویل گردید و به تازگی هم اجرای آن از جانب شهرداری با مرمت و نماسازی یکی از ساختمان ها شروع شد. امیدواریم که با مساعدت و نگاه ویژه، مبحث خانه های تاریخی ساری هم حل شود و شاهد به بهره برداری رسیدن این بناهای مهم ساری در حوزه گردشگری باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این بازدید اظهار نمود: این بناها باید از راه صندوق های احیاء واگذار شوند و بعد از مرمت به کاربری های مختلف تغییر یابد. این کار در شهرهای دیگر انجام شده و نتیجه بخش هم بود.
ضرغامی بعد از بازدید بعضی از ساختمان های قدیمی و فرسوده ساری اظهار داشت: اگر این ساختمان ها به کسانی که تجربه کافی دارند واگذار شود بهترین بهره برداری را خواهند کرد. صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی با اداره کل میراث فرهنگی مازندران باید هماهنگ شوند و در مسیری قانونی کار واگذاری این بناها صورت گیرد.
وی اضافه کرد: به رئیس پژوهشگاه وزارت و رئیس صندوق احیاء و بهره برداری بناهای تاریخی مأموریت می دهم تا سفری به مازندران داشته باشند و بعد از بازدید از بافت این محله و بررسی وضعیت بناها، پیگیری های لازم در این حوزه را انجام دهند.
وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: معمولاً ما در بخش هایی که مالکیت بناهای تاریخی با مشکل مواجه باشد گرفتار چالش می شویم. اما در ساری که مالکیت بناها مشخص شده و در اختیار بخش دولتی است نباید چنین وضعیتی را شاهد باشیم.
برنامه بهسازی بناهای تاریخی هسته مرکزی شهر ساری به دهه ۸۰ برمی گردد که با ریزش بخشی از خانه فاضلی مورد توجه قرار گرفت و توسط شرکت عمران و بهسازی خریداری شد تا برای بازسازی بافت تاریخی ساری گام های جدی تری برداشته شود. اما بازسازی خانه فاضلی به علل اداری مختلف سال ۱۳۸۸ شروع شد و تا سال ۱۳۹۱ هم ادامه یافت.
با این بازسازی، امید برای احیای سایر بناهای تاریخی ساری هم افزایش پیدا کرد. اردیبهشت ۱۳۹۵ هم مدیرکل وقت راه و شهرسازی مازندران اعلام نمود که عملیات اجرای ترمیم و بهسازی بافت تاریخی محله آب انبارنو با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی شروع شد تا سیمای این گستره تاریخی دو کیلومتر مربعی در هسته مرکزی ساری بازسازی و مرمت شود. یکی از اقدامات مدنظر هم بازسازی بناهای تاریخی موجود در این محدوده بود.
شرکت عمران و بهسازی ایران که دفتر بافت تاریخی آن در محله آب انبارنو و مجاورت همین بناهای تاریخی قرار دارد، مجموعه عمارت کلبادی ۲، خانه صادقیان، عمارت سردارجلیل و خانه میرگتی را خریداری کرد و از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ احیا و مرمت این بناها را در دستور کار قرار داد. در این بین هم دو عمارت سردارجلیل و کلبادی۲ از نظر ظاهری و معماری شرایط به مراتب متفاوت تر و جذاب تری دارند. بنابراین مرمت و احیای آنها در دستور کار قرار گرفت. طی سالهای اخیر سقف عمارت سردارجلیل مرمت شد و الان شرایط حدودا باثباتی دارد. اما عمارت کلبادی۲ که به خانه سرهنگ خان هم مشهور است از چند ماه پیش تا کنون در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است.
منبع: