به گزارش عصر توریسم، البرز وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن تبریک ثبت سه اثر تذهیب، جشن سده و افطار در لیست میراث ناملموس جهانی اظهار داشت: دولت مردمی در عرصه ثبت جهانی میراث ناملموس کارنامه درخشانی دارد و رتبه پنجم در ثبت جهانی میراث ناملموس را داراست.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه ۱۶ آذر در حاشیه سفر به استان البرز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۵ آذر روزی فراموش نشدنی در تاریخ میراث فرهنگی ناملموس کشور است که در اجلاس هجدهم یونسکو و با کمک کارشناسان و همراهی کشورهای همسایه سه اثر در موضوع افطاری، تذهیب و جشن سده در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

ضرغامی اضافه کرد: با احتساب این سه مورد آمار ثبت جهانی ناملموس به ۲۴ مورد ارتقا یافت و ایران از مقام ششم به مقام پنجم جهان در تعداد آثار ثبت شده در لیست میراث ناملموس جهانی دست یافت.

او با اشاره به این که دولت مردمی در عرصه ثبت جهانی میراث ناملموس کارنامه درخشانی دارد، اظهار داشت: ایران در یک سال قبل دارای مقام هفتم بود و سال قبل چهار اثر بصورت یکجا ثبت گردید که جزو اقدامات بی نظیر دولت بشمار می رود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلان اینکه کشور ما در عرصه ناملموس ظرفیتهای بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: تا حالا بیش از سه هزار اثر ناملموس را به ثبت ملی رسانده ایم که خیلی از آنها ظرفیت ثبت جهانی دارند اما محدودیت های زیادی در حوزه سهمیه بندی ثبت جهانی وجود دارد.

ضرغامی هر یک از سه میراث ناملموس تذهیب، افطار و جشن سده را دارای سبقه فرهنگی بالا عنوان نمود و اضافه کرد: جایگاه تمدنی و فرهنگی کشور با ثبت جهانی آثار ناملموس بیشتر می شود و معرفی این میراث با ارزش یکی از وظایف اصلی وزارت میراث فرهنگی است.