عصر توریسم: عصر توریسم: مرکزی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان از مرمت مدرسه تاریخی شیخ اصغر رجیل در شهرستان کمیجان آگاهی داد.
سعید نیک نام با بیان این خبر اظهار داشت: مدرسه تاریخی شیخ اصغر رجیل یکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است و از مقبره های باارزش شهرستان کمیجان بشمار می رود.
وی با اشاره به این که پرونده ثبتی این بنای تاریخی تهیه شده و برای ثبت در لیست آثار ملی ایران در جریان است، اضافه کرد: حوزه علمیه کمیجان با قدمت بیش از ۱۰۰ سال روزگاری یکی از مراکز فعال برای کسب علم و معرفت بوده است و سال هاست که این بنای تاریخی یکی از نمادهای هویت فرهنگی کمیجان به شمار می رفته است.
نیک نام اظهار داشت: این بنای تاریخی با مشارکت فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمک برخی از خیرین شهرستان به مبلغ ۲ میلیاردریال درحال مرمت و بازسازی است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان افزود: در این مرحله از مرمت، تاق و تویزه ها و آسمانه بصورت عین به عین خواناسازی و در دست مرمت است و اجرای طاق بنا، احیای دیواره های بنا و مرمت پشت بام در حال انجام می باشد.
او اضافه کرد: این حوزه علمیه به سبب اهمیت کسب علوم و معارف اسلامی در کنار مسجد و در نزدیکی بازار این شهر بنا نهاده شده بود و هر روز شاهد حضور جمع کثیری از افراد جویای علم بود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، نیک نام با تأکید بر این که این یادمان های تاریخی به دلیلهای مختلف شامل سبک الگوی ساخت وسازها و افکار و ایده های حاکم بر آنها می تواند به عنوان یکی از با اهمیت ترین منابع گردشگری و محل تمرکز کارهای گردشگری محسوب شود اظهار داشت: بافت های تاریخی به جهت داشتن عناصر و فضاهای باارزش معماری و شهرسازی، جذابیت خاصی برای جذب گردشگران دارند و بدین جهت تلاش جهت احیا، حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی ضروری بنظر می رسد.