عصر توریسم: عصر توریسم: در صورتیکه رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره ی حذف تدریجی نام ایران از لیست مقاصد سفر هشدار می دهد، معاون گردشگری کشور از بررسی طرح لغو یک طرفه روادید ایران با 60 کشور آگاهی داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، بنابر اظهارات علی اصغر شالبافیان، این طرح از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد شده که توسط وزارت امور خارجه و نهادهای ذی ربط درحال بررسی است و تصمیم گیری برای اجرای آن هنوز نهایی نشده است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: طرح لغو روادید با ۶۰ کشور بعد از بازدید رئیس جمهور از این وزارت خانه، به دفتر ریاست جمهوری پیشنهاد شد.
او بدون آن که اشاره ای به نام این کشورها داشته باشد، اظهار نمود: این طرح پیشنهادی که لغو روادید یک طرفه با کشورهای مسلمان، همسایه و بازارهای گردشگری درحال رشد را شامل می شود، درحال بررسی و تصمیم گیری نهایی از طرف وزارت امور خارجه و نهادهای ذی ربط است.
شالبافیان اظهار داشت: هنوز تصمیم نهایی در اینباره گرفته نشده و لغو روادید با کشورها بر طبق سیاست های دیپلماسی کشور صورت خواهد گرفت.
این اظهارات معاون گردشگری درحالی از طرف روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسانه ای شده است که ابراهیم پورفرج ـ رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ـ به ایسنا گفته است: «وضعیت ورود توریستهای خارجی به کشور هنوز به روال قبل از سال ۱۳۹۸ برنگشته است. خیلی از توراپراتورهای خارجی، ایران را از لیست مقاصد سفر خارج کرده اند و این نگرانی وجود دارد که اگر این رویه طولانی شود، بعد از مدتی، دیگر نامی از ایران در میان مقاصد سفر آورده نشود.»
رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران همین طور از مذاکره با اتحادیه های گردشگری ۵۰ کشور برای برگزاری گردهمایی بین المللی تورگردانان خارجی در ایران آگاهی داده و اظهار امیدواری کرده که با این گردهمایی، رفت وآمدها باردیگر از سر گرفته و بازار ایران برگردانده شود.
سال قبل نیز عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ از برنامه ریزی برای لغو روادید ایران با برخی کشورها آگاهی داده بود. باور معاون گردشگری این وزارتخانه نیز بر آنست که «گردشگری با لغو روادید از خودتحریمی نجات پیدا می کند.» علی اصغر شالبافیان در دی ماه سال ۱۴۰۱ گفته بود «این طرح با کم ترین مقاومت، روندی رو به جلو را طی می کند.»
بیش از یک دهه پیش نیز، طرح لغو روادید ایران با ۶۰ کشور از طرف سازمان وقت (وزارت کنونی) میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت امور خارجه پیشنهاد شده بود که در آن مقطع زمانی، تاکید وزارت امور خارجه بر لغو دوطرفه ویزا با آن کشورها بود.

منبع: