به گزارش عصر توریسم، سردر باغ ملی حدود یک ماه است که بسته شده و راه دسترسی به میدان مشق تهران، موزه ها و ساختمان های خیابان «ملل متحد» هم محدود شده است.
در ایام گذشته برخی فعالان میراث فرهنگی، تصاویری را از سردر باغ ملی در خیابان امام خمینی (ره) منتشر نموده و از بسته بودن آن اطلاع داده اند. بررسی ها و پیگیری های ایسنا هم حاکی از اینست که سردر باغ ملی حدودا از نیمه های شهریورماه سال جاری بسته شده و دسترسی به خیابان تاریخی «ملل متحد» و «میدان مشق» محدود شده است. در این خیابان موزه ملک، موزه پست، عمارت قزاق خانه، دانشکده هنر و ساختمان های وزارت خارجه همچون کاخ شهربانی واقع شده اند. ظاهرا برای جبران این محدودیت دسترسی، درهای کوچکی از خیابان های منتهی به میدان مشق و خیابان ملل متحد در ساعتهای اداری باز می شود.
سردر باغ ملی و ساختمان های مجاور آن که از دوره قاجار و رضاشاه به جا مانده است، قبل از برج آزادی، نماد شهر تهران بود. این دروازه تاریخی، اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ در لیست میراث ملی ثبت شده است. در حال حاضر مسئولیت باز و بسته نگه داشتن این دروازه با وزارت امور خارجه است، هرچند متولی نگهداری و محافظت از این اثر تاریخی ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است. با این وجود، تا کنون هیچ یک در رابطه با دلیل بسته شدن این دروازه تاریخی، واکنش و یا توضیحی نداشته اند.
برخی اظهارات حاکی از اینست که دروازه فلزی سردرباغ ملی خراب شده است و به تعمیر نیاز دارد. پرسش اینست اگر محافظت از سردر باغ ملی دلیل بسته نگه داشتن آن بوده، چرا تابحال برای تعمیر و مرمت آن اقدامی نشده و فقط دروازه بسته نگه داشته شده است؟

سردر باغ ملی درحالی بسته شده که در سال ۱۳۹۷ شورای شهر تهران وعده کرده بود درهای باغ ملی به صورت ۲۴ ساعته باز بماند تا مردم از این فضای تاریخی و عمومی بهره ببرند.
در همان سال ۹۷، احمد مسجدجامعی بعنوان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، اظهار داشته بود: «شهرداری تهران برای بازسازی این فضاها بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده و این فضاها عمومی و برای همه مردم است و فضای خاص برای دستگاه خاصی نیست و باز شدن درهای مجموعه باغ ملی می تواند گام مؤثری در جهت احیای حیات شبانه تهران باشد.»
با این حال، از آن تاریخ تا کنون نه تنها سردر باغ ملی ۲۴ ساعته باز نمانده که در خیلی از روزها و به علل مختلف به روی مردم بسته شده است. این درحالی است که در سال ۱۳۸۴ هیأت دولت، تبدیل مجموعه میدان مشق به مجموعه موزه های ملی در تهران و در این محور فرهنگی تاریخی را تصویب کرد و سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری هم در بازدیدی که سال قبل از میدان مشق داشت بر اجرای این مصوبه و تحویل دو ساختمان مهم میدان مشق به موزه ملی تاکید نمود.
بیشتر بخوانید:
رئیسی چرا به موزه ملی ایران رفت؟
وزارت خارجه از جایش تکان نخورده!
میراث فرهنگی را از بازیِ میدان مشق بیرون انداختند؟
سردر باغ ملی و بعد از آن ساختمان های مجاور آن به دستور رضا شاه و توسط جعفر خان کاشانی و به کمک آلمانی ها (پیش از برافروخته شدن آتش جنگ جهانی دوم) در تهران که پایتخت بود، ساخته شد. این سردر در جانب شرقی سردر قبلی و با همان ابعاد و شکل ظاهری ساخته شد و بعد از آن سردر قبلی ویران شد.
سردر دارای یک گذرگاه بزرگ از میان و دو پیاده رو در طرفین است. در نمای خارجی اشعاری از ندیم الملک، نقوش کاشی کاری شده با نقش دو شیر که تاجی را در بین گرفته اند، پلنگ، شیر و خورشید، تیربار و گلوله های توپ به چشم می خورد.
نمای داخلی دارای نقوشِ صحنه تسخیر تهران در کودتای ۱۲۹۹ در نزدیکی دروازه و برج و باروهای تهران (احتمالاً دروازه قزوین)، نگاره تمام قد سربازان لژیون قزاق، مسلسل و نقوش فرشته پیروزی است که کم و بیشتر از حجاری های طاق بستان اقتباس شده است.
نمای بیرونی سردر باغ ملی، مهر ۱۴۰۲

منبع: