به گزارش عصر توریسم، مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: طبق اولویت های تعیین شده، سرای صندوق سازهای بازار اراک درحال مرمت است.
مصطفی مرزبان ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ در جلسه بررسی طرح جامع مرمت بازار تاریخی اراک با اشاره این که در طول سالهای قبل اقداماتی برای بازار تاریخی اراک انجام شده است، اظهار نمود: عملیات کف سازی و مرمت بازار و سراهای مختلف توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اجرائی شده است و هم اکنون سرای صندوق سازها بر طبق طرح احیا و مرمت بازار در اولویت مرمت قرار دارد و وارد فاز اجرائی شده است.
وی با تاکید براینکه تمام تلاش خودرا برای حفظ این مجموعه تاریخی به کار گرفته ایم، اضافه کرد: رقم اعتباری میراث فرهنگی برای مرمت بازار امسال نسبت به سال قبل چهار برابر شده است و برای مرمت سراها و نقاط حادثه خیز کار انجام می گیرد و پیگیر جذب اعتبارات ملی برای افزایش مرمت ها هستیم.
مرزبان با اعلان اینکه در طول یک و نیم سال اخیر پروژه مرمت بازار تاریخی در اولویت کاری میراث فرهنگی استان و اراک قرار گرفت، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ کار مرمت بازار با جذب مشاور شروع شد و کار شناخت، نقشه برداری و اجرا با کاربری مشخص سراها توسط مشاور بررسی و مورد تایید میراث فرهنگی قرار گرفته است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در این نشست مدیر بخش مرمت بازار تاریخی اراک بیان کرد: پروژه مرمت بازار تاریخی اراک در سه بخش شناخت، لطمه شناسی و طرح مرمت تهیه شده است، بازار اراک تنها بازاری در کشور است که قبل از ساخت، نقشه های آن تهیه شده است و از این حیث، می توان مسئله ثبت جهانی را دنبال کرد.
احمدی اشاره کرد: بازار اراک متعلق به دوره قاجار است و در مرکز بافت مرکزی و شطرنجی اراک واقع شده است و دارای دو ورودی در بخش شمال و جنوب است.
وی با اعلان اینکه تمامی نقاط حادثه خیز بازار شناسایی شده است، اضافه کرد: ۸۹۴ مترمربع از بازار در حقیقت نقاط حادثه خیز هستند و لازم است که عملیات مرمت اضطراری آن شروع شود و جزییات مرمت اضطراری تا زمان مرمت جامع نیز توسط مشاور ارائه شده است.
احمدی اضافه کرد: متاسفانه در بحث تاسیسات، وضعیت آشفته ای را در بازار اراک شاهدیم که باید رسیدگی به این وضعیت صورت گیرد.
وی با تاکید بر این که از سال ۳۵ تا امروز تغییرات را در بازار تاریخی اراک شاهد می باشیم و در حقیقت ۴۲ درصد بافت اصیل بازار را از دست داده ایم، اضافه کرد: در عملیات بررسی و شناخت بازار، تمامی سراها، گذرها، راسته بازار، کف سازی و مصالح استفاده شده، وسعت سراها و گذرهای اصلی و عناصر فضایی مهم همچون مدرسه و مسجد به لحاظ معماری و تاریخی، انواع طاق ها، جرزها مورد ارزیابی، مطالعه و مستندنگاری قرار گرفتند.
وی با تاکید بر این که بازار درگیر لطمه های سازه ای، رطوبتی، تاسیساتی، محوطه، بیولوژیکی و تزیینات است، بیان کرد: یکی از چالش های جدی بازار لطمه های رطوبتی و روند مرمت بام با ایزوگام است، اختلاف رطوبت در اراک بالاست و استفاده از ایزوگام موجب محبوس شدن رطوبت و تخریب سازه می شود.
مدیر بخش مرمت بازار تاریخی اراک با اعلان اینکه پروسه مرمت جدا از احیا دیده نشده است، اظهار داشت: کاربری آموزشی، اداری، گردشگری و… در پروسه احیا دیده شده، همین طور طرح تعیین تحریم نیز در نظر گرفته شده است و برای مراحل تقویت پی، رفع اشکال تیرها، ایجاد راهبند و کنترل تردد، نوع کف سازی، سرویس بهداشتی و… ایده هایی مطرح است.
احمدی افزود: در طرح مرمت و احیا، سرای نوذری به عنوان اکونوموزه، سرای گلشن به عنوان هتل، سرای نقشینه به عنوان محل فروش فرش و… کاربری خواهند داشت و حفظ و تقویت کاربری فعلی برای سرای اکبریان، کریمی، کرمانشاهی و آقایی در نظر گرفته شده و برای تک تک فضاها کاربری تعریف شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا؛ در این نشست کسبه بازار مشکلات و مطالباتی چون وضعیت فعلی فاضلاب بازار، چاه ها، گرفتگی ناودان ها، کف سازی متناسب با بافت تاریخی بازار و… را مطرح نمودند.

منبع: