به گزارش عصر توریسم عصر توریسم: گردشگری به عنوان مهم ترین رکن اقتصادی استان گیلان در یکسال اخیر با تغییر مدیریت کشور و استان میزبان تحولاتی عمیق بود؛ بطوریکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تحقق 60 درصدی تعهد ایجاد اشتغال و افزایش چشم گیر ثبت میراث فرهنگی در زمره آثار ملی را گوشه ای از تحولات میداند.
گیلان همیشه در عرصه تاریخ کشور منشا تحولات عظیم فرهنگی و تاثیر گذار در کشور بوده است. وجود حکومت هایی چون دیلمیان کیانیان و نهضت جنگل گواهی بر این ادعاست و برمبنای مستندات موثق مطالعات باستانشناسی سابقه سکونت در گیلان که همان دیلم و جیلان است به سه هزار و ۵۰۰ سال پیش باز می گردد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، باران، شالی، تاریخ و طبیعت سفر می آفرینند و بااینکه کرونا ضربه ای ناخوش بر پیکره آفاق پویی در جهان و کشور وارد کرد اما متولیان، به افق روشن سپهر گردشگری گیلان به عنوان صنعت سیاحت دلخوش ساخته اند و گیلان با پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی، سه هزار و ۴۰۰ تاسیسات گردشگری و ۲۷ هزار هنرمند صنایع دستی و به سبب دارا بودن جاذبه های طبیعی، تاریخی و زیست بوم های بکر، مورد توجه خیلی از گردشگران قرار دارد.
تحقق ۶۰ درصدی تعهد اشتغال
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با تاکید براینکه بیش از ۶۰ درصد تعهد ایجاد اشتغال این اداره کل محقق شده است، اظهار داشت: سرمایه گذاری و بومگردی بالاترین سهم را در این موفقیت داشته اند.
ولی جهانی اضافه کرد: سال قبل با موفقیت ۱۲۵ درصدی و ایجاد شغل برای ۶۰۰ نفر، رتبه نخست در تحقق اشتغال حوزه گردشگری را کسب کردیم؛ پس برای امسال ظرفیت سهم اشتغال گیلان افزوده شد و به یکهزار و ۱۳۰ نفر رسید.
وی گفت: امسال که با شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین مزین شده و بمنظور تحقق سیاست های کلی پیش بینی شده درباب رونق اشتغال و ایجاد توسعه کسب وکارها در زمینه گردشگری و صنایع وابسته، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان موفق شده تا حالا ۶۰ درصد از تعهد اشتغال این اداره کل را که برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده محقق کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: تحقق موضوع یاد شده در حوزه های سرمایه گذاری و گردشگری به ویژه بومگردی است.
جهانی اظهار داشت: ۱۲۵ اقامتگاه بومگردی در گیلان فعال است که بیشتر آنها در شهرستان های رشت، رودبار، تالش و شفت فعال است؛ اقامتگاه های بومگردی یکهزار و ۲۵۳ اتاق و سه هزار و ۵۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان افزوده است.
وی اظهار داشت: این اداره کل در تلاش است با ایجاد فضای مناسب برای رونق گردشگری و صنایع وابسته در استان گیلان و همین طور تدوین بسته های سرمایه گذاری جذاب در زمینه های مختلف سهم مهمی را در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی متوازن در استان گیلان ایفا کند.
رشد ۱۷۰ درصدی اقامت در گیلان
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با ارائه آمار ورود گردشگران به گیلان اظهار داشت: از شروع سال تا حالا نزدیک به ۱۶ میلیون نفر مسافر و توریست وارد استان شده و سطح اشغال اقامت و ماندگاری مسافران نسبت به سال قبل حدود ۱۷۰ درصد افزایش داشته است.
ولی جهانی انجام جستجوهای دیرینه شناسی چون کاوش سایت موزه کهنه ماسوله و ثبت بیش از ۴۴ اثر فرهنگی و تاریخی در لیست آثار ملی کشور، پیگیری رفع موانع ثبت جهانی ماسوله و مرمت بیش از ۴۲ بنای تاریخی را از دیگر اقدامات این اداره کل است.
رفع ۹۵ درصدی موانع ثبت جهانی ماسوله
ماسوله شهر تاریخی و توریستی گیلان با قدمتی حدود یکهزار سال از سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید و از سال ۹۰ در راه جهانی شدن قرار گرفت تا این که در سال قبل مهیا شدن حضور ارزیابان یونسکو جهت بررسی شرایط ثبت، همت مسئولان را برای رفع هرچه بیشتر موانع ثبتی این اثر زنده تاریخی به همراه داشت.
ثبت جهانی ماسوله در این روزها به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می شود وعزم مسئولان گیلان در پی سلسله پیگیری های مداوم در رفع موانع ثبت جهانی ماسوله که در صدر آنها پیگیری و حمایت های استاندار قرار دارد، بعد از گذشت ۱۱ سال از شروع پروسه این فرآیند جزم تر شده است و امروز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر از رفع موانع ثبت جهانی این شهر تاریخی می دهد.
چشم انتظاری ماسوله برای عبور از ثبت موقت
شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو بطور موفق ثبت گردید تا مسیر هرگونه تغییر و لطمه به آن بسته شود. در گذر سالها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید، که بررسی های و گزارشات مختلفی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.
اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو باقی مانده بود تا این که آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از دید ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در راه ثبت جهانی شمرده می شود.
بهمن ماه سال قبل ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در لیست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امید بخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در همین ماه ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان ۱۴۰۱ آگاهی داد.
غفلت مساوی با از دست دادن یک فرصت تاریخی
کمر همت برای ثبت جهانی ماسوله بسته شد و در اسفند ماه پارینه کمیته رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.
استاندار گیلان فروردین ماه امسال نیز در این کمیته بر لزوم هم افزایی همه دستگاه های اجرائی در جهت رفع موانع ثبت جهانی ماسوله تاکید کرد و اظهار داشت: ثبت جهانی ماسوله، حیثیت گیلان است و هیچ نوع بهانه ای برای تاخیر دستگاه های اجرائی در انجام وظایف تعیین شده، پذیرفتنی نیست.
عباسی در خردادماه در جلسه بررسی رفع موانع برای ثبت جهانی ماسوله اشاره کرد: همه دستگاه های ذیربط دست به دست دهند تا ماسوله به عنوان نماد میراث فرهنگی استان ثبت جهانی شود و غفلت در این پروسه به مدلول از دست دادن یک فرصت تاریخی است.
وی ثبت جهانی ماسوله را گامی مهم در اقتصاد گردشگری استان دانست و اظهار داشت: هر دستگاه به سهم خود برای موانع مشخص شده اقدام و هرکجا نیاز به تامین اعتبار است اعلام گردد تا برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.
میزبانی گیلان از افتتاح ۶۰ پروژه در هفته دولت
ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان همین طور بیان کرد: ۶۰پروژه گردشگری شامل اقامتگاه بوم گردی، مجتمع گردشگری، هتل، مرمت بناهای تاریخی با برآورد حجم سرمایه گذاری یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری می رسد. پ
به هر روی کوشش برای بوجود آوردن افقی روشن در سپهرگردشگری گیلان در جریان است و مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به پاس قدرشناسی کلیه اقدامات انجام شده را، با همراهی و همگامی دولت، مشارکت بخش خصوصی و همین طور حمایت نمایندگان مجلس گیلان و البته با تلاش و خدمات تمامی کارکنان خدوم و زحمتکش این اداره کل می داند.

منبع: