به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: نوروز امسال با همکاری که با مجموعه های هتلداری داشته ایم، افزایش تعرفه نخواهیم داشت و خیلی از جوامع هتلداری تخفیفاتی بابت این ایام ارائه کرده اند.

علی اصغر شالبافیان امروز، ۱۶ اسفند، در نشست هم اندیشی روسای تشکل های هتلداری سراسر کشور در هتل بزرگ پارک حیات مشهد درباب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و تسهیلات آن برای بازسازی هتل ها و مراکز اقامتی اظهار داشت: این تبصره آذر ماه امسال ابلاغ گردید و خوشبختانه در دستورالعمل مربوط به آن چندین اتفاق خوب برای هتل ها در نظر گرفته شد. نخست این که تسهیلات دولتی فقط به ساخت تاسیسات گردشگری محدود نمی شود بلکه بازسازی و تجهیز آنرا نیز در بر خواهد گرفت. همین طور بر طبق این مصوبه مجموعه هتل و یا تاسیس گردشگری به عنوان وثیقه مورد پذیرش بابت دریافت تسهیلات قرار می گیرد.

وی افزود: هفته گذشته بخش اول این تسهیلات ابلاغ و سهم هر استان مشخص شد. همین طور پروژه ها نیز درحال معرفی شدن است.

شالبافیان اشاره کرد: علاوه بر این در بخشنامه جزء ۲ و ۳ بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه مصوبه دیگری از محل تصویب گذشت در مورد وضعیت تعرفه گذاری حامل های انرژی تاسیسات گردشگری که بر این اساس این تاسیسات تعرفه های مربوط به خودرا داشته باشند. در حقیقت مشکل اصلی این بخش این بود که تعرفه گذاری انرژی برای بخش گردشگری در بخش های دیگر صورت می گرفت و صنعت گردشگری نیز از آن متاثر می شد. به عنوان نمونه تعرفه گاز هتل ها در مناطق سردسیر گاهی تا ۷ برابر افزایش پیدا می کرد.

قرار گرفتن مسئله بهینه سازی مصرف گاز تاسیسات گردشگری در دستور کار ادارات گاز

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به حل این مسئله در قانون بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این مساله گنجانده شد که نهایتاً توسط مجلس به تصویب رسید. همین طور با پیگیری های انجام شده از وزارت نفت، مسئله بهینه سازی مصرف گاز در هتل ها و تاسیسات گردشگری در دستور کار ادارات گاز هر استان قرار گرفت که این خدمات را بصورت رایگان به تاسیسات مزبور ارائه نمایند.

شالبافیان افزود: البته درجه این همکاری ها در استانهای مختلف متفاوت بوده است. به عنوان نمونه در اصفهان حدود ۳۳ هتل بابت بهینه سازی مصرف گاز اقدام نمودند که در نتیجه بین ۱۶ تا ۳۰ درصد مصرف گاز آنها بهینه سازی شد. این مساله باردیگر با ارائه گزارشی به وزیر نفت مورد پیگیری قرار گرفته تا این امکان برای سایر استانها تمدید شود. تقاضای ما از جامعه هتلداران ایران نیز این است که این مساله را پیگیری کنند.

وی با اعلان اینکه در مورد ساماندهی تعرفه های آب، فاضلاب و برق هتل ها و تاسیسات گردشگری نیز پیشنهاداتی آماده و به مراجع ذی ربط ارائه شده است، اظهار داشت: هم اکنون برای مسئله مصرف برق هتل ها و تاسیسات گردشگری طرح اصلاحیه ماده ۷ قانون مانع زدایی از صنعت برق آماده شده که در نوبت برررسی در مجلس است. البته وزیر نیرو نیز قول داد تا مادامی که آن طرح در مجلس تعیین تکلیف نشده، بخشنامه اجرائی به شکلی تنظیم می شود که حداقل افزایش تعرفه برق برای هتل ها لحاظ شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی درباب سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری و هتل سازی ایران افزود: باید توجه داشت سرمایه گذاری و مشوق های مربوط به آن در بخش گردشگری کشور ناکافی است. سرمایه جایی می رود که بتواند حداکثر بازدهی را داشته باشد. گردشگری ایران حوزه بکر و پرظرفیتی است و علاقه مندان بسیاری نیز دارد، اما باید مشوق ها بیش از این باشد.

شالبافیان افزود: یکی از این مشوق ها مربوط به اعطای زمین و تراکم هاست. دراین زمینه مصوبه ای از دولت گرفتن شد که برمبنای آن اساس قیمت گذاری زمین تاسیسات گردشگری قیمت زمین در زمان واگذاری باشد. این در حالیست که قبل از این قیمت کارشناسی زمین مربوط به زمان بهره برداری آن تعیین می شد.

وی اشاره کرد: مسئله دیگر در زمینه مشوق ها مربوط به شهرداری هاست. در این جهت از سال پیش بصورت جدی وارد حوزه مطالبه گری از شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری ها شدیم و این پیگیری ها منجر به این شد که برخی مشوق های ساخت هتل احیا شود و گسترش یابد. به عنوان نمونه طی ۲ روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران در زمینه عوارض مربوط به ساخت هتل مصوبه ای داشت که بابت ساخت هر هتل تا ۶۰ درصد تخفیف اعمال می شد.

شالبافیان افزود: همین طور دریافت هزینه مجوز ساخت نیز به پس از بهره برداری پروژه موکول شده است. در خیلی از شهرها این مجوزها تا ۱۰۰ درصد تخفیف دارد. در کنار همه این موارد لازم است سرمایه گذاری در زمینه گردشگری به بازار سرمایه نیز ورود پیدا کند. هم اکنون پیش نویس قانون تشویق و پشتیبانی از سرمایه گذاری صنعت گردشگری بازبینی شده و امید است توسط نمایندگان به زودی و بعد از قانون بودجه اعلام وصول شود.

تمدید معافیت های مالیاتی هتل ها و تاسیسات گردشگری تا ۲ سال

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مسئله معافیت های مالیاتی هتل ها و تاسیسات گردشگری اضافه کرد: با پیگیری های بخش خصوصی و وزارتخانه، معافیت های مالیاتی بخش گردشگری فعلا ۲ سال تمدید گردید. در بازبینی لایحه قانون مالیات های مستقیم پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی تمدید ۵ ساله این معافیت هاست که امیدواریم با تصویب دولت عملیاتی شود. همین طور اکنون جرائم دیرکرد پرداخت مالیات از طرف تاسیسات گردشگری از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ مشمول بخشودگی شده است.

شالبافیان در مورد استفاده از مدارس به عنوان مکانی برای اسکان در بعضی استانها و شهرها عنوان کرد: هم اکنون آنچه که به ستادهای خدمات سفر در هر استانی ابلاغ گردیده، این است که اولویت اسکان با تاسیسات رسمی گردشگری ست، بر این مبنا هتل ها نیز یکی از ۲۶ مصداق تاسیسات گردشگری به حساب می آیند. البته در بعضی استان و در بعضی برهه های سال نیاز به اسکان اضطراری و مازاد هست که با تشخیص استاندار هر استان این اماکن به مدار اسکان اضافه می شود.

وی اشاره کرد: در مورد ساماندهی مراکز اقامتی بدون مجوز نیز سیاست ما این است که این مراکز به مراجع قانونی برای برخورد معرفی شوند. در مورد شهر مشهد خصوصا در یکی ۲ روز از نوروز سال پیش به سبب استقبال ویژه مسافران اقداماتی صورت گرفت تا بتوان به مسافران به خوبی خدمت رسانی کرد.

منبع: