مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: پس از طرح و پیگیری مبحث تغییر نام شهرستان بینالود توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت، کمیسیون های تخصصی، در جلسه روز گذشته دولت نام طرقبه – شاندیز را احیا و جایگزین بینالود کردند.
سید جواد موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در مسافرت فروردین ماه سال جاری رئیس جمهوری به خراسان رضوی و به دنبال آن سفر وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به شهرستان طرقبه و شاندیز، احیای نام این شهرستان یکی از مهم ترین مطالبات و خواسته های طرح شده از جانب مردم بود که با پیگیری مستمر محقق شد.
وی افزود: احیای نام شهرستان بینالود به طرقبه و شاندیز که با پیگیری وزیر گردشگری محقق شد در واقع پاسخ مثبتی به مهم ترین مطالبه مردم این شهرستان در مسافرت اخیر هیات دولت به این استان است.
شهرستان طرقبه – شاندیز در شمال شرق ایران و در غرب و شمال غربی مشهد به مساحت ۱۸۶ هزار هکتار با جمعیت تقریبی ۶۹ هزار و ۶۴۰ نفر واقع شده است. این شهرستان هم اکنون شامل ۲ بخش طرقبه و شاندیز بوده که از اواخر سال ۱۳۸۷ در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شده است.
عنوان طرقبه – شاندیز حاصل امتزاج دو شهر همجوار طرقبه و شاندیز است. شهر طرقبه که ریشه آن “تزغبذ” از ترق و بز به مفهوم آبادی بزرگ آمده که در طول سالیان دراز تطور لفظی پیدا کرده و به ترغبذ، ترغبه و طرقبه تغییر نام داده است. امین احمد رازی در کتاب هفت اقلیم گوید: مشهد مقدس منقسم به ۱۲ بلوک است که یکی از آن جاغرق است و ارغوان دره که جای بدان لطافت و شگرفی در تمام خراسان نیست.
تاریخ شهر شاندیز که یکی از اسناد افتخار آن قلعه باستانی شاهان دژ بوده، به پیش از اسلام برمی گردد و عظمت آن دژ به حدی بوده که نام شاهان دژ را برایش برگزیده اند و شاندیز در اصل شاهان دژ یعنی قلعه منسوب به شاهان است.