عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، کلوت های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در لیست ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان ثبت شدند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خبر داد: ژئوسایت کلوت های بیابان لوت و ژئوسایت غار نمکدان قشم در جلسه ویژه شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین المللی علوم زمین (IUGS) که در شهر زومایا در منطقه باسک اسپانیا برگزار شد، بعنوان یکی از ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان معرفی گشتند.
پرونده ثبت کلوت ها بعنوان بلندترین، طولانی ترین و پیوسته ترین کلوت های جهان در سال ۱۴۰۰ توسط دکتر مهران مقصودی، مهندس علیرضا امری کاظمی و دکتر انور مرادی در پایگاه میراث جهانی بیابان لوت تهیه شد و بعد از طی مراحل ارزیابی توسط IUGS و چهار ارزیاب متخصص میراث زمین شناختی در یک فرآیند یک ساله، در نهایت در آبان ماه ۱۴۰۱ در لیست ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان به ثبت رسید.
در کنار کلوت ها، ژئوسایت غار نمکدان قشم هم بعنوان دومین اثر زمین شناختی ایران در لیست ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان به ثبت رسید. پرونده ثبت این اثر توسط امری کاظمی و همکارانشان در ژئوپارک جهانی قشم تهیه شده است.
این رویداد جهانی با حضور دانشمندان و متخصصان زمین شناسی، ژئومورفولوژی، میراث جهانی، ژئوپارک، ژئوتوریسم و علاقه مندان از کشورهای مختلف جهان و با حضور و سخنرانی علیرضا امری کاظمی نماینده ایران و عضو شورایعالی ژئوپارک های جهانی یونسکو برگزار شد.
همینطور در این رویداد جهانی کتاب نفیسی با عنوان یکصد میراث زمین شناختی برتر جهان همزمان با برگزاری رویداد ویژه شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین المللی علوم زین (IUGS) رونمایی گردید.
مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت همینطور بیان نمود: ثبت دو میراث زمین شناختی کلوت های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در لیست ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان افتخاری برای کشور است و نقش بسیار پر اهمیتی در معرفی تنوع زمین شناختی و ژئومورفولوژیکی بی نظیر ایران دارد.
کویر لوت که کلوت ها در آن واقع شده اند، با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان و در بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت ایران را دربرگرفته و یکی از گرم ترین نقاط کره زمین شناخته می شود، در تیرماه ۱۳۹۵ بعنوان اولین میراث طبیعی ایران در یونسکو به ثبت رسید.
غار نمکدان که در ژئوپارک قشم واقع شده هم پیشتر در چارچوب مجموعه ژئوپارک قشم در یونسکو ثبت جهانی شده است.

منبع: