رئیس پژوهشگاه گردشگری و میراث فرهنگی اظهار داشت: سرزمین ایران به سبب مسائل جغرافیایی و رویدادهای طبیعی یک ˮسرزمین بی قرارˮ است و ما باید با این سرزمین سازگار شویم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید محمد بهشتی روز چهارشنبه در دومین روز اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان که در محل سیتی سنتر اصفهان برگزار شد، گفت: کشف کهن ترین آثار ساخت وساز بشر در ایران بیان کننده این است که معماری ایران با بهره گیری از خشت، گل و آجر بوده و در این شرایط اقلیمی دوام آورده است.
وی با اشاره به این که جامعه مهندسی ایران در عرصه حرفه، مدیریت و برنامه ریزی، ” بی قراری ایران” را به رسمیت نمی شناسد، اضافه کرد: ما باید به عنوان یک واقعیت “سرزمین بی قرار ایران”را به عنوان گونه ای از بوم زیستی رسمیت بشناسیم؛ برای اینکه گذشتگان از هزار سال قبل خودرا برای سرزمین بی قرار آماده و در آن زندگی می کردند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اعلان اینکه امروز آستانه تحمل این سر زمین به سر رسیده و تغییرات اقلیمی نیز مزید بر علت شده است، اضافه کرد: ایران که روزی با شکوه ترین نقطه بود امروز بی پناه ترین سرزمین تبدیل گشته و اتفاقاتی همچون متروپل آبادان و فرونشست زمین اصفهان نتیجه همین اختلال در اهلیت و طبیعت سر زمین است.
وی با تاکید به این که ما ساکن یک محیط بی قرار هستیم، اظهار داشت: ما باید آمادگی هر گونه اتفاق را داشته باشیم و بجای در نظر گرفتن حد وسط و روش های برنامه ریزی حدسی، حداقل و حداکثر ظرفیت ها را هم در نظر بگیریم.
بهشتی بااشاره به پنج هزار و ۸۰۰ رویداد طبیعی در سال ۹۸ در ایران، اشاره کرد: کشور ایران یک سرزمین ایستایی نیست و درتقاطع بیابانی و کوهستانی جهان قرار دارد، پس باید زیستن در این سرزمین بی قرار را به رسمیت شناخته و دنبال مبارره با آن نباشد.
وی اظهار داشت: ما بسیاری از گرفتاری های امروز را به گردن رشد بی رویه شهرها و جمعیت دهه چهل می اندازیم در صورتیکه این افزایش طبق برنامه ریزی ها و طرح های جمعیتی بوده است و اجرای طرح جامع مقررات ملی ساختمان می تواند مشکلات را کمتر کند.
وی همین طور اظهار داشت: مشکلات شهری و انفجار جمعیت دلیل این مشکلات نیست، چنانچه در دوره صفوی هیچ شهری به پر جمعیتی اصفهان نداشتیم و الان نیز جمعیت زیاد آن بهاته زشتی آن نبوده بلکه دلیل اتفافات خوب آنست.
اجلاس ۲ روزه سازندگان و معماران اصفهان ۲۴ و ۲۵ خردادماه در مرکز همایش های سیتی سنتر اصفهان برگزار و در نهایت از طراحان و سازندگان و انبوه سازان برتر تجلیل شد.