به گزارش عصر توریسم، اصفهان روستای فهران در شهر قهدریجان از انوش بن شیث، نشانه ای دارد عجیب و شگرف که بنا به تأیید مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، نسل سوم از اولین آفریده‌ی خدا در این نقطه از ایران زمین به خاک سپرده شده است! مقبره ای با دیواری سفید و گنبدی کوچک که با نام آستان مقدس حضرت انوش بن شیث بن آدم شناخته می شود و زائرین بسیاری هم دارد.

انوش، فرزند شیث است و شیث هم از فرزندان حضرت آدم که اولین انسانِ خلق شده است و اولین پیامبر و به دیگر سخن، پدر همه‌ی آدمیان. شیث، فرزند آدم هم برادر کوچک تر هابیل و قابیل و البته پس از آدم، دومین پیامبر است. اما انوش فرزند شیث است که می خواهیم رد پای او را در ایران جستجو نماییم.

ما هم بر آن شدیم تا در رابطه با انوش بن شیث که بعنوان سومین پیامبر خدا شناخته می شود و البته درباره‌ی مقبره اش در روستای فهران واقع در شهر قهدریجان و شهرستان فلاورجان، با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفتگو نماییم. مقبره ای که روی دیوار سفیدرنگش نوشته اند: «السلام علیک یا انوش بن شیث آدم ضد السلام.»

حجت الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفتگو با ایسنا و با اشاره به اینکه حضرت انوش (ع) سومین پیامبر خدا است، اظهار نمود: حضرت انوش که به «ریسان» ملقب است، فرزند حضرت شیث بن آدم(ع) بود و مادرش نزله (حوریه یا حورا) نام داشت. حضرت انوش سومین نبی خدا و بعنوان نخستین پیامبر در ایران شناخته شده است.

او با اشاره به اینکه مقبره سومین حضرت انوش بعنوان نسل از فرزندان حضرت آدم در کشور ایران و استان اصفهان واقع شده است، افزود: حضرت آدم(ع) بعد از حدود هزار سال وفات یافت و فرزندش «شیث» را وصی خود معرفی نمود. خداوند هم شیث را به پیامبری برگزید و ۵۰ صحیفه بر وی نازل کرد تا به وسیله آنها مردم زمان خود که همگی از نوه ها و نوادگان آدم ابوالبشر بودند را به یگانگی خدا دعوت کند. حضرت شیث(ع) بعنوان دومین پیامبر الهی بود که فرزندش حضرت انوش(ع) را از این مورد آگاه کرد که نور پیامبر خاتم(ص) از نسل او به دنیا خواهد آمد؛ از این رو به انوش فرمان داد که فرزندانش را آگاه کند که این افتخار و شرف از بزرگی به بزرگی دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل خواهد شد.

بلک ضمن اشاره به آن چه در کتاب تاریخ مسعودی در رابطه با حضرت انوش(ع) آمده است، بیان نمود: در قسمتی از کتاب تاریخ مسعودی آمده که «انوش بن شیث هنگامی که ۹۰ ساله بود پسرش به دنیا آمد و سپس صاحب نوه ای به نام «مهلائیل» یا «حلیث» شد و سپس فرزند مهلائیل به نام «یارد» یا «غنمیشا» به دنیا آمد که پدر «ادریس» پیغمبر است.» همینطور در قسمت دیگری از این کتاب آمده: «حضرت انوش نخستین کسی بود که به کمک و راهنمایی حضرت جبرائیل(ع) درخت خرما کشت کردند. ایشان پس از پدر خویش وصی و جانشین پدر در امر نبوت و راهنمایی بشر شد و با ورود به کشور ایران به هدایت خلق پرداخت.»

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همینطور به تاریخ یعقوبی اشاره کرده و اضافه کرد: در تاریخ یعقوبی هم آورده شده که «حضرت انوش(ع) فرزند حضرت شیث(ع) بود که پس از پدرش وصی و جانشین وی در امر نبوت و راهنمایی و هدایت بشر شده و به ایران آمد و به هدایت خلق پرداخت و به حفظ و نگهداری مفاد وصیت پدر و جدش بزرگوارش برخاست. او به نیکوترین وجهی خدا را بندگی و عبادت کرد و قومش را هم فرمان داد تا به نحو احسن خدای را عبادت کنند.»

او همینطور به شجره نامه ای اشاره نمود که از جانب حجت الاسلام فلسفی نگارش شده و در کتابخانه آستان قدس رضوی قرار دارد؛ سپس اظهار داشت: در نوشته‌ی حجت الاسلام فلسفی چنین آمده: «انوش فرزند شیث، فرزند آدم ابوالبشر بوده و وقت وفات، به همه فرزندانش رو کرد که پس از من، بزرگ تر، وصی، جانشین و مهتر همه شما انوش است، و چون شیث وفات نمود انوش مفتخر شد به جانشینی پدر و به ارشاد مردم پرداخت و در سن ۹۶۵ سالگی وفات نمود و هزاران اشخاص را دین دار کرد».

بلک خاطرنشان کرد: در منابع ایرانی عمر حضرت انوش(ع) را بین ۹۵۰ تا ۹۶۵ سال تخمین زده اند و در منابع مسیحیت عمر این حضرت ۹۰۵ سال ذکر شده است. بهرحال حضرت انوش(ع) پس از مرگ در قلعه فهران در شهر قهدریجان و شهرستان فلاورجان به خاک سپرده شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: مقبره حضرت انوش(ع) که بعنوان زیارتگاه مورد عبادت مردم است در ۷ کیلومتری شهر قهدریجان–فولادشهر واقع شده که ابتدا با مصالح خشت و گل ساخته شده بود و تا دو قرن گذشته به صورت یک مکان متروکه و از نظر خیلی از مورخان کشور پوشیده مانده بود. در اوایل انقلاب و در سال ۱۳۵۷ به همت اهالی و خیرین، بنای جدیدی برای روی مقبره راه اندازی شد، مساحت این بقعه حدود ۲۰۰ مترمربع است و گنبدی دو پوش با مصالح آجر و آهن دارد و ارتفاع آن از کف هم به ۱۲ متر می رسد؛ ضمن این که در داخل بقعه هم ضریحی فلزی روی سنگ مزار قرار گرفته است.

بلک اظهار داشت: شهر فهران در زمان خود یکی از شهر های بزرگ و یکی از مراکز تجارت هم به شمار می رفت که رشته کوه های اطراف این شهر هم به نام رشته کوه های فهران مشهور است. همینطور بنا به روایت اهالی محل، تعداد ۷ یا ۷۰ آبادی زیر نظر شهر فهران اداره می شد، اما این شهر بنا به علل ناشناخته ای ویران و خالی از سکنه می شود که البته هنوز طایفه ای به نام فهرانی در قهدریجان زندگی می کنند.

او یادآوری کرد: فرزند حضرت انوش(ع) که «حضرت قینان» نام دارد هم در شهر اصفهان در خیابان خاقانی در مسجد مهدویه مدفون است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم