به گزارش عصر توریسم، باستان شناسان یک تونل مخفی در زیر معبد «اُزیریس»، ایزد زندگی بعد از مرگ و جهان زیرزمینی مصر باستان را کشف کردند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از آرت نیوز، این تونل توسط هیأت دیرینه شناسی دومینیکن ـ مصری دانشگاه سن دومینگو به سرپرستی «کاتلین مارتینز» کشف شد، در این اکتشاف آنها تونلی را پیدا کردند که در عمق ۴۰ فوتی (۱۲ متری) زمین حفر شده و حدودا ۴۳۰۰ فوت (۱.۳ کیلومتر) طول و ۱.۸ متر هم ارتفاع دارد.
«مارتینز» در اعلامیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در رابطه با این کشف، این تونل را یک «معجزه مهندسی» توصیف کرد.
او از سال ۲۰۰۲ درحال حفاری در معبد ازیریس در مصر است و برخی اعتقاد دارند که احیانا در پس این معبد، کلئوپاترا و معشوقش مارک آنتونی در گورستانی دفن شده اند.
این دیرینه شناس در سال ۲۰۲۱ به همراه تیم خود ۱۶ اتاقِ دفن و دو مومیایی مجهز به زبان های طلایی را کشف کردند، اما تابحال بقایای کلئوپاترا و مارک آنتونی پیدا نشده است.
این تونل برای مدت طولانی کشف نشده باقی مانده بود؛ چونکه تا حدی در زیر آب فرو رفته بود. بعد از ساخت، مجموعه ای از حداقل ۲۳ زمین لرزه بین سالهای ۳۲۰ تا ۱۳۰۳ میلادی سواحل مصر را لرزاند که منجر به فروریختن جزئیِ معبد و تونل شد و بخش هایی از هر دو برای مدتی در زیر آب بودند.
باستان شناسان کاوش در داخل و اطراف معبد را شروع کرده اند و تا کنون دو نیم تنه سنگی، سکه هایی با تصاویر و نامهای ملکه کلئوپاترا و اسکندر مقدونی، مجسمه های بدون سر، مجسمه های الهه ایزیس و انواع سرامیک پیدا کرده اند.
باستان شناسان معتقدند کشف این تونل مخفی می تواند به آنها برای کشف محل دفن کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر باستان کمک نماید.

منبع: