عصر توریسم: «آیین شکرگزاری برداشت محصول» در روستای سُنقرآباد استان همدان، همچون رسم هایی است که هر سال با پایان برداشت محصول در این روستا برگزار می گردد و مردم به شکرانه نعمتی که نصیبشان شده، گوسفندی قربانی و خدا را نیایش می کنند.

فریبا نعمتی ـ کارشناس میراث ناملموس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ـ در رابطه با این آیین به ایسنا اظهار داشت: قربانی کردن و نذر و نیاز همچون آیین های کهن در ایران است. در استان همدان هم چند آیین شکرگزاری داریم. یکی از آیین ها «جشن شکرگزاری برداشت محصول» در روستای سُنقُرآباد است که مردم این روستا هر سال همزمان با برداشت محصولشان که گندم است، مراسمی را برپا می کنند. این مراسم همچمون روز سیزده بدر، شن ایرانی و باستانی است.
او اضافه کرد: تپه ای در این روستا وجود دارد که پای کوه است و مردم روستا از بامداد به این تپه می آیند و صبحانه هم همان جا میل می کنند. سپس یک گوسفند را قربانی می کنند و برای غذای آن روز با گوشت گوسفند آبگوشت طبخ می کنند. در انتها روز هم به امامزاده روستا می روند، نماز می خوانند و به شکرانه اینکه محصول خوبی داشتند دعا و نیایش می کنند و سپس به خانه خود باز می گردند.
نعمتی با بیان اینکه این مراسم دو سال به دلیل کرونا برگزار نشد، اظهار نمود: این آیین حالا، مثل گذشته اجرا می شود و اگر نخواهم اغراق کنم در جشن سال پس از کرونا، حدود سه هزار ماشین برای حضور در این مراسم شرکت نمودند. این یک آیین کهن در روستا سُنقرآباد است، ازاین رو می خواهیم پرونده آن در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت برسانیم.
این کارشناس میراث ناملموس همینطور به آیین شکرگزاری دیگری به نام «آیین دارامام» در همدان اشاره نمود که در خردادماه سال جاری به ثبت ملی رسیده است و در رابطه با آن اظهار داشت: «دارامام» یکی دیگر از آیین های شکرگزاری است که هم برای آب و هم محصول، چند بار در سال در روستای حیدره قاضی خان اجرا می شود. در این روستا تپه ای وجود دارد که چند چشمه و درخت روی آن قرار دارد. در اردیبهشت ماه که آب چشمه پر می شود مردم روستا به تپه می آیند و کنار یکی از درخت های این تپه که به دارامام مشهور است (درختی که نظر کرده حضرت علی (ع) است) گوسفندی قربانی می کنند و برای ناهار آبگوشت طبخ می کنند.
نعمتی اضافه کرد: در تیر و مرداد هم زمان برداشت محصول باردیگر آیین شکرگزاری کنار این درخت برگزار می شود و حاضران گوسفند قربانی می کنند و تا بعد ازظهر کنار هم وقت می گذرانند و بعد هم به نیایش می پردازند.

 

منبع: