به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی ولیعهد محمد بن سلمان، نخست وزیر تازه منصوب شده عربستان، در رقابت با دبی و مقابله با وابستگی به نفت برای جلب علاقه شرکتهای خارجی تلاش می کند و هدف اینست که عربستان سعودی به «مکه گردشگری» تبدیل گردد.
به نقل از توریسم، عربستان سعودی می خواهد گردشگران را جذب نماید چونکه این کشور از نظر میراث طبیعی و تاریخی بزرگ تر و غنی تر از همسایه خود دبی است، امارتی که در دهه های اخیر به یک مرکز مالی جهانی تبدیل گشته و می تواند ثروت های بزرگ و دوستداران تجملات را به خاورمیانه جذب نماید.
تا همین اواخر، پادشاهی سعودی ویزای توریستی فراتر از ویزای اعطا شده به مسلمانان برای زیارت شهرهای مقدس مکه و مدینه عرضه نمی کرد اما هم اکنون همه چیز درحال تغییر است.
بر مبنای راهبرد چشم انداز ۲۰۳۰ (برای تنوع بخشیدن به اقتصاد به شدت وابسته به نفت) و تحت نظارت ولیعهد و نخست وزیر محمد بن سلمان، سلطنت مطلقه سعودی می خواهد یک تریلیون دلار در طول ۱۰ سال سرمایه گذاری کند تا عربستان را به مقصد گردشگری انبوه و مکه گردشگری تبدیل کند.
بن سلمان می خواهد تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۵۵ میلیون توریست بین المللی را جذب نماید یعنی کمی بیشتر از نیمی از توریستهایی که در سال ۲۰۱۹ از فرانسه دیدن کردند. بدون احتساب زائرین مذهبی، تعداد گردشگران حدود ۳.۵ میلیون نفر پارسال و ۶.۱ میلیون نفر در نیمه اول سال ۲۰۲۲، در اوایل سپتامبر گزارش شد.
برای رسیدن به این هدف، سعودی ها در همه جبهه ها حرکت می کنند؛ آنان تولید بخش کشتیرانی در کشور، ساخت استراحتگاه های مجلل در سواحل دریای سرخ و اقامتگاه های بوم گردی در صحرا را ترویج می کنند.
پادشاهی عربی دارای ۶ مکان میراث جهانی یونسکو همچون واحه الاحساء، محوطه باستانی هگرا (معروف به پترای سعودی، مداین صالح)، شهر تاریخی جده، نقاشی های صخره ای در منطقه حائل، منطقه الطریف در دیریه و پایتخت سابق خاندان آل سعود است.
مرمت دروازه دیریه، واقع در شمال ریاض در حال انجام می باشد و سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری برای ساخت یک مجتمع گردشگری که شامل هتل ها و رستوران های لوکس با ستاره های مشهور میشلن خواهد بود، اعلام شده است.
پروژه های بزرگی مانند نئوم در خلیج عقبه درحال راه اندازی هستند که شامل یک پروژه توسعه شهری منحصر به فرد به نام لاین (The Line) است که ۱۰۰ کیلومتر در یک مسیر مستقیم در سرتاسر کویر امتداد دارد.

منبع: