عصر توریسم: دانشمندان موفق شدند با بهره گیری از تکنولوژی جدید، محتویات شش تابوت بجای مانده از مصر باستان را که بعد از گذشت هزاران سال همچنان مُهر و موم شده باقی مانده اند، آشکار کنند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از لایوساینس، دانشمندان با بهره گیری از فناوری از محتویات شش تابوت مصری چند هزارساله پرده برداشتند و موفق شدند بی آنکه مٌهر و موم این تابوت ها را باز کنند تصویر بقایای مومیایی شده‌ی چند حیوان، همچون جمجمه کامل یک مارمولک را ببینند.
این مجموعه تابوت ها حالا در «موزه بریتانیا» در لندن نگهداری می شوند و قدمت آنها به ۶۶۴ قبل از میلاد تا ۲۵۰ قبل از میلاد بازمی گردد. این تابوت ها در سال ۱۸۸۵ میلادی در شهر «ناوکراتیس» کشف شدند. این تابوت ها با بهره گیری از ترکیبات مسی تولید شده اند و در نمای بیرونی آنها از نقش هایی از مارمولک، مارماهی و کبرا استفاده شده است.
روی یکی از جعبه ها موجودی با تنه نیمه مارماهی و نیمه کبری و سر انسان تولید شده است که تاجی بر سر دارد و ممکنست با «آتوم»، ایزد مصر باستان ارتباط داشته باشد. در حقیقت می توان گفت نقش های روی تابوت به محتویات درون آن اشاره دارد.

باتوجه به اینکه این تابوت ها از فلز تولید شده اند، دانشمندان از روش «برش نگاری نوترونی» برای مشاهده فضای داخلی این تابوت ها استفاده کردند.
در نتیجه‌ی اسکن ها مشخص شد که درون یکی از این تابوت ها جمجمه سالم و کامل یک مارمولک وجود دارد. درون دو تابوت دیگر تکه های استخوان حیوانات پیچیده شده در پارچه های کتان مشاهده شد.
«دنیل اوفیلن»، محقق موزه بریتانیا در گفت و گو با «لایو ساینس» بیان کرد: «با اینکه دفن کردن حیوانات در مصر باستان رایج بود، اما تابوت هایی که همچنان مُهر و موم باقی مانده باشند خیلی کم نظیر محسوب می شوند. باتوجه به اینکه این تابوت ها از جنس فلز تولید شده اند، مشاهده داخل آنها با بهره گیری از ایکس ـ ری بسیار دشوار است، بدین سبب ما از نوترون برای مشاهده داخل این تابوت های کوچک استفاده کردیم. این اولین باری است که توانستیم برای موزه بریتانیا تایید نماییم که محتویات داخل این تابوت ها در حقیقت بقایای حیوانات است.»
دانشمندان علاوه بر استخوان ها، در سه مورد از تابوت ها سرب کشف کردند که احتمالاً برای توزیع وزن حین روند دفن یا برای پُر کردن سوراخ تابوت ها مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم