مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ایران در برنامه داوری مهر اصالت بین المللی شورای جهانی دستی در ازبکستان موفق به دریافت 38 مهر اصالت بین المللی شد و بالاترین امتیاز و رتبه را به خود اختصاص داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ویدا توحدی روز سه شنبه -سوم خرداد ۱۴۰۱ – از اختتام رقابت برنامه داوری مهر اصالت بین المللی شورای جهانی صنایع دستی در روز سوم خرداد ۱۴۰۱ در کشور ازبکستان آگاهی داد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از جانب منطقه غرب آسیا، با ۵۰ اثر در این رقابت شرکت کرد و با ۳۸ مهر اصالت موفق شد تا بالاترین امتیاز و رتبه را به خود اختصاص دهد.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: برنامه داوری مهر اصالت شورای جهانی صنایع دستی روز سوم خرداد ۱۴۰۱ در شهر بخارا کشور ازبکستان با حضور نمایندگان ۶منطقه مربوط به شورای غرب آسیا، آسیای مرکزی، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی، اقیانوسیه و آسیای جنوبی انجام شد و از هر منطقه یک ارزیاب بین المللی بمنظور داوری و انتخاب آثار حضور داشتند.
وی اشاره کرد: برمبنای روال برنامه داوری مهر اصالت بین المللی شورای جهانی صنایع دستی، آثار برگزیده در موزه بخارا نگهداری می شود و دیگر آثاری که مهر اصالت دریافت نکردند به کشور بازگردانده می شود.

درخشش هنرمندان ایرانی در جشنواره بین المللی زیورآلات ازبکستان
توحدی همین طور درباره جشنواره بین المللی زیورآلات ازبکستان نیز اظهار داشت: در این جشنواره ۵۸ کشور که برخی از آنها عضو شورای جهانی صنایع دستی هستند، شرکت کرده و غرفه هایی برای معرفی تولیدات هنرمندان اختصاص داده بودند. از جمهوری اسلامی ایران نیز هشت هنرمند در این رقابت حضور داشتند.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: در اختتامیه این جشنواره هنرمندان برگزیده عرضه شدند و باتوجه به حضور درخشان هنرمندان ایرانی، علی اصغر خاکساری در رشته تراش سنگ های قیمتی و زیورآلات از مشهد (شهر جهانی گوهرسنگها و سنگهای قیمتی)جزو برگزیدگان این جشنواره معرفی گردید. همین طور جوایز نفیسی از جانب وزیر گردشگری و میراث فرهنگی کشور ازبکستان به برگزیدگان اهدا شد.

توحدی اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت های هنرمندان ایرانی در رشته تراش سنگ های قیمتی و زیورآلات امیدواریم در آینده شاهد موفقیت های بیشتر و بیش از پیش هنرمندان کشورمان باشیم.
جشنواره بین المللی زیورآلات ازبکستان از روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در شهر بخارا شروع شده بود و روز سه شنبه سوم خرداد پایان یافت.