عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با تشریح وضعیت اعتبارات مرمت و جستجوهای دیرینه شناسی این استان، اظهار داشت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و از نظر غنای آثار تاریخی در کشور شاخص است و پنج اثر جهانی دارد، اما استان ناشناخته ای است و بودجه آن در عرصه ثبت آثار بسیار کم است.
هادی شاهرودی در گفت و گو با ایسنا درباره ی وضعیت بودجه ابلاغی در عرصه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: اعتبارات در عرصه میراث فرهنگی از دو محل تامین می شود؛ قسمتی از محل اعتبارات استانی و بخشی هم از محل اعتبارات ملی. از محل اعتبارات استانی حدود ۱۰ میلیارد تومان از کمیته های برنامه ریزی شهرستان برای فعالیت در عرصه میراث فرهنگی اعتبار گرفتیم که نزدیک به ۸/۵ میلیارد تومان آن اختصاص شده است و از محل اعتبارات ملی هم ۱/۵ میلیارد تومان از منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ۱۶/۵ میلیارد تومان هم از سفر ریاست جمهوری اعتبار کسب کردیم و مجموعا حدود ۱۸ میلیارد از اعتبارات ملی در عرصه میراث فرهنگی کسب اعتبار شده است.
او درباره ی پروژه های مرمتی استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: کوشیدیم امسال بصورت پروژه محور اقدامات مرمتی را انجام دهیم. نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان از بودجه را به بافت های ثبتی استان و بخشی را هم به موزه ها اختصاص داده ایم. همین طور مصوبه ای در هیأت وزیران داشتیم که پیگیری کردیم و پس از ۱۱ سال توانستیم اعتبار خوبی را برای راه اندازی موزه بزرگ استان دریافت نماییم که کلنگ زنی آن ششم خردادماه ۱۴۰۲ انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی افزود: مابقی بودجه طبق نیاز شهرستان ها در بناهایی که نیازمند مرمت هستند، هزینه می شود.
شاهرودی اضافه کرد: امسال برای اولین بار از محل “اعتبارات حوادث طبیعی” معادل دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای رفع لطمه های ناشی از زلزله برای این استان درنظر گرفته شد، که ۵۰ درصد این اعتبار، یعنی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانِ آن اختصاص شده است که مقرر است مسجدها، بناها و آثاری را که در زلزله اخیر «بشرویه» گرفتار لطمه شدند، مرمت و مقاوم سازی نماییم.
او همین طور درباره ی وضعیت جستجوهای دیرینه شناسی در خراسان جنوبی، اظهار داشت: در محوطه باستانی سربیشه در شهر مود، شهر قدیم قائن، کله کوب سرایان، محوطه های پارینه سنگی فردوس و طبس مشغول مطالعات و جستجوهای پژوهشی هستیم. قسمتی از این کاوش ها، شناسایی است و بخشی هم ادامه فصل های جستجوهای دیرینه شناسی است که در گذشته انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی افزود: در عرصه ثبت، اولویت با بناها و آثاری است که شاخصه خاص داشته باشند و سال قبل شش اثر در میراث معنوی و دو اثر در عرصه میراث غیرمنقول ثبت گردید.
شاهرودی ضمن اشاره به شعار استان خراسان جنوبی با عنوان «شرق باشکوه»، اظهار داشت: اعتبارات استان در عرصه ثبت آثار بسیار کم است. استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، پنج اثر جهانی دارد (باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، روستای خراشاد و ژئوپارک طبس) که در یونسکو ثبت شده است. آسبادهای خراسان جنوبی پرونده بعدی برای ثبت جهانی است که ارزیابان باید از آن بازدید نمایند. بیش از ۱۷۰ آسباد در استان داریم که بیشترین آسباد ایران است. بدین سبب از نظر غنای آثار تاریخی در کشور شاخص هستیم، اما استان ناشناخته ای هستیم.

منبع: