عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، اصفهان رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از اجرای طرح های گردشگری «شارستان» و «راسته های بازار، راسته های زندگی» و همینطور برگزاری نمایشگاه عکس گوشه های اصفهان با مبحث مناره های این شهر به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان اطلاع داد.

علیرضا مساح در گفتگو با ایسنا و با اعلان اینکه تپه اشرف واقع در محله شهرستان یکی از جاذبه های دیدنیِ گردشگری در اصفهان است که می تواند به قطب گردشگری باستانی در این منطقه تبدیل گردد، اظهار نمود: امکان بازدید از تپه اشرف با برگزاری طرح گردشگریِ «شارستان» فراهم شده و شهروندان برای حضور در آن می توانند با ثبت نام در نشانی اینترنتی شهروند تیکت سانس حضور در تور گردشگری از این منطقه را انتخاب کنند و به گروه بازدیدکنندگان بپیوندند. همه سانس های این برنامه برای بعدازظهرها تعریف شده و مردم فقط در صورت ثبت نام در این سایت امکان بازدید و حضور در این طرح را خواهند داشت.

او اضافه کرد: طرح گردشگری «شارستان» شامل بازدید از تپه اشرف، پل شهرستان و زیارت امامزادگان حسین و ابراهیم(ع) در خیابان سه پل است، همینطور در مورد مسجد جامع و مناره شهرستان که در طول زمان به دلایل مختلفی مانند عدم سکونت انسانی تخریب شده است در طرح بازدید شارستان توضیحاتی عرضه خواهد شد؛ البته محل بنای مسجد و مناره شهرستان، امکان بازدید ندارد و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به سبب گمانه زنی های علمی و باستان شناسی، محوطه این دو بنا را جهت تحقیقات و جستجوهای آتی، محصور کرده است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به عدم تکرار برگزاری تور بازدید «شارستان» در ماه های آینده، بیان نمود: به سبب این که فضای اجرای این طرح در محیطِ باز است، شرایط جوی و هوای گرم تابستان مانع از اجرای دوباره این طرح خواهد بود و به علاقه مندان سفارش می شود که این فرصت را مغتنم بشمارند و از این بازدید غافل نشوند.

مساح همینطور با اشاره به اجرای طرح گردشگری «راسته های بازار، راسته های زندگی» در هفته فرهنگی اصفهان، اظهار داشت: در این طرح، مردم شرایط بازدید از جاذبه های بازار تاریخی اصفهان را خواهند یافت و به تماشای متفاوت بازار می پردازند که یکی از عناصر فرهنگی تاریخی و در حین زنده و فعال است.

او در مورد شرایط حضور در این طرح گردشگری توضیح داد: طرح «راسته های بازار، راسته های زندگی» هم بعدازظهرها برگزار می گردد و شرکت در آن با ثبت نام قبلی در نشانی اینترنتی شهروند تیکت و پس از انتخاب سانس موردنظر امکان پذیر خواهد بود. شروع بازدید از خیابان عبدالرزاق رو به روی بازارچه حاج محمدجعفر آباده ای، معروف به کوچه نیماورد خواهد بود و با عبور از میدان نقش جهان، در عصارخانه شاهی به ایستگاه آخر خواهد رسید.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان افزود: تولید محتوا برای راهنمایی هر دو طرح «شارستان» و «راسته های بازار، راسته های زندگی» انجام شده است و گردشگران همراه با مساعدت راهنمایان به بازدید از جاذبه های کمتر دیده شده خواهند پرداخت؛ ضمن این که علت برگزاری این طرح در زمان بعد ازظهر هم خلوت و نیمه فعال بودن بازار در این ساعات است تا شرایطی همچون ازدحام و صدای استفاده از ابراز آلاتِ کار توسط بازاریان، مانع بازدید گردشگران نشود.

او به برگزاری نمایشگاه عکس گوشه های اصفهان در هفته فرهنگی هم اشاره نمود و اضافه کرد: سومین برنامه اداره گردشگری، برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان گوشه های اصفهان است که در خیابان آمادگاه و محوطه بازِ رو به روی هتل عباسی و انجام می شود. این نمایشگاه به عرضه جزئیات زیبای جاذبه های گردشگری اصفهان اختصاص دارد، چونکه عکاسی دقیق از جزئیات منجر به جلب توجه مردم عزیز به جزئیاتی خواهد شد که شاید در بازدید از بناهای تاریخی از چشم آنان دور بماند و حتی شاید در ادامه منجر به بازدید مجدد شهروندان از بناهای تاریخی شود.

مساح با اشاره به این که عکاسی از جزئیات بناهای تاریخی در اصفهان پروژه ای است که به همت اداره گردشگری، تعریف و اجرای آن به بخش خصوصی واگذارشده است، افزود: با توجه به این که نمایشگاه عکس در فضای آزاد برگزار می گردد راهنمای انسانی حضور ندارد، اما توضیحات کاملی در کنار تصاویر عرضه شده است. نمایشگاه در ۲۴ ساعت شبانه روز و از ششم اردیبهشت به مدت دو هفته برگزار می گردند و مردم به صورت مجانی قادر به بازدید از این مجموعه خواهند بود.

او با اعلان اینکه پیش ازاین، نمایشگاه گوشه های اصفهان با محوریت محراب مساجد تاریخی اصفهان برگزارشده بود و در این دوره بر مناره های اصفهان متمرکزشده است، اظهار داشت: در اصفهان حدود ۲۰ مناره تاریخی با قریب به ۵۰ متر ارتفاع وجود دارد که چشم غیرمسلح قادر به تماشای جزئیات زیبای آنان در ارتفاع بالا نیست. سعی شده است که با کمک فناوری های پیشرفته، عکاسی از نزدیک اغلب مناره ها صورت گیرد و تصاویر ذکرهایی مثل الله اکبر، الملک الله که بر روی مناره ها نقش بسته است در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، طرح گردشگری «شارستان» از ۳ تا ۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ و طرح گردشگری «راسته های بازار، راسته های زندگی» از ۳ تا ۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می گردد و علاقه مندان برای ثبت نام و شرکت در این دو طرح باید از راه نشانی اینترنتی شهروند تیکت اقدام نمایند.

منبع: