به گزارش عصر توریسم، سرقت از موزه بریتانیا و در عین حال امتناع این موزه از بازگرداندن آثار مورد بحث به کشورهای مبدأ به بهانه امنیتی، رسوایی بزرگی را برای یکی از عظیم ترین و غنی ترین موزه های جهان بوجود آورده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از گاردین، یکی از نمایندگان مجلس بریتانیا امتناع موزه بریتانیا از بازگرداندن آثار تاریخی به کشورهای مبدأ به بهانه عدم امنیت را درحالی “احمقانه” خواند که این موزه با رسوایی بزرگ سرقت آثار تاریخی روبه رو شده است.
«بل ریبیرو ـ ادی» ـ رئیس گروه پارلمانی همه احزاب مجلس بریتانیا ـ در رابطه با غرامت آفریقا، معتقد است: قانون ۱۹۶۳ که از بازگرداندن اشیایی مانند مرمرهای پارتنون و برنزهای بنین جلوگیری می کند، باید تغییر کند.
او در اینباره می گوید: یکی از توهین آمیزترین دلایلی که آنها برای استرداد نکردن این آثار تاریخی عرضه کرده اند اینست که سایر کشورهایی که این اقلام متعلق به آن هاست، یا نمی توانند از آنها مراقبت کنند یا احتمال سرقت این آثار وجود دارد. این در شرایطی است که در همین کشور (بریتانیا) بعضی از این آثار در فروشگاه های اینترنتی به فروش گذاشته شده اند.
این موزه در مرکز یک رسوایی بزرگ قرار گرفته است که روز جمعه به استعفای مدیر آن «هارتویگ فیشر» منجر گردید. این استعفا به دنبال افشای خبری بود که بر مبنای آن حدود ۲۰۰۰ اثر از مجموعه موزه بریتانیا «مفقود یا دزدیده شده یا صدمه دیده است» و پلیس درحال بررسی این مورد است.
مسؤلان «موزه بریتانیا» هفته گذشته اعلام نمودند پلیس روند بازرسی در رابطه با اشیائی را که در مجموعه این موزه ناپدید شده، به سرقت رفته و یا صدمه دیده اند شروع کرده است. همینطور اقدامات قانونی توسط این موزه ضد یکی از کارمندان آن که از کار برکنار شده هم صورت گرفته است.
بیشتر بخوانید:
بحران یک سرقت بزرگ
ماجرای سرقت از «موزه» و استعفای مدیر آن
واکنش کاردار ایران در انگلیس به سرقت آثار موزه ملی بریتانیا
روزنامه «تایمز» هم هفته گذشته گزارش داد که یک سکه نقره یونانی، یک سکه رومی قرن چهارمی و یک سکه آلمانی در سال ۲۰۱۴ از موزه ناپدید شده است. همینطور یک حلقه قرن بیستمی، یک زنجیر ساخته شده از نقره های سیمی و مُهره های صیقلی همچون اشیائی به شمار می روند که در ۱۰ سال گذشته در این موزه ناپدید شده اند.
بر مبنای ایمیل هایی که به دست «بی بی سی» رسیده است، «ایتای گرادل»، یک دلال آثار باستانی به مسؤلان موزه در رابطه با اشیائی که در سال ۲۰۲۱ در وبسایت «ای بی» به فروش گذاشته شده بودند، اطلاع رسانی کرده بود، اما این موزه گزارش ها را نادیده گرفته بود.
مسؤلان موزه به صورت دقیق اعلام نکرده اند که چه تعداد شیء از این موزه به سرقت رفته است و در رابطه با جزئیات این اشیاء اطلاعاتی منتشر نکرده اند و فقط به اعلام «کوچک بودن» و «جواهرات طلا، الماس، گوهر و شیشه های متعلق به قرن پانزدهم قبل از میلاد تا ۱۹ میلادی» بسنده کرده اند. گمان می رود این اشیاء قبل از سال ۲۰۲۳ و در طول یک بازه زمانی طولانی به سرقت رفته باشند.
رسوایی بزرگ در حافظت نکردن از آثار تاریخی در حالی گریبان یکی از بزرگترین موزه های دنیا را گرفته است که مسؤلان این موزه و مقامات بریتانیایی در سالهای اخیر بارها به علل مختلف همچون مسائل امنیتی از استرداد آثار تاریخی متعلق به سایر کشورها چون مرمرهای پارتنون و برنزهای بنین ممانعت کرده اند.

منبع: