عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، معاون رئیس پارلمان بحرین در اظهاراتی به جزئیات دیدار هیات پارلمانی ایرانی با هیات کشورش در منامه پرداخت و اظهار داشت که پرواز های تهران و منامه بزودی از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، عبدالنبی سلمان، معاون اول پارلمان بحرین در گفتگو با پایگاه خبری ارم نیوز تصریح کرد که بزودی پروازها میان بحرین و ایران از سر گرفته خواهد شد.
وی اظهار داشت که این امر بزودی صورت خواهد گرفت و تاخیری در آن نخواهد بود و طرف ایرانی هم از این مسئله استقبال کرده است.
سلمان ضمن اشاره به گفت وگوهای صریح و روشن هیات پارلمانی ایرانی با مسؤلان پارلمانی بحرینی تصریح کرد: ما توافق ایران و عربستان را از نزدیک دنبال می نماییم، طی دو ماه آتی اهداف، جدیت و حسن نیت ایران درمورد منطقه معلوم خواهد شد، اگر ایرانیان در این امر جدی باشند، دولت و ملت بحرین و تمام کشورهای عربی خلیج(فارس) از آنها استقبال خواهند کرد.
معاون رئیس پارلمان بحرین اظهار داشت که منامه هیچ گونه ملاحظه ای برای از سرگیری روابط با تهران ندارد به جز اینکه در دیدار با طرف ایرانی بر اهمیت حاکمیت بحرین و خطوط قرمز ما در مورد رهبران سیاسی و منافع مردم بحرین تاکید و اعلام کردیم که این امور اولویت ما هستند و در هر شرایطی بر سر آنها چانه نمی زنیم.
وی اظهار داشت که اگر تهران به شکل جدی تصمیم دارد گامهای مثبتی در مورد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اتخاذ کند باید در ایام آتی حسن نیت خویش را ثابت کند چونکه ثابت شدن حسن نیت از جانب طرفین مهم می باشد.
عبدالنبی سلمان در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای پارلمان بحرین قصد دارند به ایران بروند و با همتایان خود دیدار کنند اشاره کرد: این مسئله عنوان شد اما ما گفتیم باید این مورد را بررسی نماییم و این سفر با تقویت همکاری مثبت میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه و بحرین مرتبط می باشد.
معاون رئیس پارلمان بحرین با اشاره به اینکه «صحبت کردن در مورد بازگشت روابط کشورش با ایران زود است»، تصریح کرد: پارلمان بحرین این ابتکارعمل را بیان کرد و با استقبال گسترده همراه شد، این گام در جهت سیاست بحرین برای تقویت ثبات در منطقه است.
وی همینطور تصریح کرد که به صورت تصادفی دیدار هیات های ایرانی و بحرینی با بیان از سرگیری روابط ایران و عربستان همزمان شد.
این مسئول بحرینی در مورد دیدار اخیر هیات ایرانی و بحرینی در منامه اظهار داشت که این دیدار بیشتر در جهت آگاه شدن از اوضاع و روابط دو کشور بود و به صورت مستقیم به مسئله بازگشت روابط پرداخته نشد چونکه وزارت خارجه و دولت باید از این امور نقش ایفا کنند و ما به اندازه توانایی خود این روند را تسهیل می نماییم.
وی تصریح کرد: این دیدار صریح و شفاف بود و به روشنی اعلام کردیم که ما حق حاکمیت داریم و هرگونه دخالت خارجی را نمی پذیریم.
سلمان درمورد پاسخ طرف ایرانی هم اظهار داشت: ایرانیان تاکید نمودند که خواستار دخالت در امور داخلی بحرین نیستند چونکه مسئله حق حاکمیت برای همه طرف ها حل شده است و سران ایرانی قصد دارند که از شرایط سیاسی به وجود آمده بهره گیرند و به تدریج مسئله ازسرگیری روابط را تقویت نمایند.
معاون رئیس پارلمان بحرین تصریح کرد که هیات پارلمانی کشورش در دیدار با هیات ایرانی آمادگی خود برای ازسرگیری روابط پارلمانی را اعلام نمود و طرف ایرانی هم برای اتخاذ گامهای مثبت در زمینه روابط با بحرین اعلام آمادگی کرد.
وی همینطور اشاره کرد که با عنایت به موقعیت راهبردی بحرین، این پیشنهاد عنوان شد که از سرگیری روابط تهران و منامه با همکاریهای اقتصادی آغاز شود اما همزمان باید حسن نیست ها ثابت شود تا در آینده روابط مستحکمی باهم داشته باشیم.
عبدالنبی سلمان تصریح کرد که دیدار هیات های ایرانی و بحرینی تنها در جهت منافع بحرین نبود بلکه در وهله اول در جهت ثبات تمام منطقه است.
وی اظهار داشت که بازگشت روابط ایران و بحرین خیلی طول نخواهد کشید و دولت بحرین از بهبودی روابط با ایران، عراق و سوریه استقبال می کند.
پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه اعلام نمود که هم اکنون گفت وگوهای مهمی میان ایران و بحرین در سطح دوجانبه برای از سرگیری روابط در حال انجام است.
این منابع تاکید نمودند که مذاکرات فعلاً در سطح دوجانبه است و هیچ طرف دیگری در آن واسطه نیست و درصورت توافق درمورد مسائل مورد اختلاف، نتایج این گفتگو بزودی اعلام خواهد شد.
همینطور ممدوح الصالح، نماینده پارلمان بحرین در گفتگو با اسپوتنیک به جزئیات زیادی درمورد ماهیت مذاکرات کشورش با ایران نپرداخت اما تصریح کرد که هیات پارلمانی ایران که به تازگی به منامه سفر کرد برای توسعه همکاری با بحرین ابراز تمایل کرد و بحرین هم ابراز تمایل و رغبت کرد.
او گفت که در آینده نزدیک ابتکارعمل هایی برای حل اختلافات تهران و منامه مطرح خواهد شد.
الصالح درمورد نتایج مذاکرات اشاره کرد که می توانم بگویم تلاشهای خیرخواهانه ای برای ازسرگیری روابط در حال انجام است و بی گمان به زودی نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.
این نماینده بحرینی تصریح کرد که تهران و منامه بدون احتیاج به طرف ثالث توانایی رهبری مذاکرات به صورت مستقیم را دارند.
ممدوح الصالح همینطور ضمن اشاره به این که اولویت کشورش داشتن روابط برادرانه با همسایگان بر پایه ی عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است اشاره کرد که بحرین اهمیت ویژه ای به مسئله بازگشایی سفارتش در تهران و از سرگیری پروازها میان دو کشور می دهد.
بر طبق این گزارش به تازگی مجتبی رضاخواه رئیس شورای بین المجالس مجلس شورای اسلامی به همراه هیاتی جهت شرکت در نشست یکصد و چهل و ششم اتحادیه بین المجالس جهانی در منامه به بحرین سفر کرد.
هیات پارلمانی ایرانی در حاشیه این نشست با احمد بن سلمان المسلم، رئیس مجلس بحرین دیدار و گفتگو کردند.
رضاخواه در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به پیشینه مشترک فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور و ضمن قدردانی از میزبانی بحرین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره رویکرد مثبت در همکاری با کشورهای منطقه دارد و از پیشنهاد بحرین در گسترش سطح روابط پارلمانی و تبادل هیات ها استقبال می کند.
احمد بن سلمان المسلم رئیس مجلس بحرین هم در ادامه، ضمن استقبال از حضور و مشارکت هیات ایرانی در اجلاس یکصد و چهل و ششم IPU به میزبانی منامه، خواهان گسترش روابط دو کشور در سطوح مختلف دولتی و پارلمانی شد.
وی ادامه داد: بالا بردن سطح روابط دو جانبه و رفع جدی موانع موجود از برنامه های اصلی ما در پارلمان أست.
احمد بن سلمان المسلم در ادامه اظهار داشت: مجلس بحرین هم راستا با دولت، خواستار ارتقاء روابط دو جانبه است و در ابتدای امر ما خواهان بازگشایی خطوط هواپیمایی میان دو کشور (منامه به مشهد – شیراز و تهران) هستیم.
در این دیدار عباس گلرو (دبیرکل شورای بین المجالس)، ابوالفضل عمویی، روح الله متفکر آزاد و الهام آزاد هم با سایر نمایندگان مجلس بحرین به بحث و گفتگو پرداختند.

منبع: