عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، یک فعال میراث فرهنگی از فعالیت معدن و دیوارکشی در نزدیکی پاسارگاد، درحالی که حریم این میراث جهانی نقض شده است، ابراز نگرانی کرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، محوطه تاریخی پاسارگاد، که در ۱۳۵ کیلومتری شهر شیراز و در شمال غربی استان فارس واقع شده است، مجموعه ای از آرامگاه کوروش، سنگ نگاره انسان بالدار، مسیل های باغ شاهی، کوشک ها، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، بار عام، باغ شاهی، برج سنگی، تل تخت و کاروانسرای مظفری را دربرمی گیرد که اولین بار «ارنست هرتسفلد» در سال ۱۹۰۵ میلادی، مطالعه و بررسی بناهای آنرا شروع کرد، درحالی آن زمان بیشتر بناهای پاسارگاد زیر خاک پنهان بودند. پاسارگاد در سال ۱۳۸۳ در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.
حالا سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی در استان فارس با انتشار تصاویری از وضعیت حریم این محوطه جهانی، خبر داد: معدن شن و ماسه، حریم درجه سه (حریم منظری) میراث جهانی پاسارگاد را شکسته و قوانین میراث فرهنگی را زیرپا گذاشته است.
او با بررسی مستندات این معدن، اظهار داشت: این معدن از نظر قانونی باید از شهرستان پاسارگاد و پایگاه میراث جهانی پاسارگاد مجوز بگیرد اما آنطور که مستندات آنرا بررسی کردم، از میراث فرهنگی شهرستان خُرم بید، پروانه‌ی (مجوز) کار گرفته و در بخش قادرآباد و در کنار محوطه‌ی ملی «تَنگِ گَنجَک»، که اتفاقا تابلوی معرفی و هشدار میراث فرهنگی در آنجا نصب شده، شروع به کار کرده است و حریم منظری (چشم انداز) میراث جهانی پاسارگاد را شکسته است. بدتر آنکه عرصه و حریم «تَنگِ گَنجَک» را تهدید کرده است؛ این کار تخلفی آشکار بوده و روی تابلوی میراث فرهنگی و معرفی محوطه‌ی «تَنگ گَنجک» نیز به آن اشاره شده است.
فعالیت معدن در حریم پاسارگاد و محوطه میراث ملی «تَنگِ گَنجَک»

منبع:

دسته‌ها: توریسم