عصر توریسم: باز شدن مرزهای چین برای ورود و خروج گردشگران بعد از چند سال، بیم و امیدهای فراوانی را در صنعت گردشگری برای دیگر کشورها به وجود آورده است. با این وجود، در ایام گذشته اظهارنظرهای تندی نسبت به سفر بدون محدودیت گردشگران چینی انجام شده که حالا وزیر گردشگری مالزی خواسته با احتیاط و ملاحظات بیشتری درباره ی گردشگران چینی سخن گفته شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا به نقل سایت خبری مالزی حالا، «تیونگ کینگ سینگ» ـ وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی ـ خواهان احتیاط در رابطه با اظهارنظرهای در ارتباط با ورود قریب الوقوع گردشگران از چین به این کشور شده است؛ چونکه منبع اصلی درآمد این کشور از محل گردشگری تأمین می شود.
این اظهارنظر در حالی مطرح گردیده است که نگرانی هایی در رابطه با رونق گردشگری و متعاقب آن تجدید اوج گیری همه گیری کووید-۱۹ وجود دارد؛ چون که مردم چین هم اکنون با افزایش چشم گیر موارد مبتلا شدن به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، هر چند دولت چین تصمیم گرفته آمارهای رسمی و روشنی از میزان مبتلا شدن و فوت شدگان کرونا منتشر نکند.
وزیر گردشگری مالزی در پست فیسبوکی به زبان چینی نوشته که گردشگران چینی نباید در مالزی احساس نارضایتی کنند و اضافه کرده است: من از این فرصت استفاده می کنم و از همه می خواهم که در گفتار و اعمال خود محتاط باشند، پیش از اینکه تصویر کامل را بدانید، اظهارنظرهای غیر دوستانه نکنید. دوستی بین مالزی و چین را خدشه دار نکنید یا این تصور را ایجاد نکنید که ما از گردشگران چینی استقبال نمی نماییم.
او اضافه کرد: هر گونه پرسش یا تردید در اینباره باید از راه کانال های مناسب و برای پیگیری یک چاره بُرد-بُرد مطرح شود.
در اوایل ماه گذشته، چین به سیاست “کووید صفر” تمام کرد که مستلزم قرنطینه برای مهار شیوع بیماری می شد. با این وجود، پایان این سیاست با توقف تقریبا ناگهانی عرضه کرده های در ارتباط با موارد مبتلا شدن و مرگ ومیر ناشی از کووید-۱۹ در چین بود؛ چینی که با شیوع بیماری ناشی از سویه های مرگبارتر و مسری تر زیرمجموعه از این ویروس، دست وپنجه نرم می کند.
فقدان عرضه اطلاعات شفاف و دقیق از جانب مقامات چینی در اینباره باعث بروز نگرانی هایی در بین سایر کشورها شده است؛ چون که بنابر باور بعضی از کارشناسان شمار موارد ابتلای روزانه در چین به میلیونها نفر می رسد.
وزارت بهداشت مالزی اعلام نموده است تمام مسافران ورودی از چین و همینطور فاضلاب هواپیماهایی که در این راه پرواز دارند، را آزمایش خواهد نمود.
با این وجود، برخی خواهان محدودیت های موقتی برای مسافران چینی شده اند تا مالزی بتواند بررسی کند کشورهای دیگری که پذیرای گردشگران چینی هستند، چگونه عمل می کنند. در همین حال، وزارت بهداشت این کشور هم مردم را تشویق می کند تا با پیشبینی هجوم گردشگران چینی، دُز تقویت کننده واکسن کووید را دریافت کنند؛ اما هیچ جدول زمانی مشخصی در رابطه با تجویز واکسن های دو ظرفیتی جدید، که به صورت قابل توجهی مؤثرتر از واکسن های قبلی ضد سویه های امیکرون همچون BA.۵ هستند، وجود ندارد.
بعد از تقریبا سه سال تعطیلی، سرانجام مرزهای چین از تاریخ ۸ ژانویه با لغو محدودیت های مرزیِ سختگیرانه‌ی کووید برای مسافران ورودی و خروجی، باردیگر به روی گردشگری بین المللی باز خواهد شد.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
باز شدن ترسناک درهای چین
با این وجود، برای مسافران خروجی از چین، خیلی از کشورها مانند ژاپن، هند، فرانسه، اسپانیا، تایوان، ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا، الزامات آزمایشی را در نظر گرفته اند؛ چونکه موارد کووید هم اکنون در این کشور به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است و قرنطینه های منطقه ای در سرتاسر چین، قرنطینه برای افراد محلی که آلوده هستند و آزمایش های الزامی در این کشور دیگر اجرا نمی شود.
در سال ۲۰۱۹، قبل از همه گیری، تعداد گردشگران خروجی از چین به ۱۵۵ میلیون نفر رسید. در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۲۰ میلیون نفر کاهش پیدا کرد. هزینه کرد گردشگران چینی در سفرهای خارجی در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۵۵ میلیارد دلار آمریکا بوده است.
نقش چشم گیر گردشگران چینی در رونق گردشگری بین المللی سبب شده بخصوص کشورهایی که منبع اصلی آنها از محل گردشگری می باشد در موضع دشواری قرار بگیرند؛ یا باید خطر اوج گیری مجدد همه گیری کرونا را به جان بخرند و یا قید پول گردشگر های ولخرج چینی ها را بزنند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم