عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، بوشهر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر اظهار داشت: یافته های دیرینه شناسی که اخیرا در شبه جزیره بوشهر انجام گرفته نشان داده است این شبه جزیره، تاریخی هشت هزار ساله دارد و نباید بوشهر را محدود به چهار هزار سال قبل و دوره عیلامی دانست.
نصرالله ابراهیمی چهارشنبه ۶ اردیبهشت در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به این که استان بوشهر بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس را دارد، اظهار نمود: پیشتر در نشست های علمی گفته می شد که استان بوشهر تاریخ چهار هزار ساله دارد، اما با مطالعات انجام گرفته در محوطه تل تهماچی در شهرستان دیلم مدعی تاریخ هفت هزار یعنی در ارتباط با هزاره پنجم قبل از میلاد این منطقه دارد.
وی افزود: برای مثال آثاری در شهرستان جم وجود دارد که در ارتباط با دوره “پارینه سنگی” است و حدود ۲۰ هزار سال تاریخ دارد و نشان از تاریخ طولانی خلیج فارس و پس کرانه آن است
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه وجود بقایای بنادر تاریخی در کرانه خلیج فارس به اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: این بنادر گویای صیانت از خلیج فارس است و نشان داده است که این آبراه همواره در مبادلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقش پررنگی داشته است.

“سیراف” گل سر سبد بنادر خلیج فارس
ابراهیمی با اشاره به اینکه بندر تاریخی سیراف، بندر نجیلو، بندر ریشهر، بندر جنابه، بندر سی هم و بندر مروان ارتباطات تجاری با خاور دور و مناطق همجوار مثل بصره داشته اند، اضافه کرد: از این بنادر، “سیراف” بعنوان گل سر سبد بنادر، همچنان فعال، حیات و زندگی در آن جاری است.
این مقام مسئول ضمن اشاره به وجود چهار پایگاه میراث فرهنگی در استان بوشهر خاطرنشان کرد: سه مورد از این پایگاه ها (پایگاه جزیره خارگ، پایگاه بافت تاریخی و پایگاه بندر تاریخی سیراف) کرانه ای خلیج فارس و ذیل پایگاه های زنجیره ای خلیج فارس هستند. از دیگر پایگاه های زنجیره ای خلیج فارس میتوان به پایگاه بندر ماهشهر، پایگاه بندر کنگ، پایگاه جزیره کیش (حریره) و پایگاه دریای مکران اشاره نمود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه پایگاه های خلیج فارس علاوه بر نقش دیرینه شناسی در حوزه های مردم شناسی و زبان و گویش شناسی هم دارای اهمیت هستند، افزود: چه بسا که میراث ناملموس از میراث ملموس به جهت احتمال از بین رفتن، دارای اهمیت بیشتری باشند ازاین رو در کنار دیرینه شناسی خلیج فارس به سایر حوزه ها هم پرداخته می شود.

سمینار “جدیدترین یافته های تمدنی خلیج فارس” در بوشهر برگزار می شود
معاون میراث فرهنگی استان بوشهر با اشاره به اینکه برای نخستین بار در این استان، کار مطالعات دیرینه شناسی در پنج محوطه تاریخی به صورت همزمان در حال انجام می باشد، اظهار نمود: ۹ اردیبهشت ساعت ۸: ۳۰ سمینار علمی “جدیدترین یافته های تمدنی خلیج فارس” در سالن اجتماعالت تأمین اجتماعی بوشهر با حضور اساتید نام آشنایی ملی که سرپرست جستجوهای علمی دیرینه شناسی را در استان عهده دار بودند، برگزار می گردد.
به قول ابراهیمی، اساتید دعوت شده به سمینار “جدیدترین یافته های تمدنی خلیج فارس” را آقایان عباس مقدم، (سرپرست جستجوهای تل تهماچی دیلم)، مصطفی ده پهلوان، (سرپرست جستجوهای محوطه تاریخی شغاب)، اسماعیلی جلودار، سرپرست (کاوش های دیرینه شناسی بندر سیراف) و نوروز رجبی، (سرپرست جستجوهای دیرینه شناسی محوطه تل پی تل) هستند.
وی ضمن اشاره به اهمیت موزه منطقه ای خلیج فارس در صیانت از این آبراه مهم اظهار داشت: حضور اشیایی که حاصل جستجوهای دیرینه شناسی در استانهای بوشهر، خوزستان و بندر عباس است در این موزه سند هویت خلیج فارس است. همینطور حاصل کاوش هایی که حالا در حال انجام می باشد هم سبب خواهد شد اشیاء جدیدی به این موزه تحویل داده شود.

موزه دیرینه شناسی بندر سیراف ایجاد می شود
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه درصدد ایجاد موزه دیرینه شناسی بندر سیراف هستیم، اضافه کرد: در دور سفر رئیس جمهور به استان، ۳۰ میلیارد تومان برای بندر سیراف مصوب شد که بمحض ابلاغ، کارهای مطالعاتی ایجاد موزه و حفاظت و ساماندهی آثار تاریخی این بندر انجام خواهد گرفت.
ابراهیمی با اشاره به اینکه مطالعات معماری کرانه خلیج فارس در حال انجام می باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با مستندسازی و ایجاد یک پرونده خوب معماری کرانه خلیج فارس را به ثبت جهانی برسد.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰، ۳۲۶ اثر از استان بوشهر در لیست آثار ملی استان بوشهر ثبت شده بود، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ هم ۱۰ اثر این به ثبت ملی رسیدند که عموما محوطه های تاریخی در ارتباط با دوره های ساسانی و اواخر دوره های اسلامی را شامل می شدند.

قلعه ریشهر یکی از بهترین سایت های دیرینه شناسی در دنیا است
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با تکیه بر این که قلعه ریشهر یکی از بهترین سایت های دیرینه شناسی و گردشگری در دنیا است، اضافه کرد: این قلعه علاوه بر اهمیت و ارزش تاریخی ظرفیت عظیم گردشگری را بوجود می آورد.
ابراهیمی ضمن اشاره به اهمیت سایت تاریخی تل پی تل اظهار نمود: جستجوهای دیرینه شناسی این منطقه بعد از ۱۱۰ سال (۱۹۱۳میلادی) که “موسیو پزارت فرانسوی” حالا در حال انجام می باشد که نوید یک فصل باستانی و تاریخی خوب را در این سایت می دهد.
وی ضمن اشاره به وجود ۲۵۰ بنای واجد ارزش در بافت تاریخی بوشهر، اظهار داشت: حدود ۱۰۰ بنا به ثبت ملی رسیده اند و برخی از بناها هم در مرحله ثبت قرار دارند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه امیدواریم سال جاری قلعه نصوری واقع در سیراف به بهره برداری برسد، اظهار داشت: ۶ عمارت (گلشن، زنده پی، کمندی، شیخ الاسلامی، هنری و ملک) با کاربری اقامتی و هتل بوتیک متعلق به بخش خصوصی سال جاری به بهره برداری می رسند.
ابراهیمی ضمن اشاره به تصویب ۱۴۰ میلیارد تومان در مسافرت دوم رئیس جمهور به بوشهر خاطرنشان کرد: این اعتبار در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی همچون بافت تاریخی بوشهر سرمایه گذاری می شود.

منبع: