به گزارش عصر توریسم، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: سوداگران و بساز و بفروش ها معماری را از بین برده اند. معماری مساله ملی است که باید اعلام خطر نماییم و اخطار دهیم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سید عزت الله ضرغامی در دومین همایش معاونان میراث فرهنگی استانها که روز یکشنبه – ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ – در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار داشت: نظام مسائل وزارت میراث فرهنگی مشخص شده و یک دفعه آنرا مرور کردیم. ۱۸ مورد را در نظام مسائل مشخص کردیم که در سطح ملی است.
ضرغامی بیان کرد: در همایش تفویض اختیار، ۲۶ مورد از وظایف وزارتخانه را بمنظور مبارزه با بروکراسی و اتلاف وقت به استانها تفویض کردیم. معاونان میراث فرهنگی باید نسبت به این موارد آگاهی کامل داشته باشند و موضوعات را دائما رصد کرده و گزارش عرضه کنند.
وی افزود: مبحث بعدی نظارت است که باید معاونان میراث فرهنگی به این مساله توجه نمایند. تقاضا دارم هر معاون میراث فرهنگی استان یک پرونده ارزیابی در رابطه با نظارت داشته باشد. اگر احساس نماییم برمبنای فاکتورهای خاصی تحت نظارت هستیم این مساله باعث می شود بتوانیم پاسخگو باشیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: معاونان میراث فرهنگی وظیفه مهمی در معرفی، تدوین، تفسیر و تحریک تقاضا در میراث فرهنگی دارند. نگاهتان باید از ایستا به سمت پویایی برود و خروجی های خوبی برای آموزش های عمومی و فرهنگسازی داشته باشید.
وی با اشاره به این که معماری در کشور از بین رفته است، اظهار داشت: سوداگران و بساز و بفروش ها معماری را از بین برده اند. معماری مساله ملی است که باید اعلام خطر نماییم و اخطار دهیم
کارشناسان برجسته تربیت کنید
ضرغامی رسانه ها را دارای نقش موثری در تحریک تقاضا در زمینه میراث فرهنگی دانست و عنوان کرد: کتابچه ای در رابطه با معرفی جاذبه های گردشگری تهران چاپ کردیم که با استقبال وزیران و مردم روبه رو شد. خود خواص از این گنجینه های تاریخی خبر ندارند. معرفی و تفسیر در زمینه میراث فرهنگی بر عهده معاونان میراث فرهنگی استان هاست.
وی افزود: هر معاون میراث فرهنگی در استان باید کارشناس درجه یک تبیین و تفسیر باشد. توقع دارم کارشناسان برجسته تربیت کنید و در زمینه تفسیر نگاه محتوایی داشته باشید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت رشد در زمینه تفسیر و با نگاه رسانه ای اضافه کرد: باید از ظرفیت رسانه های مختلف به ویژه فضای مجازی برای معرفی میراث فرهنگی استان استفاده و محتوای باکیفیت تولید شود.
ضرغامی همین طور بر استفاده از کارهای پژوهشی و تحقیقی در تولید محتوا اصرار کرد و اظهار داشت: مردمی که وارد مجموعه ها می شوند باید با یک مکان با آبرو و دارای امکانات روبه رو شوند. با طراحی های ساده و داشتن نگاه زیبایی شناسانه این امر امکانپذیر است.
از پشت میزهای تان بلند شوید
ضرغامی معاونان میراث فرهنگی را نسبت به جذاب کردن محیط میراث فرهنگی مسئول دانست و اضافه کرد: از پشت میزها بلند شوید و به مراکز تحت مدیریت خود نظارت میدانی کنید. شما مسئولیت دارید و باید اشراف بالایی نسبت به مباحث میراثی داشته باشید.
تعامل با بخش گردشگری، برنامه ریزی برای جاذبه های تکمیلی، برگزاری نشست های تحقیقی و علمی، ایجاد مراکز تفریحی سالم که با ممنوعیت های میراث فرهنگی مغایرت نداشته باشد در امتداد خانواده محوری از دیگر نکات یاد شده ضرغامی بود.
وزیر میراث فرهنگی بر اهمیت روایتگری و نقش راهنمایان اشاره و بر برنامه ریزی برای تقویت راهنمایان، همین طور استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان داوطلب به عنوان راهنمایانِ مقدماتی در مراکز میراث فرهنگی اصرار کرد.
منبع: