مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از قرارگرفتن مصلی امام خمینی(ره) رشت در لیست میراث معاصر معماری کشور آگاهی داد.
ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در جریان نشست شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، مسجد امام خمینی (ره) معروف به مصلی شهر رشت به علت بهره مندی از شاخصهای مکانی و همینطور الگوهای معماری بومی گیلان در لیست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: به علت اهمیت و گستردگی کارکردهای مصلی رشت و خاص بودن جایگاه این بنا در فرهنگ مردم گیلان این اداره کل آماده سازی پرونده ثبت ملی آنرا در دستورکار قرار داده است.
جهانی اضافه کرد: مساجد و مصلی ها بعنوان یکی از اصلی ترین کانون های ساختار جوامع اسلامی علاوه بر محلی برای انجام امور و فرایض دینی و برگزاری نماز، محلی برای برگزاری اجتماعات بزرگ مذهبی، سیاسی و اجتماعی هستند و این امر نشان دهنده نقش این اماکن در هویت فرهنگی مردم است.
وی خاطرنشان کرد: ثبت آثار تاریخی در لیست میراث ملی می تواند زمینه حفاظت و صیانت هرچه بیشتر آنها را فراهم آورد؛لذا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان گیلان با جمع آوری مدارک و مستندات لازم مبادرت به تهیه و تنظیم پرونده ثبتی این اثر کرده و خوشبختانه در روز های اخیر شاهد قرارگیری این اثر در لیست میراث معماری معاصر از جانب شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول بودیم.
بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.