به گزارش عصر توریسم قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: اعتبار موزه ها نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است، اما هنوز هم با این اعتبارات نمی توانیم نهضت احیای موزه ها را دنبال نماییم.
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، علی دارابی روز چهارشنبه- ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ – در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی که با حضور مسؤلان و میهمانانی از داخل و خارج کشور در محل موزه ملی ایران برگزار شد، عنوان کرد: روز جهانی موزه ها در واقع عید و جشن موزه داران در سرتاسر دنیا است و در ایران هم این روز گرامی داشته می شود و در آغازین روز از هفته میراث فرهنگی برنامه های گرامیداشت این روز برگزار می گردد.
وی به درگذشت عباس نژادفتحی یکی از موزه داران بزرگ بنام کشور در آستانه روز جهانی موزه ها اشاره نمود و اظهار داشت: او تلاشهای زیادی در شوشتر با ایجاد یک موزه مهم انجام داده است. ما به دنبال ایجاد موزه در هر شهر هستیم که این مهم نیازمند وجود اندیشه های افرادی مثل مرحوم نژادفتحی است.
دارابی افزود: از حدود ۷۹۰ موزه در کشور ۲۶۰ موزه در اختیار این وزارت خانه است، بخش بیشتر آن در ارتباط با بخش خصوصی و نهادهای مختلف است. ما به دنبال این هستیم که یک رفاقت و تعامل سازنده بین بخش های مختلف ایجاد نماییم. این نگاه در موزه داری نگاه مغتنمی است و آرزو می کنم در اقصی نقاط کشور جشن ایران را برگزار نماییم و در هر شهر یک موزه داشته باشیم.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی افزود: حقیقت این است که وقتی ما درباره حوزه میراث فرهنگی صحبت می نماییم یک بخش آن در ارتباط با آثار و اشیای تاریخی است که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است و گویای هنرمندی انسان های خلاق و بزرگی است که در سالهای مختلف تلاش کردند تا هنرهای خویش را که دارای ارزش و احترام است به جا بگذارند و امروز به آنها تعظیم می نماییم.
حفاظت از میراث فرهنگی یک وظیفه عمومی / موزه ها ویترین زمانه هستند
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: جوهره و اصل فرهنگ هر قوم و جامعه میراث فرهنگی است. اگر ما ایرانی ها در نزد جهانیان از احترام برخورداریم به علت برخورداری از میراث کهن است که امروزه نگهداری از آنها یک وظیفه عمومی است.
دارابی خاطرنشان کرد: روز جهانی موزه نباید یک اقدام نمادین باشد، بلکه باید یک گام رو به جلو و با تشریک مساعی همراه شود. در حوزه دیپلماسی عمومی و قدرت نرم این موزه ها هستند که نقش ویژه ایفا می کنند.
وی موزه ها را ویترین زمانه و تاریخ یک جامعه دانست و اظهار داشت: موزه ها نقش مهمی در باورپذیری جوامع متعدد دارند. همینطور مکانی برای نگاهی به گذشته و چشم اندازی به آینده جامعه است، اما من بر این باورم که موزه ها نقشی بالاتر و به مثابه یک نهاد علمی نقش تاثیرگذاری دارند.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی افزود: شعار جهانی موزه ها، بر قدرت موزه ها تاکید دارد. بر این اساس امروزه که فضای مجازی خود یک ابررسانه است، باید کارکرد آنرا بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهیم.
تدوین سند میراث فرهنگی و سند موزه ها
دارابی ضمن اشاره به گفتمان معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید افزود: سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه و هم سند میراث فرهنگی و همینطور سند موزه ها اسناد بالادستی هستند که درحال تدوین است و برای تدوین این اسناد بالادستی از همه پژوهشگران درخواست دارم که ما را یاری کنند.
وی اضافه کرد: قانون میراث فرهنگی هم با حضور کارشناسان و پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است و بعضی از مواد به آن افزوده شده است و پس از تصویب در دولت به صورت لایحه به مجلس عرضه خواهد شد. امیدواریم با تصویب در مجلس، بعنوان سند مادر کشور مورد توجه قرار گیرد. این در شرایطی است که از همکاران مان خواسته ایم تا سند موزه ها هم تدوین شود.
معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: موزه ها کارکرد فرهنگی، علمی، آموزشی، تربیتی و ارتباطی دارند از طرفی مرکز اسناد و مدارک در موزه ها نقش مهمی دارند. موزه ها همینطور نقش مهمی در تقویت صلح، ایجاد تضارب آرا توجه به خرد جمعی و بیان ریشه های فرهنگی یک جامعه و تبادل فرهنگی در جوامع دارند و چه بهتر که بتوانیم در هر شهر ایران عزیز یک موزه داشته باشیم.
افزایش بودجه موزه ها در سال ۱۴۰۱ / تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: سال ۱۴۰۱ اعتبارات موزه ها در کشور نسبت به سال قبل دو برابر افزایش پیدا کرده است. من از مجلس تشکر می کنم، اما با عنایت به نقش موزه ها با این اعتبارات نمی توانیم نهضت احیای موزه ها را دنبال نماییم. برای همین انجمن خیرین میراث فرهنگی را ایجاد کردیم و هم به دنبال سازوکاری برای دریافت کمک هایی از خارج از کشور برای حوزه موزه ها هستیم.
معاون میراث فرهنگی کشور به نقش سایر دستگاه ها در حوزه موزه داری اشاره و تصریح کرد: ایفای مسئولیت های مدنی سایر دستگاه ها همچون شهرداری و اوقاف می تواند به ما در ایجاد برنامه جدید برای موزه داری در کشور کمک نماید.
دارابی اظهار داشت: موزه ها در ذیل دیپلماسی عمومی، نقش و جایگاه بزرگی دارند. برای همین امسال برگزاری نمایشگاه های مشترک با چند کشور را در دستور کار قرار دادیم. ضمن اینکه بعضی از اشیای گرانبها و نفیس را با رعایت تدابیر امنیتی در استانهای مختلف به نمایش خواهیم گذاشت.
نمایندگان امضای خویش را از طرح جنجالی میراث فرهنگی پس گرفتند
دارابی همینطور در جمع خبرنگاران درباره طرح نمایندگان مجلس با عنوان استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج ها اظهار داشت: نمایندگان مجلس بعد از گفت وگوهای ما امضاها را پس گرفتند و قرار شد منتظر قانونِ شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشند. البته جزو وظایف نمایندگان است که طرحی را عرضه کنند، اما همان گونه که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت ما در مشورت آنها قرار نگرفتیم، اطلاعی هم نداشتیم و از رسانه ها آگاه شدیم. از همین رو، اطلاعیه ای ۸ ماده ای را به مجلس فرستادم و تصریح کردم که این کارِ نادرستی است. پس از گفتگو با تعدادی از آنها، امضاها را پس گرفتند که تشکر می نماییم.
وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس در اطلاعیه ای اعلام نمودند ـچون قانون شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار دولت می باشد و مقرر است به مجلس برسد منتظر می مانیم تا ببینیم آن لایحه تکلیف این بحث ها را چطور انجام می دهد.
کاوش و حفاری آثار تاریخی جرم است / حق الکشف بازبینی می شود
دارابی خاطرنشان کرد: کاوش، اکتشاف و حفاری مطابق قانون، جرم به حساب می آید و فقط در انحصار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و به صورت جد در قانونی که نوشته ایم این مورد را لحاظ کرده ایم.
وی درباره موضع وزارت میراث فرهنگی در مورد فروش اشیا تاریخی در سایت ها و تبلیغ آنها، اظهار نمود: قاچاق در بخش های مختلف کشور وجود دارد، حتی در نمایشگاهی هم که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه ملی برگزار شده است به قول رئیس کل موزه ملی که خودش دیرینه شناس است، بعضی از اشیاء به معرض نمایش گذاشته شده اصیل نیست.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: ما در وزارت خانه کمیته تشخیص نفایس را با حضور تعدادی از صاحبنظران، کارشناسان و مدیران سرآمد کشور داریم و تشخیص اینکه کدام بنا و یا اثر نفیس است توسط این کمیته انجام می شود. یا مثلاً درباره تبلیغات فلزیاب که ممنوع می باشد، اما در رسانه های مختلف تبلیغ می شود، به نظر ما این کارها مبنای قانونی ندارد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم موافق آن نیست. برای همین ما به صورت جدی از مرجعیت وزارت میراث، فرهنگی و گردشگری در این حوزه صیانت می نماییم.
دارابی درباره حق الکشف ها با تکیه بر اینکه مقررات آن احتیاج به بازبینی دارد، اضافه کرد: کمیته ای تعیین شده تا حق الکشف را به روز کند. دستگاههای مختلفی از قوه قضاییه تا نیروی انتظامی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و وزارت میراث فرهنگی در این کمیته عضو هستند، ازاین رو به آئین نامه فرادستگاهی نیاز داریم. آئین نامه تدوین شده، اما با دستگاههای دیگر در حال گفتگو هستیم تا به طرحی جامع تبدیل گردد و برپایه آن عمل نماییم. البته مکانیزم های تشویقی هم پیشبینی شده است، چون هدف ما این نیست که برای حفاری فراخوان بدهیم و نهضتی راه بیافتد. منظور این است که اگر کسی در عملیات عمرانی مثلاً در جریان سدسازی به آثار تاریخی برخورد کرد مشمول حق الکشف شود، نه اینکه برنامه حفاری داشته باشند.
حل مشکل حقوق کارکنان پایگاه های تاریخی
دارابی درباره تاخیر و تعلیق در پرداخت حقوق کارگران پایگاه های میراث جهانی که اخیرا نامه ای را برای ضرغامی فرستاده اند، اظهار داشت: همکاران ما در پایگاه ها نزدیک به ۸۰۰ نفر هستند که حقوق شان در ماه ۶ میلیارد تومان می شود، محل پرداخت این حقوق از طرح های عمرانی است که تا به جریان بیافتد سه ماه از سال می گذرد، ازاین رو همیشه با عقب ماندگی در پرداخت حقوق این همکاران روبه رو هستیم. مکاتبه کرده ایم، وزیر میراث فرهنگی هم با معاون اول رئیس جمهور (محمد مخبر) برای حل این مورد صحبت کرده است. دستور داده شده مبحث در سازمان برنامه و بودجه پیگیری می شود و قرار شده راهی را باز کنند. وزارت میراث فرهنگی هم به جد دنبال این است که مشکل همکاران پایگاه ها را حل کند.
برای استرداد آثار ایران عزم جدی داریم
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره استرداد آثار هم به تلاش و همکاری وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره نمود و اضافه کرد: این مورد با سایر دستگاه ها در دستور کار داریم. آثار فراوانی در خارج از کشور داریم که در گذشته به نام مطالعه از کشور خارج شده و یا به شکل های دیگر قاچاق شده است. برای استرداد باقی آثار درحال اقدام هستیم و وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات هم برپایه گزارش هایی که ما در اختیارشان گذاشته ایم در حال گفتگو هستند، چون روند طولانی است و گاهی به عمر یک دولت کفاف نمی دهد باید رایزنی شود، اما عزم آنرا داریم که آثار متعلق به ایران را برگردانیم.
وی درباره بازگشت باقی مانده الواح هخامنشی اظهار داشت: بازگشت بخشی از این آثار به بهانه های واهی و تحریم تحت تأثیر قرار می گیرد، بخشی هم به اقدام نیاز دارد تا اعلام. اقدامات نهایی شود اطلاع رسانی می شود
باز شدن داربست های مسجد امام اصفهان بعد از ۱۱ سال / تغییر کاربری بناهای تاریخی از اداری به موزه ای
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همینطور ضمن اشاره به رونمایی ۷۰ طرح در هفته میراث فرهنگی، از باز شدن داربست های گنبد مسجد امام (ره) در اصفهان بعد از یازده سال با آخر مرمت آن اطلاع داد و اظهار داشت: در این هفته با اوقاف، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها برای همکاری در زمینه های مختلف توافق هایی خواهد شد و همینطور از الواح آثار ثبت جهانی شده رونمایی می شود.
دارابی درباره بازگشایی خانه های تاریخی بخصوص عمارت مسعودیه که وضعیت وخیمی دارد، اظهار نمود: نه تنها درباره عمارت مسعودیه، بلکه برای دیگر بناهای تاریخی، سیاستی در وزارت داریم که کاربری بناهای تاریخی از اداری به تاریخی و موزه ای تبدیل گردد. البته چند مشکل پیش رو است که کمبود بودجه و اعتبارات برای تملک و خرید این آثار از آن جمله است.
وی بودجه ای که برای مرمت تخصیص داده می شود بسیار کم است، برای همین انجمن خیران میراث فرهنگی تشکیل شده، چون افرادی هستند که جهت کمک به یک بنای تاریخی داوطلب هستند، حتی مشخص می کنند در کدام بنا می خواهند مشارکت داشته باشند، مثلاً برای مشارکت مالی در طرح کوشک احمدشاهی در نیاوران اعلام آمادگی شده است.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی افزود: گزارش عمارت مسعودیه هم آماده شد، گروهی را فرستاده ایم و گزارش میدانی و بازرسی آماده شده و بزودی شاهد خبرهایی خواهیم بود.