عصر توریسم: سمنان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از رونمایی ˮقدیمی ترین فرش خودرنگ دستبافت سنگسریˮ به بهانه هفته میراث فرهنگی در موزه گرمابه پهنه سمنان آگاهی داد.
امیر کرم زاده 2 خردادماه 1401 در مراسم رونمایی از قدیمی ترین فرش خودرنگ سنگسری اظهار نمود: علاقمندان تا دهم خردادماه فرصت دارند برای بازدید از این فرش بی نظیر به موزه گرمابه پهنه سمنان مراجعه کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اعلان اینکه رونمایی از این فرش با همکاری موزه فرش خودرنگ سنگسر انجام شده است، اظهار داشت: فرش خودرنگ ایل سنگسری همچون صنایع دستی این استان است که قابلیت جهانی شدن را دارد.
وی با اعلان اینکه فرش به معرض نمایش گذاشته شده ذهنی باف است و بیش از 140 سال قدمت دارد، افزود: فرش خودرنگ سنگسری که دارای ۱۳ رنگ طبیعی منحصر به فرد است، از طیف رنگی پشم گوسفند استفاده شده و از رنگ شیمیایی هیچ نوع استفاده ای نمی گردد.
کرم زاده افزود: قدمت بافت فرش در استان سمنان به دوران ساسانیان باز می گردد و اولین فرش های این منطقه در مهدی شهر و با هنر عشایر ایل سنگسر بافته می شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: تاریخ بافت فرش به شیوه نوین در استان سمنان به میانه قرن 13 هجری شمسی می رسد و اکنون در سرخه، سمنان، شهمیرزاد، شاهرود، دامغان و مناطقی نظیر خارتوران و طرود فرش بافته می شود.
مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر نیز اظهار داشت: فرش خودرنگ، فرشی ارگانیک است که از پشم طبیعی گوسفند به دست می آید.
پویا خادمیان اضافه کرد: این محصول منحصر به فرد عشایر ایل سنگسر به لحاظ بافت از تراکم ریزی برخوردار و در دنیا بی نظیر است و نمونه آن در موزه های فرش دنیا یافت نمی گردد.
مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر اظهار داشت: خوشبختانه تعداد زیادی از این فرش ها در ضمن سالهای قبل جمع آوری شده و بعد از نگهداری در موزه فرش خودرنگ سنگسر، در سایر موزه های جهان نمایش داده می شود.
او افزود: این فرش برای رفع بیماری روماتیسم و استخوان درد موثر است و بر این اساس احیای فرش خودرنگ در دست اقدام است.
خادمیان اظهار داشت: تمامی فرش های خودرنگ موزه فرش خودرنگ سنگسر از 16 تا 20 خردادماه در عمارت تاریخی خیل خان مهدی شهر برای بازدید علاقمندان به معرض نمایش گذاشته می شود.

منبع: