عصر توریسم: 100 سال بعد از کشف مقبره توت عنخ آمون که از بزرگترین اکتشافات دیرینه شناسی شمرده می شود، شواهد جدید ثابت می کند «هاوارد کارتـر» کاشف این مقبره به گنجینه های آن دستبرد زده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از گاردین، «هاوارد کارتر» عتیقه شناس بریتانیایی که مقبره توت عنخ آمون را در سال ۱۹۲۲ کشف کرد، مدت ها از طرف مصری ها مظنون به سرقت از گنجینه های آن، قبل از باز کردن رسمی بود و گرچه این شایعات نسل به نسل درحال چرخش بود اما اثبات آن کار ساده ای نبود.
اکنون در نامه ای مربوط به سال ۱۹۳۴ که قبلاً منتشر نشده بود، از جانب یک محقق برجسته بریتانیایی که در تیم حفاری این اکتشاف بزرگ تاریخی حضور داشته، اتهامی مطرح شده که برمبنای آن، کارتر به اموالی که بدون شک از مقبره دزدیده شده بود، دسترسی داشته است.
«سر آلن گاردینر» فیلسوف برجسته در این نامه نوشته «هاوارد کارتر» او را برای ترجمه هیروگلیف های یافت شده در مقبره ۳۳۰۰ ساله توت عنخ آمون استخدام کرده بود و بعداً به او یک طلسم (whm amulet) داده که به عنوان هدیه به مُردگان در مصر باستان استفاده می شد و به او اطمینان داد که این شی ء از داخل مقبره نیامده است. «گاردینر» این طلسم را به «رکس انگلباخ» مدیر بریتانیایی وقت موزه مصر در قاهره نشان داده و در نهایت مشخص شده که این شی ء واقعاً از داخل مقبره آمده و با دیگر نمونه های کشف شده دیگر همخوانی دارد که همه از یک قالب تولید شده بودند.
در ادامه «گاردینر» با ارسال نامه ای به «کارتر» نوشته است: «طلسمی که به من نشان دادی، بدون شک از مقبره توت عنخ آمون دزدیده شده و من عمیقاً متأسفم که در چنین موقعیتی ناخوشایندی قرار گرفتم اما طبیعتاً به مدیر موزه مصر (انگلباخ) نگفتم که این طلسم را از شما گرفته ام».
این نامه ها که حالا در یک مجموعه خصوصی نگهداری می شود، به زودی در کتابی از انتشارات دانشگاه آکسفورد با عنوان «توت عنخ آمون و مقبره ای که جهان را تغییر داد» منتشر خواهد شد. «باب بریر» مصر شناس برجسته در دانشگاه لانگ آیلند و نویسنده این کتاب به آبزرور گفته که سوء ظن ها در مورد دستبرد «هاوارد کارتر» به گنجینه های مقبره توت عنخ آمون مدت هاست مطرح شده اما حالا هیچ شکی در این مورد وجود ندارد.
هاوارد کارتر

منبع:

دسته‌ها: توریسم