مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: ۱۵ آئین از یکصد آئین ثبت شده گیلان در لیست آثار ناملموس ملی در رابطه با حوزه عاشورایی است.
ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: بعضی از این آثار شامل تعزیه گیلان، علم واچینی، علم بندی ماسوله، تعزیه در ضیابر، کرب زنی لاهیجان، یازدهم محرم رودبنه، تاسوعای آقاسید شرف شاه رضوانشهر، تشت گذاری اسالم، چهل علم گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله است.
وی همینطور از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی اطلاع داد و اظهار داشت: برگزاری مراسم آئینی محرم شروع شده و به احترام این ماه هیچ گونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی گردد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اضافه کرد: توریستهایی که در روزهای محرم به گیلان سفر می کنند اغلب گردشگران مذهبی هستند که برای حضور در آئین های مختلف و کهن محرم به این استان سفر می کنند و باید خدمات مطلوبی به آنان ارائه شود.
جهانی عنوان کرد: در این خصوص آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه تخصصی تاسیسات گردشگری در روزهای محرم انجام می شود.
بیش از سه هزار واحد تاسیسات گردشگری آماده خدمات رسانی به گردشگران مذهبی در گیلان هستند.