عصر توریسم: باستان شناسان مصری اعلام نمودند که یک شهر مسکونی کامل دوره رومی را در شهر «اقصر» کشف کرده اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری فرانسه، باستان شناسان مصری اعلام نمودند که یک شهر کامل یک هزار و ۸۰۰ ساله متعلق به دوران رومی را در قلب شهر «اقصر» واقع در کشور مصر کشف کردند.
بگفته «مصطفی وزیری»، دبیر شورایعالی آثار باستانی مصر، قدمت این شهر که بتازگی کشف شده است به قرن دوم و سوم میلادی بازمی گردد و قدیمی ترین و مهم ترین شهری است که تا حالا در کرانه شرقی «اقصر» کشف شده است.
«وزیری» با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که چندین ساختمان مسکونی به همراه دو برج کبوتر (بنایی که بعنوان محل نگهداری کبوتر استفاده می شد) و تعدادی کارگاه آهنگری در این شهر کشف شده است.
پژوهشگران درون این کارگاه ها مجموعه ای از ظرف ها، ابزارها و سکه های رومی از جنس برنز و مس کشف کردند.

این اکتشاف از این نظر نادر به حساب می آید که بیشتر یافته های دیرینه شناسی اقصر در بخش غربی آن صورت می گیرد. در این بخش از اقصر «دره پادشاهان» واقع شده است.
در آوریل سال ۲۰۲۱، مقام های مصری از کشف «شهر گمشده طلایی» سه هزار ساله در بخش غربی اقصر خبر دادند. باستان شناسان از آن شهر بعنوان بزرگترین شهر باستانی یاد می کنند که تا حالا در مصر کشف شده است.
مصر در سالهای اخیر از چندین یافته دیرینه شناسی رونمایی کرده است. منتقدان معتقدند که در جریان این مجموعه اکتشافات، جلب توجه رسانه ها به تحقیقات مفصل علمی ترجیح داده می شود.
اما این اکتشافات نقش بسیار مؤثری را در احیای صنعت مهم گردشگری مصر داشته اند، که سال ها تحت تاثیر ناآرامی های سیاسی قرار گرفته بود و با شیوع کرونا نیز لطمه دید.
دولت مصر می خواهد تا سال ۲۰۲۳ سالانه ۳۰ میلیون توریست را به مصر جذب نماید، این درحالی است که قبل از همه گیری ویروس کرونا شمار سالانه گردشگران این کشور ۱۳ میلیون نفر بود. یکی از برنامه های دولت مصر برای جذب گردشگرِ بیشتر به این کشور، افتتاح «موزه بزرگ مصر» است که در نزدیکی اهرام جیزه ساخته شده و برنامه افتتاح آن بارها به تعویق افتاده است.
مصر که ۱۰۴ میلیون نفر جمعیت دارد، حالا با بحران شدید اقتصادی دست و پنچه نرم می کند و صنعت توریسم آن ۱۰ درصد از تولیدات ناخالص داخلی و حدود ۲ میلیون شغل را در بر گرفته است.