عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، همدان رییس کمیسیون سرمایه گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان اظهار داشت: برای اولین بار در سال 1402 یک بند در تعرفه شهرداری آمده که هیچ عوارضی برای مرمت، نگهداری، باز زنده سازی و احیای خانه های تاریخی به ثبت رسیده، نباید دریافت شود و کاملا رایگان است و به لحاظ ضوابطی برای تغییر کاربری مساعدت شود تا مردم تشویق شوند، اگر مردم امروز تشویق نشوند این خانه ها تخریب می شود همانطورکه خیلی از آنها تخریب شده است.
حمید بادامی نجات دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه در آیین شروع عملیات اجرائی و کلنگ زنی پروژه های بازآفرینی و عمران شهرداری همدان در محل خانه تاریخی پوستی زاده، اشاره کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن کشوری است که خود ادعای تمدن و قدمت چندین هزار ساله در دنیا دارد و اقدامات گردشگری در همدان می تواند به توسعه شهری کمک نماید.
بادامی نجات اظهار داشت: کاری که امروز در زمینه گردشگری و سرمایه گذاری اتفاق افتاده، بسیار باارزش است و حاصل تلاش تمام پرسنل شهرداری است به طوریکه سال ها پیش وظایف شهرداری یکسری وظایف مشخص همچون ارائه خدمات شهری، کارهای عمرانی و حفظ شهر بود اما هر سال که می گذرد وظایفش متنوع تر و بیشتر می شود.
وی ادامه داد: امروز تلاش در زمینه گردشگری و کارهای فرهنگی یکی از اقدامات بزرگی است که نباید از آن غفلت نماییم، اقدام بزرگ این است که خانه پوستی زاده که سال ها پیش تملک شده بود، امروز به مکانی تاریخی برای مردم و بازدیدکنندگان تبدیل گشته است.
این عضو شورا بیان کرد: در حدود ۱۷۰ خانه تاریخی در سطح شهر همدان وجود دارد که می توان با ایجاد ارزش افزوده برای آنها، به مکانی دیدنی برای مردم تبدیل گردد و با توجه به این که امسال مقرر است هگمتانه به عنوان یک اثر فاخر و بازمانده از گذشتگان ثبت جهانی شود، میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند در این جهت اقدام نماید بلکه شورا، شهرداری و استانداری باید به کمک بیایند به طوریکه احیای خانه پوستی زاده یکی از گام هایی است که برای ثبت جهانی برداشته شده و سازمان عمران منطقه ۴ امروز کارش را در حوزه ساماندهی محور گردشگری شروع کرد.
وی با اعلان اینکه در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده است تمام پیاده روها جداره سازی شود، اظهار داشت: در بودجه امسال قید شده تمام پیاده رو ها همچون پیاده رو بوعلی، اکباتان، خیابان شهدا و میدان امام خمینی(ره) جداره سازی و دو خانه واجد ارزش با کمک میراث فرهنگی برای احیاء تملک شود.
بادامی نجات افزود: امسال کارهای خوبی در حال انجام می باشد همچون ساماندهی بازار پرندگان و ماکیان به طوریکه این موارد سرمایه گذاری برای آیندگان شمرده می شود.
وی با تکیه بر این که کسانی که مقرر است در شهرداری این شهر را اداره کنند نباید به عوارض شهری متکی باشند و درآمدهای پایدار ایجاد کنند، اشاره کرد: دو اتفاق خوب پیش بینی شده شهرداری در سازمان عمران و سازمان زیباسازی است که در اراضی ۲۵ هکتاری شهرداری در کنار فرودگاه رقم خواهد خورد که یکی فرودگاه تاریخی است که ثبت ملی شده و مقرر است بازسازی شود و دیگری راه اندازی گلخانه در راستای سرمایه گذاری است که اقدام بسیار خوبی بوده و امیدواریم این اراضی در طرح جامع قرار داشته باشد تا مستعد سرمایه گذاری باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز اظهار داشت: نگاه خوب و سیاستگذاری خوبی که در مجموعه شورای شهر و شهرداری همدان در زمینه پشتیبانی از گردشگری که به صورتی پایه اصلی همدان و هویت آنست، شکل گرفته، کمک به نگهداری و مرمت آثار تاریخی بمنظور انتقال هویت همدان به نسل های آینده است.
محسن معصوم علیزاده اظهار داشت: امیدواریم با همکاری شهرداری و استانداری بتوانیم با محوریت ثبت جهانی فضاهایی چون خانه پوستی زاده را همچون پازل در کنار هم قرار دهیم و همدان را به عنوان شهری تاریخی و باقدمت به مردم و جهانیان بشناسانیم و شاهد جشن ثبت جهانی همدان در سال آینده باشیم و بتوانیم در کنار هم داشته های تاریخی مان را معرفی نماییم.
شهردار همدان نیز بیان کرد: سازمان عمران و بازآفرینی یکی از پروژه های عمده شهرداری همدان را بعد از بازار سینا که پس از گذشت سال ها به افتتاح رساند، انجام می دهد.
سیدمسعود حسینی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ پروژه های عمرانی خوبی در سازمان عمران تعریف شده و امروز شروع عملیات اجرائی محور گردشگری و فرهنگی همدان را داریم تا به ظرفیت های گردشگری شهر اضافه شود به طوریکه اجرای عملیات احیای خانه پوستی زاده، پروژه محوطه فرهنگی، گردشگری و تجاری کبابیان و بازار پرندگان در برنامه است.
وی با اعلان اینکه تا دو سال قبل خانه پوستی زاده یک مکان اداری در اختیار مجموعه گردشگری و سازمان فرهنگی شهرداری بود، اظهار داشت: ۱۷۰ خانه تاریخی دیگر واجد ارزش افزوده در همدان داریم که متأسفانه بیشتر این خانه ها تخریب شده بدین سبب شهرداری بمنظور تشویق مالکان برای حفظ بناهای باقیمانده خود پیش قدم شد و با تخلیه خانه پوستی زاده یک بازآفرینی اتفاق خواهد افتاد و به مجموعه گردشگری اضافه خواهد شد که بخش خصوصی هم در آنها سرمایه گذاری می نماید. الگوسازی یعنی این خانه ها برای مجموعه شهری یک میراث باارزش و کم نظیر است که شاید سالهای بعد پیدا نشود.
حسینی با اعلان اینکه دو خانه واجد شرایط دیگر در نظر گرفته شده که شهرداری آنها را تملک کند، اشاره کرد: در بودجه ۱۴۰۲ شورای اسلامی شهر همدان بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است تا دو خانه تاریخی دیگر توسط شهرداری تملک و به ظرفیت خانه های تاریخی گردشگری افزوده شود.
وی تصریح کرد: در مسافرت ریاست جمهوری بودجه خوبی برای جداره سازی پیاده رو خیابان بوعلی، اکباتان و خیابان شهدا و مقاوم سازی دور میدان امام خمینی(ره) و مجموعه بازار اختصاص داده شده در ضمن عملیات اجرائی خانه پوستی زاده و ساخت پیاده رو باباطاهر را در امتداد ثبت جهانی هگمتانه به عنوان میراث ماندگار شهر همدان انجام می دهیم.
شهردار همدان با اعلان اینکه محوطه کبابیان یک محوطه گردشگری و تجاری خوب است، تاکید کرد: مقرر است در محوطه کبابیان یک بنای خوب گردشگری و تجاری ایجاد شود به طوریکه دارای ۱۱ هزار متر زیربنا بوده و مجموعه در مساحت ۳۱۰۰ متری و در قالب دو طبقه پارکینگ و ۱۶ واحد تجاری در رابطه با گردشگری شکل می گیرد در ضمن ترمیم ۱۷۰ پارکینگ در دستور کار شهرداری است.
وی با اعلان اینکه در مجموع چهار پروژه فوق در حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است، اظهار داشت: با همکاری منطقه ۳ زمینی برای پروژه بازار پرندگان اختصاص داده شده و تفاهم نامه هم منعقد شده و سازمان عمران عملیات اجرائی را شروع خواهدنمود و به عنوان بازار پرندگان زینتی و ماکیان در دستور کار قرار می گیرد و امروز مفتخر هستیم که سازمان عمران با تمام قدرت پای کار است و در حوزه های دیگر همچون مسکن شهرداری را یاری می رساند.

منبع: